پنجشنبه 1 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی دانشجويان و دانش آموختگان ليبرال: صبر مردم حدی دارد، مقام رهبری اشتباه می کنند، بامدادخبر

بامدادخبر سخنگوی دانشجويان و دانش آموختگان ليبرال دانشگاههای ايران در گفتگو با بامدادخبر، برگزاری رفراندوم برای سنجش مشروعيت دولت و سلامت انتخابات را آخرين فرصت حکومت برای جلب اعتماد از دست رفته‌اش دانست و تاکيد کرد که مسلما نهادی که چنين رفراندومی را برگزار خواهد کرد نمی تواند دولت و شورای نگهبانی باشد که پيش از اين خود در برباد دادن اعتماد عمومی نقش اصلی را ايفا کرده است.
سعيد قاسمی نژاد در گفتگو با بامدادخبر گفت «مطرح کردن رفراندوم، تاکيد بر رجوع به رای مردم و برگزاری آن زير نظر نهادهای بيطرف آخرين فرصت برای جلب اعتماد از دست رفته مردم است. اگر چه مردم در راهپيماييهای چند ميليونی نظر خود درباره مشروعيت دولت کودتا و سلامت انتخابات را بيان کرده اند اما حاضر هستند بار ديگر به حکومت فرصت رای گيری دوباره را بدهند و قاعدتا کسانی که مدعی رای ۲۴ ميليونی هستند نبايد هراسی از اين موضوع داشته باشند. فراموش نکنيم که خواست مشخص مردم که همه گروهها در شرايط کنونی بر آن اتفاق نظر دارند ابطال انتخابات و برگزاری انتخابات دوباره است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی درپاسخ به پرسشی درباره موضع گيری دوباره آيت الله خامنه ای درباره انتخابات و تاکيد ايشان بر نظر گذشته شان، سخنان مقام رهبری را مايه تاسف دانست و افزود «آقای خامنه ای اگر چه از انقلابيون طراز اول نبوده اند ولی به هر حال در جريان انقلاب بوده اند و به خوبی می دانند که صبر مردم حدی دارد چنانکه از يک زمانی به بعد ديگر قربانی کردن هويداها و نصيريها هم نتوانست شاه را نجات دهد.» وی در ادامه گفت «مقام رهبری با اصراری عجيب و غريب در حال پيوند زدن نه تنها سرنوشت خود که حتی سرنوشت جمهوری اسلامی به سرنوشت اين انتخابات و آقای احمدی نژاد هستند. ايشان مطمئنا اشتباه می کنند، رودرروی اکثريت ملت قرار گرفتن و هر روز خطايی بر خطاهای پيشين افزودن سرنوشت خوبی را نه برای ايشان و نه برای جمهوری اسلامی رقم نخواهد زد.»
وی درباره اظهارات اخير شيخ محمد يزدی گفت «مسلما آقای يزدی وقتی در شورای نگهبان اين همه تخلفات آشکار که جلوی چشمان ايشان رخ داده است را نديده، نمی تواند مرجع خوبی برای مشخص کردن اين نکته باشد که خداوند در ۱۴۰۰ سال پيش در مورد مشروعيت حکومت چه نظری داشته است. ايشان در اين سالها سخت مشغول امور اقتصادی بوده اند -که تنها دريک مورد معامله لاستيک دنا ميلياردها تومان اموال ملت را به جيب مبارک خود واريز کرده اند- و از هيچ به همه چيز رسيده اند اينکه در اين ميانه چه زمانی به سخنگويی خداوند در امور مربوط به مشروعيت حکومتها منصوب شده اند با توجه به مشغوليتهای اقتصادی فراوان ايشان محل ابهام است. به نظر می رسد با توجه به تبحر بی نظير ايشان در امور اقتصادی بهتر است ايشان به رياست سازمان خصوصی سازی که حوزه مورد علاقه ايشان است منصوب بشوند تا دست از سر خدا و پيغمبر بر دارند و بيش از اين تيشه به ريشه ايمان مردم نزنند.»
وی اضمن اعلام حمايت دوباره دانشجويان و دانش آموختگان ليبرال دانشگاههای ايران از مبارزات مردم ايران، تسليت به خانواده‌های شهدا و دفاع از عملکرد قابل قبول آقايان موسوی و کروبی خاطر نشان کرد «مردم ايران فراتر از تمام انتظارات ظاهر شده اند. مردم در اين روزها نشان داده اند که یأس و ترس در آنها راه ندارد و از کوچکترين فرصت برای ابراز مخالفت خود استفاده می کنند. اين امتحانی برای نخبگان سياسی است که هم صف خود را مشخص کنند و هم فعالانه در ميدان مبارزه ظاهر شوند.» وی گفت «عزت در جايی است که مردم هستند و کسانی که در مقابل ملت می ايستند سقوط خواهند کرد و به خاک ذلت خواهند افتاد. مردم ايران مبارزه ای را آغاز کرده اند که شکست ندارد و هر کس در کنار ملت بايستد سربلند خواهد شد. گام بلندی که اقای هاشمی به سمت آغوش گشاده ملت ايران برداشتند مايه خوشحاليست و هم به نفع ملت و هم به نفع خود آقای هاشمی است. ما اميدواريم که همراهی ايشان با ملت ادامه داشته باشد.»
وی در پايان ضمن ابراز خشنودی از حضور پررنگتر آقای عبدالله نوری در عرصه سياست ايران در اين روزها ابراز اميدواری کرد مبارزين خوشنامی چون عبدالله نوری که از ذخاير باارزش ملت برای اين روزهای سخت هستند حضور فعالتری در صحنه مبارزات دموکراتيک و مسالمت آميز مردم ايران داشته باشند و رسانه ها نيز اين فعاليتها را پوششی مناسب بدهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016