شنبه 27 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش کيهان (ايران) از ناآرامی اطراف دانشگاه تهران در روز جمعه

روز گذشته و در حالی که نمازجمعه با حضور خيل انبوه مردم مومن تهران در حال برگزاری بود، جمعيتی حدود ۵-۴ هزار نفر برخی خيابان های اطراف دانشگاه تهران را ناآرام کردند.
مشاهدات خبرنگاران کيهان و گزارش های نهادهای مسئول حاکی است نمازجمعه ديروز تهران مانند تمامی هفته های ديگر در سال های گذشته با حضور جمعی از مردم تهران برگزار شد و در حالی که برخی از نزديکان محمد خاتمی، ميرحسين موسوی و هاشمی رفسنجانی از يک هفته قبل تلاش فراوانی برای بسيج نيرو و قشون کشی با هدف پررونق جلوه دادن آن به عمل آورده بودند، عملاً جمعيت شرکت کنندگان تغيير محسوسی نسبت به روال معمول نمازهای جمعه نداشت. بر مبنای گزارش های موجود صف های نماز حتی به بلوار کشاورز و ميدان فلسطين- يعنی محدوده هميشگی نماز- هم نرسيد و عمده کسانی که به صورت سازماندهی شده و با پوشش های خاص به خيابان های اطراف دانشگاه تهران آمده بودند، اساساً نماز نخواندند. عده معدودی از اين افراد هم که به اقامه نماز پرداختند هيچ کدام از اصول نمازجماعت در مورد شکل تنظيم صفوف را مراعات نکردند و برخی از آنها حتی زحمت بيرون آوردن کفش هايشان را هم به خود ندادند!



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين عده که مدتی است به رغم تمام تلاش های داخلی و خارجی تعداد آنها از ۶-۵ هزار نفر فراتر نمی رود، بدون پيوستن به صفوف نمازگزاران و با تجمع در پياده روها و خيابان های اطراف به سر دادن شعارهای ضدانقلابی و تاييد سخنان هاشمی رفسنجانی می پرداختند.
اظهارات هاشمی عليه دولت، شورای نگهبان و انتخابات و دفاع او از آشوب طلبان با استقبال اين عده مواجه شد و بنابر برخی گزارش ها تعدادی از نزديکان هاشمی نيز دائماً به آنها مراجعه و تحرکاتشان را رصد می کردند که با تذکر شديد مسئولان امنيتی مواجه شدند.
اين گزارش ها نشان می دهد خيل جوانان مومن تهران در مقابل تمامی اين حرمت شکنی ها که به رغم تذکرات پی در پی مسئولان و سخنان حجت الاسلام تقوی و بدون کوچکترين منعی از جانب هاشمی انجام شد، متانت و آرامش خود را حفظ کردند و هيچ تعرضی به چهره های اصلاح طلب حاضر در نماز که عملاً در هفته های گذشته فرماندهی آشوب را به عهده داشته اند صورت نگرفت.
پس از پايان نماز هواداران موسوی که در اثر سخنان هاشمی تحريک شده بودند در برخی خيابان های اطراف دانشگاه اقدام به روشن کردن آتش و سر دادن شعارهايی عليه نظام و دولت پرداختند. آشوب طلبی اين عده البته بيش از چند دقيقه دوام نياورد با پايان نماز و خروج نمازگزاران از مصلای دانشگاه تهران و همچنين تدبير نيروی انتظامی تجمع کنندگان حامی موسوی و هاشمی به سرعت متفرق شدند. بخشی از اين عده با اتمام نماز و خلوت شدن اطراف دانشگاه قصد راهپيمايی به سمت ميدان آزادی را داشتند که پس از طی چند صدمتر مسافت و در خيابان آزادی تعدادشان به کمتر از ۵۰ نفر رسيد و خود به خود متفرق شدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016