سه شنبه 6 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهدی کروبی در ديدار با خانواده آقاسلطان: تداوم ابهامات موجود به معنای پايان جمهوريت نظام است، سحام نيوز

سحام نيوز: کمتر از يک هفته مانده به چهلم ندا آقاسلطان يکی از کشته شدگان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری، حجت الاسلام مهدی کروبی به ديدار خانواده او رفت تا ضمن ابراز همدردی با پدر، مادر و ديگر اعضای خانواده وی، ياد و خاطره ندا و ديگر جان باختگان حوادث پس از انتخابات را گرامی بدارد. مهدی کروبی در ديدار با مادر ندا با بيان اينکه هيچ کدام از ما از تقدير و سرنوشت باخبر نيستيم و هيچ کدام نمی دانيم چه حوادثی در انتظارمان است، گفت؛ «حوادثی که رخ می دهد به اندازه يی بزرگ است که غم و اندوه فراوان به دنبال دارد. ندا خانم در درون تظاهرات بوده، تيری آمده و به قلب جوان معصومش اصابت کرده است و وی جان باخت. خب اين تير از کجا آمده؟» کروبی خاطرنشان کرد؛ «مقدمات انتخابات فراهم شده، همه برای شرکت در انتخابات مشوق بودند، انتخاباتی برگزار شده، مردم تشخيص داده اند نتايجی که اعلام شده متاسفانه بر خلاف انتظارشان بوده و چون اين نتايج بر خلاف انتظارشان بود، بی محابا و خودجوش به صحنه آمده اند.» کروبی با اشاره به اظهارات برخی که حرکت اعتراضی مردم را به خارجی ها نسبت داده اند، گفت؛ «تمام احزاب چپ و راست تلاش کنند، نمی توانند نصف اين جمعيت را به خيابان بياورند. مردم رايشان را می خواهند. می خواهند بدانند رايشان کجا رفته است.» دبيرکل حزب اعتماد ملی نظم خودجوش مردم در راهپيمايی های اعتراضی را بی نظير توصيف و تاکيد کرد؛ «مردم برای نظم و حرکت تاکيد داشتند. حتی به طور خودجوش از طرح شعارهايی که شائبه عبور از خط قرمز داشت هم پرهيز می کردند و خود به خود جلوی اين شعارها را می گرفتند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کروبی جان باختن معصومانه ندا و بازتاب های آن را مورد توجه قرار داد و گفت؛ «فرزند عزيزی که جان باخت، نهايت معصوميت و مظلوميت بود که در داخل و خارج بازتاب گسترده يی داشت. مرگ ندا هم مظلوميت مردم ايران را در اين شرايط فرياد زد و هم از تضييع حق جلوگيری کرد و ان شاء الله آثار سودمندی را در حال و آينده نصيب مردم می کند.» کروبی با بيان اينکه مرگ حق است و هيچ کس نمی تواند از آن فرار کند، با اشاره به تاثير جان باختن ندا آقاسلطان گفت؛ «مرگ ندا از آن دست رخدادهايی است که تا سال ها و حتی قرن ها در خاطر مردم می ماند و همين حوادث خود سرفصل و مبداء تاريخی می شود. ندا آقاسلطان به تاريخ و به حرکت های مردم پيوست. مظلوميت مرگ ندا آن چنان زياد بود که همه را ناگزير به واکنش کرد و ديديم که همه اعم از حاکمان و غيرحاکمان نامه نوشتند. ما هم تلاش مان اين است که حرکت مردم را زنده و بالنده نگه داريم.» کروبی تاکيد کرد؛ «تداوم ابهامات موجود به معنای پايان جمهوريت نظام است و همه بايد تلاش کنيم جمهوری اسلامی همچنان پابرجا بماند.»در ادامه ديدار دبيرکل حزب اعتماد ملی با خانواده آقاسلطان، هاجر رستمی مطلق مادر ندا آقاسلطان به مهدی کروبی گفت؛ «ما در اوايل انقلاب و در جريان انقلاب دوشادوش ملت برای استقرار نظام جمهوری اسلامی ايران حضور داشتيم اما انتظار ما از نظام اين نبود که فرزندان مان کشته شوند.» مادر ندا با اظهار گلايه از سخنان سيداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و عزت الله ضرغامی رئيس سازمان صدا و سيما گفت؛ «مرگ ندا يک طرف، اظهارات اين دو يک طرف که يکی فرزندم را هنرپيشه و مرگ او را ساخته و پرداخته کامپيوتر می داند، ديگری هم ندا را يک هنرپيشه معرفی می کند.» وی گفت؛ «اين اظهارنظرها بيش از مرگ ندا برايم تلخ و دردآور بود.»وی گفت؛ «ندا هم مانند هزاران جوان ديگر که علاقه مند به سرنوشت کشورشان هستند، به سرنوشت ايران علاقه مند بود. او هم مانند ديگر جوانان به نتايج انتخابات اعتراض داشت.» وی در بيان روز حادثه گفت؛ «ما هر روز با هم در تجمعات حضور پيدا می کرديم. روز حادثه به خاطر اينکه من بيماری خونی دارم، نتوانستم همراه او بروم. قرار شد تلفنی با هم در تماس باشيم. من از شب قبل دلشوره داشتم. اصرار داشتم ندا نرود. اما او نپذيرفت و همراه استادش رفت. من در طول مسير مدام با ندا در تماس بودم. در آخرين تماس ندا گفت؛ گاز اشک آور زده اند و ما داخل يک کوچه فرعی هستيم تا سوار ماشين شويم. نزديک ساعت شش و نيم بعدازظهر بود که استادش تماس گرفت و گفت پای ندا تير خورده است. ما سراسيمه خودمان را رسانديم به بيمارستان شريعتی. ابتدا کسی چيزی به من نمی گفت اما وقتی فهميدم، از هوش رفتم و ديگر چيزی متوجه نشدم.» هاجر رستمی مطلق گفت؛ «می گويند ندا دشمن شخصی داشته است، مگر ندا چه کاره بود که دشمن شخصی داشته باشد. او نه وکيل بود، نه وزير بود. يک جوان ساده که مانند ديگر جوانان کشورش نسبت به سرنوشت خود و جامعه اش حساس بوده، همين،» خواهر ندا آقاسلطان نيز در پاسخ به کسانی که جان باختن ندا را کار منافقين می دانند، گفت؛ «اگر کار منافقين بوده چرا اجازه ختم نمی دهند. چرا نمی گذارند يک تالار بگيريم تا دوستان و آشنايان دور هم جمع شوند؟ حتی سالن غذاخوری که ما برای ختم بی سروصدای ندا رزرو کرده ايم، لغو می کنند.» در پايان ديدار صميمی حجت الاسلام کروبی با خانواده ندا آقاسلطان، کروبی گفت؛ «همه ما شريک غم شما هستيم و برای آن مرحوم از درگاه باری تعالی علو درجات را خواهانيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016