پنجشنبه 8 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ممانعت از حضور موسوی و کروبی بر مزار کشته‌شدگان انتخابات، راديو فردا و بی بی سی

تازه‌ترین گزارش‌ها از بهشت زهرای تهران حاکی است که نیروهای انتظامی مانع از حضور میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح‌طلب معترض به نتایج انتخابات اخیر، بر مزار کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات شده‌اند.

آقای موسوی به همراه مهدی کروبی دیگر نامزد اصلاح‌طلب معترض به نتایج انتخابات تصمیم به برگزاری مراسم یادبود برای کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات خرداد ماه را داشتند، اما پس از آنکه مقامات مسئول با این درخواست مخالفت کردند، هر دو نامزد معترض اعلام کردند که در روز پنجشنبه هشتم مرداد ماه بر مزار کشته‌شدگان اعتراض‌های اخیر در بهشت زهرای تهران حضور خواهند یافت.

اين مراسم قرار بود امروز پنجشنبه ساعت ١٦ بر سر مزار ندا آقا سلطان واقع در قطعه ۲۵۷ بهشت زهرا آغاز شود.

به دنبال این اعلام، آقای موسوی امروز در محل بهشت زهرای تهران حاضر شد، اما آن طور که یک شاهد عینی به خبرگزاری رویترز گفته است، «نیروهای انتظامی آقای موسوی را مجبور به بازگشت به خودروی خود و ترک محل کردند».

این شاهد عینی همچنین گفته است که به حاضران بر مزار کشته‌شدگان وقایع اخیر هشدار داده شده که در صورت عدم ترک محل با برخورد نیروهای انتظامی روبه‌رو خواهند شد.

خبرگزاری فرانسه هم در خبری کوتاه به حضور مهدی کروبی در بهشت زهرای تهران و ممانعت نیروهای پلیس از حضور وی بر مزار کشته‌شدگان وقایع اخیر خبر داده است.

یک شاهد عینی دیگر در گفت‌وگو با رویترز گفته است که نیروهای پلیس چندین نفر از حاضران بر سر مزار کشته‌شدگان وقایع انتخاباتی را دستگیر کرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این شاهد عینی گفته‌ است که صدها تن بر مزار ندا آقاسلطان و دیگر کشته‌شدگان حضور پیدا کرده بودند که شماری از آنان توسط نیروهای پلیس دستگیر شدند.

***

بی بی سی: حضور موسوی و کروبی در بهشت زهرای تهران

شاهدان عینی به فرانس پرس گفته اند که مأموران پلیس مانع از حضور آقای موسوی بر مزار ندا آقا سلطان شده اند


میرحسین موسوی و مهدی کروبی عصر پنجشنبه برای بزرگداشت یاد کشته شدگان حوادث اخیر تهران در بهشت زهرا حاضر شده اند اما مأموران پلیس برای آنها محدودیت ایجاد کرده اند.

خبرگزاری های بین المللی به نقل از شاهدان عینی از حضور آقای موسوی و آقای کروبی در بهشت زهرا خبر داده اند اما فرانس پرس نوشته است که مأموران پلیس برای آنها محدودیت ایجاد کرده اند.

شاهدان عینی می گویند که آقای موسوی از اتومبیل خود خارج شده و کوشیده است که بر سر مزار ندا آقا سلطان، دختر جوانی که در جریان اعتراضات روز ۳۰ خرداد تهران کشته شد، حضور یابد.

اما مأموران پلیس ضد شورش فورا آقای موسوی را احاطه کرده اند و در حالی که صدها تن از عزاداران شعار "یا حسین، میر حسین" سر می دادند، او را به اتومبیلش باز گردانده اند.

به گفته شاهدان عینی، گروهی از عزاداران اتومبیل آقای موسوی را احاطه کرده اند و کوشیده اند مانع از رفتن آقای موسوی شوند، اما مأموران پلیس به زور راه را باز کرده اند تا اتومبیل از محل خارج شود.

همچنین شاهدان عینی به خبرگزاری فرانسه گفته اند که عده ای از عزاداران به سوی مأموران پلیس که مهدی کروبی را محاصره کرده بودند، سنگ پرتاب کرده اند.

به گفته این شاهد عینی ده‌ها نفر از نیروهای ضد شورش در محل حضور یافته و در تلاش برای متفرق کردن تجمع‌کنندگان هستند.

هنوز گزارش‌های مستقلی در مورد تعداد تجمع‌کنندگان و تعداد دستگیرشدگان امروز منتشر نشده است اما گزارش شاهدان عینی تعداد تجمع‌کنندگان را چندین هزار نفر ذکر کرده‌اند.

سایت میدان، نیز در گزارشی از مراسم امروز، از بازداشت جعفر پناهی فيلم‌ساز و کارگردان سينمای ايران و مهناز محمدی، فعال حقوق زنان و مستندساز در بهشت زهرای تهران خبر داده است.

بنا بر آمار منابع رسمی، از زمان آغاز اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران از روز ۲۳ خردادماه دست‌کم ۲۰ نفر کشته و صدها تن زخمی و مجروح شده‌اند. این در حالی است که گروه های طرفدار حقوق بشر می گویند تعداد کشته شدگان بسیار بیشتر از آمار رسمی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016