شنبه 10 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ابطحی: خود را از اصلاحات می‌دانم و از اقدامات مثبت آن دفاع می‌کنم، عطريانفر: شرايط زندان در صراحت لهجه ما تاثير دارد، ايلنا

پس از برگزاری اولين جلسه رسيدگی به اتهامات بازداشت‌شدگان حوادث اخير محمد عطريانفر و حجت‌الاسلام محمدعلی ابطحی در يک نشست خبری حضور يافته و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، محمد عطريانفر در ابتدای اين نشست گفت: آنچه که در عرصه رقابت‌ها صورت گرفت، يک تحرک بزرگ در تاريخ سياسی رخ داد که به تدبير و هوشمندی رهبر وهمه ارکان‌های نظام و نهادهای اطلاعاتی، ‌نظامی در کوتاه‌ترين فرصت جرياناتی که به تخريب، آشوب وفتنه‌گری می‌رفت و می‌توانست روز به روز تهديدی عليه نظام ايجاد کند،کنترل شد.
وی ادامه داد: به دليل همسويی و همگرايی جريانات سياسی که در ذيل جريانات اصلاحات تنفس می‌کردند از اين فرصت بدخواهان استفاده کرده وتوانستند به نظام ضربه وارد کنند.
اين عضو حزب کارگزاران گفت: بنده و ابطحی پس از بازداشت به دليل قصورهايی که داشتيم اين باور در ما ايجاد شد که با نقد عمل خود گذشته خود را نقد کنيم و اميدواريم با رويه‌ای که در پيش گرفتيم، آينده بهتر داشته باشيم.
وی با تاکيد بر تدبير هوشمندانه مقام معظم رهبری در کنترل حوادث بعد از انتخابات اظهار داشت: مقام معظم رهبری با تدبير هوشمندانه‌ و استحکام و صلابتی که در ايشان سراغ داريم، مجموع حوادث پس از انتخابات کنترل و به همت بزرگواری ايشان در نقطه‌ای قرار گرفتيم که نظام ما به جايگاه اوليه خود بازگشته است و اميدواريم بتوانيم جبران اشتباهات گذشته را انجام دهيم.
وی تاکيد کرد: هيچ امر و هيچ موضوعی در کشور مهم‌تر، با عظمت‌تر و مهم‌تر از نظام و کانون مرکزی و نقطه مرکزی آن که چشمه فياض معنويت و اقتدار نظام يعنی رهبری است،‌وجود ندارد و همه عناصر و جريان‌ها در پرتو او معنا می‌يابد. اگر جريان‌ها همسويی با رهبری داشته باشند در اوج بوده و از جايگاه مستحکمی برخوردار بوده ولی اگرهر کس در هر مقامی باشد حتی از شخصيت‌های تراز اول بعد از رهبری اگر سمت و سويی موضع‌گيری، سکوت، رفتار و يا بيانی داشته باشندکه در جهت تخريب رهبری باشد، از نظر ما محکوم است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عطريانفر خطاب به گروه‌های سياسی دوم خرداد گفت: می‌خواهم با صداقت به گروه‌های سياسی دوم خرداد که امروز در مقام مقصر يا قصور قرار گرفته‌اند و همه کسانی که ديروز تنفس سياسی داشته‌اند، بگويم در نقطه‌ای قرار گرفته‌ايم که بايد خود را شکسته و اشتباه گذشته خود را اعلام کنيم و از موضع حربن‌يزيد که در ابتدا مشکلاتی را بر سر راه امام زمان خود به وجود آورد اما بعدها به صورت متواضعانه‌ای سر به تعظيم فرود آورد بگوييم ای رهبر، ای پيشوا، ما در برابر امر تو تسليم هستيم. ای پيشوای ما ای رهبر من اين شمشير و اين کتاب، ای کسی که نظام به اتکای تو است به اين کتاب خدا ما را بخشش تا ما به آغوش نظام برگرديم يا ما را مجازات کن.
وی افزود:اميدوارم اين پيام من از طريق رسانه‌ها منتشر شود.
در ادامه اين نشست حجت‌الاسلام محمدعلی ابطحی اظهار داشت: معتقدم بعداز انتخابات رياست جمهوری کشور می‌توانست در شرايط بهتری قرار گيرد و با ۴۰ ميليون رايی که در انتخابات به دست آمد فضای بسيار خوبی را داشتيم و می‌توانستيم به عنوان يکی از مقتدرترين، صاحب‌نام‌ترين و بزرگترين کشورهای دموکراسی کشورهای منطقه در جهان باشيم. اما متاسفانه اقدامی که از موسوی بعد از انتخابات رخ داد وشخصيت‌هايی چون هاشمی و خاتمی که دلايل مختلفی برای حمايت از او داشتند مردم را دچار آسيب کردند و در چنين شرايطی معتقدم که بايد اعلام کنم که چنين شجاعتی يافتم تا بتوانم حرف‌هايم را بزنم و از اين امر بسيار خوشحال هستم.
وی ادامه داد: توهماتی مهندس موسوی داشت که اين توهمات بعد از انتخابات شکل جدی به خود گرفت و مهم‌ترين آن اين بود که هنوز نتايج انتخابات اعلام نشده بود، ايشان طی يک کنفرانس خبری رياست جمهوری خود را اعلام کرد و بدتر از آن اين بود که زمان اعلام نتايج مکرراَ بر تقلب در انتخابات تاکيد کرد.
ابطحی تصريح کرد: اينکه کسی ۱۱ ميليون اختلاف را به عنوان تقلب عنوان کند نشانگر اين است که جامعه را نمی‌شناسد به همين دليل بود که قبل از انتخابات بنده موسوی را به هندوانه‌ای سربسته تشبيه کردم و هيچ‌گاه در کمپين سياسی او حاضر نشدم.
اين عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز تصريح کرد: از هاشمی رفسنجانی به خاطر انتقام‌گيری از رهبری و احمدی‌نژاد و از خاتمی به دليل اينکه اين شرايط و قدرت رهبری را می‌شناخت اما با موسوی همراهی و همياری کرد،‌ گلايه دارم، در جريان اصلاح‌طلبی کار بزرگی شکل گرفت اما خاتمی حق نداشت تمام اين جريان اصلاح‌طلبی را در پای موسوی قربانی کند. چون موسوی خود اين جريان را نمی‌پذيرفت.
وی در انتخابات رياست جمهوری دوره دهم با تاکيد بر اينکه امام خمينی همواره حفظ نظام را از واجبات می‌دانست گفت: در چنين شرايطی کسی که خود را طرفدار جريان امام واز نزديکان او می‌داند هيچ‌گاه اقدامی نمی‌کند که نظام دچار بحران شود. رهبری با موضع قوی که در نماز جمعه پس از انتخابات گرفتند اعلام کردند که هيچ‌گاه يک قدم هم عقب برنخواهند گشت چرا که اگر اين کار را می‌کردند در حال حاضر مثلث ناامنی افغانستان، ايران و عراق در منطقه شکل گرفت از ايشان به دليل مديريت اين فضا کمال تشکر را دارم.
ابطحی گفت: اگر جای مهندس موسوی بودم اين آرای ۱۳ ميليونی که با اميد به وی داده شده بود را به جای اينکه در چنين فضايی خرج کنم در فضای تقويت دموکراسی استفاده می‌کردم و در همان ابتدا ضمن ارسال پيام تبريک به احمدی‌نژاد می‌توانستم آينده روشن‌تری را برای ايران به وجود آورم.
وی در پايان سخنان خود تاکيد کرد: نظام ما به جديت در اين باور است که يک حاکميت يکپارچه زير سايه ارشادات رهبری می‌تواند ما را از خطرات نجات دهد.
ابطحی در پاسخ به اين پرسش که زمانی که صحبت‌های شما را مردم می‌شنوند نوع فکر شما در قبل و موضع‌گيری‌هايتان را مشاهده کرده و با يک چرخش موضع مواجه خواهيم شد و اين سوال در ذهن آنها به وجود می‌آيد که چه عواملی باعث شد که شما در اين فرصت کوتاه اينگونه تغيير کنيد که وی گفت:‌بحث تقلب در انتخابات شعاری بود که بلافاصله بعد از انتخابات مطرح شد اين يک اشتباه بزرگی بود که از سوی نخبگان ما شکل گرفت.
وی ادامه داد: اين اشتباه ضربه بزرگی به نظام زده است و ضمن خود را از اصلاحات می‌دانم و از اقدامات مثبت آن دفاع می‌کنم اما همواره از اقدامات مشکل‌آ‏فرين آن نيز نقد دارم.
ابطحی تاکيد کرد: معتقد نيستم که اين فرصت کوتاه موجب اين عمل شده است. اين فرصت کوتاه در زندان موجب تنظيم افکار شد که اگر کسی با ديدگاه قبل خود اختلاف پيدا کند يک گام بزرگ و يک شجاعت است. انديشه متوقف‌شدنی نيست و از آنچه که به عنوان انتخابات در ايران شکل گرفت و به آشوب تبديل شد به شدت مخالفم
در همين راستا عطريانفر در پاسخ به همين سوال اظهار داشت:‌جامعه حق دارد بپرسد چه اتفاقی رخ داده که ما نسبت به گذشته خود مرزبندی پيدا کرديم. خداوند است که قلب‌ها و شرايط را تغيير می‌دهد. زندان، تنبه، توجه به قلب و تذکر به نفس آغازی برای يک تحول روحی است. زمانی که در شرايطی قرار می‌گيريم نفس و قلب ما را پاکيزه می‌کند طبيعتاَ تحول رخ می‌دهد.
وی با تاکيد بر اينکه در شرايطی که انتخابات برگزار شد در حق نظام و رهبری ظلم شد،‌اظهار داشت: ديگرانی آمدند در مسيری حرکت کردند که به استقلال و هويت نظام تعرض می‌کرد. و اولی‌ترين و مهم‌ترين شخصی که بر خود واجب می‌داند از نظام دفاع کند رهبری است به همين دليل رهبری خود را پيشگام‌تر از ديگران برای صيانت از نظام می‌داند. چرا برخی از گروه‌های سياسی که بايد با رهبری و همراه او باشند در مسيری قرار گرفتند که نه تنها وی را همراهی نکردند بلکه مخالف و مزاحم او شدند.بايد بين خود و خدای خود به اين برسيم که اين دو حقيقت رهبری ونظام مورد هجمه و تضعيف قرار گرفت.
عطريانفر با بيان اينکه در زمانی دستگير شدم که اقدامات آشوب‌گرانه آغاز نشده بود اظهار داشت: من درگذشته به تندروی‌های جبهه اصلاحات نيز نقد داشتم اين عيب نيست بلکه حسن است افرادی با سابقه ۴۰ سال فعاليت سياسی وقتی در اين مرحله قرار گرفتند با شجاعت خود را می‌شکنند.
وی تصريح کرد: اگر به شکست، تخلف و قصور خود اعتراض کنيم دلالت بر ظلم به رهبری و نظام توسط گروه‌ها و جريانات سياسی است ما بايد به اين قضيه افتخار کنيم اگر نگران اين باشيم که بيرون درباره ما چه فکری می‌کند، اصل تحول و تفکر ما زير سوال می‌رفت.
عطريانفر تاکيد کرد :اگر به «درک» اين مفهوم را برساند که به نظام ظلم شده و ما به آن واکنش نشان داده‌ايم جای خوشحالی است.
خبرنگاری با طرح اين پرسش که هر کس اظهارات شما را بشنود می‌گويد‌آيا شما تحت شرايط زندان و فشارهای آن اين بيانات را داشتيد که ابطحی در پاسخ گفت: وضعيت بنده در ماجرای انتخابات شفاف است. من قبل ازانتخابات نيز هيچ‌گاه از موسوی طرفداری نکردم اما پاشنه آشيل ما برنامه‌ريزی طرح تقلب بود، تقلب يک اسم رمزی برای آشوب‌ها بود. بنده در زندان مشکلی نداشتم. بازجويی‌های مودب و با فهم‌ و شعوری داشتيم و زندگی در آنجا عادی و بسيار خوب بود و جو به اينگونه نبود که اگر اين مسائل را نمی‌گفتيم تا يک ماه ديگر در زندان باقی می‌مانديم.
وی با بيان اينکه يکی از تخلفاتم اين بود که در تجمعات غيرقانونی حضور داشتم، اظهار داشت: اين مسائل و اشتباهات را پذيرفته و اعلام می‌کنم زندانی بودن دليل بر اين است که به جمع‌بندی رسيده‌ باشم اما فرصت به هم رسيدن را داشته است و نگرانی ويژه‌ای از لحاظ شخصی نداشتيم.
عطريانفر در پاسخ به اين پرسش گفت: ما امروز بايد دو سرفصل اتهامی را ازهم جدا کنيم اما اينگونه که نماينده دادستان نيز يک کيفرخواست عمومی و يک کيفرخواست فردی را تهيه کرده است. هر کدام به صفت شخصی يک پرونده شخصی داريم و شخصاَ احساس می‌کنم به صفت خودم تخلفی که موجب تغيير باشد ندارم و تمام حضور من در فعاليت‌های انتخاباتی تنها سخنرانی در سه نقطه بود و در دورانی که خاتمی قصد حضور داشت نيز در يک ستاد فرضی فعال شدم.
وی ادامه داد: صميمانه می‌خواهم اعتراف کنم بسياری از متهمان و سرشناسان آن هم عقيده با هم هستيم هر چند آقای بهزاد نبوی نيز بحث تقلب در انتخابات را رد می‌کند اما از سوی مقامات قضايی خواسته می‌شود اين موضوع مکتوب شود، می‌گويد به موسوی خيانت نمی‌کند. بنده تاکيد می‌کنم شرايط زندان در صراحت لهجه ما تاثير دارد.
عطريانفر خاطر نشان کرد: مسوولان زندان با ما حسن معاشرتی داشتند و هيچ‌گاه برخورد ديگری ازآنها سر نزد و بعد از مدتی که با آنها بوديم هيچ‌گاه احساس نکرديم که مقابل هم نشسته‌ايم بلکه هر دو احساس می‌کرديم در يک سوی ميز نشسته‌ايم.
خبرنگاری از آنها پرسيد که چه تضمينی وجوددارد که مواضع شما در ماه‌های آينده تغيير نکند، که ابطحی در پاسخ اظهار داشت: ما هيچ‌گاه تغيير مواضع نداشتيم بسياری از دوستان من قبل از انتخابات می‌گفتندديگر عليه موسوی نقد ننويس . در مورد اصلاحات بنده و عطريانفر نيز نقدهايی را داشته‌ايم و صرف‌نظر از اينکه جسارت و شجاعت‌هايی را پيدا کرده‌ايم اين موضوع بسيار مهم است که بر باورهای خود پايبند هستيم من در وبلاگ‌نويسی منتقدی بودم که همواره خود را از نظام می‌دانستم و در زمانی که در تک‌سلولی می‌چرخيدم وفکر می‌کردم اولين موضوع وبلاگم پس از آزادی چه باشد همواره اين موضوع بر ذهنم خطور می‌کرد که می‌نويسم من يک زندانی بودم که يکی ازاعضای اين نظام هستم و سوال شما سوال موجهی نيست که ما بگوييم چه تضمين‌هايی وجود دارد.
عطريانفر در پاسخ به اين پرسش گفت: بنده چهار تضمين را به شما می‌دهم اول اينکه چهره‌هايی هستند که به صورت مستقيم با ما مرتبط بوده و زمانی که زندگی يکی دو ماه‌ای با آنها داشته باشيم آنها می‌توانند بر اين سخن شهادت دهند دومين تضمين اين است که به صراحت تمام اين موضوع را اعلام کردم البته کسانی هستندکه مانند ما فکر می‌کنند اما هنوز نظر خود را اعلام نکرده‌اند.
وی سومين تضمين را سابقه سياسی و سنی خود عنوان کردو گفت: طبيعت شرايط سياسی خود نيز مهری بر تضمين است و چهارمين آن و از همه مهم‌تر خداست ما با خدا ايمان بستيم و با پيمان خود با او باقی خواهيم ماند.
خبرنگاری از ابطحی پرسيد که دلايل شما برای اينکه تلاش‌های خاتمی را خائنانه‌ می‌دانيد چيست گفت: من نگفتم تلاش‌های خاتمی خائنانه‌ است.در خصوص موضوع تقلب مثلث حامی تلقب که آن را موسوی، هاشمی وخاتمی تشکيل می‌دادند که تا روز دوشنبه که من بيرون بودم هر کدام دليل‌های مختلفی داشتند. دليل موسوی در خوشبينانه‌ترين وضع اين بود که موسوی وضعيت جامعه فعلی را نمی‌شناخت و به گفته خودش چيزی برای از دست دادن نداشت اما صحبت من اين است که خاتمی فضا، اقتدار نظامی، انتظامی و رهبری را می‌شناخت با علم به اين موضوع وی را حمايت کرد که اين امر يک خيانت است.
وی ادامه داد: هاشمی رفسنجانی نيز از موضع انتقام‌گيرانه‌ای به حمايت پرداخت که بخشی به مشکلات وی با احمدی‌نژاد بازمی‌گشت و به نوعی علاوه بر احمدی‌نژاد نوعی انتقام و مقابله با رهبری بود و نامه‌ای که پيش از برگزاری انتخابات به رهبری نوشت نشانگر همين موضوع بود.
ابطحی تصريح کرد: تصوری که به وجود آمده بود اينگونه بودکه اگر در انتخابات رياست جمهوری اين دوره اگر يک اصلاح‌طلب پيروز شود، امکان محدوديت رهبری وجوددارد دنيا نيز اين موضوع رافهميده بود.
وی خاطر نشان کرد :در انتخاباتی که پيش از انتخابات رياست جمهوری دوره دهم برگزار شد در ذهن جامعه عمومی و بين‌الملل اين گونه نقش بست که جبهه اصولگرا از حمايت رهبری برخوردار بوده و آنان از رهبری حرف‌شنوی دارند و حمايت‌ها و سخنان رهبری از احمدی‌نژاد اين تصور را به وجود آورده بود که اگر اصلاح‌طلبان درانتخابات پيروز شوند بی‌شک رهبری محدود خواهد شد.
عطريانفر در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه مواضع و عملکرد هاشمی رفسنجانی پس از انتخابات را چگونه ارزيابی می‌کنيد اظهار داشت: برای يک داوری همه‌جانبه و کارشناسانه و در واقع مبتنی بر موازين بايد ديد که چه کسی می‌تواند به درستی اين کار را انجام دهد هيچ‌کسی شايسته‌تر، مناسب‌تر، منطبق‌تر وهم‌فکر‌تر از شخصيت رهبری نيست. چرا که هر دوی‌ آنان سابقه‌ای ديرينه بيش از نيم قرن با يکديگر را دارند و از نزديک با يکديگر آشنا هستند.
وی به نامه رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به رهبری پيش از برگزاری انتخابات اشاره کرد و گفت: قبل از دستگيری نامه را ديدم و دست بر قضا بر آن نيز نقد داشتم واگر من مورد مشورت هاشمی قرار می‌گرفتم حتماَ به وی اعلام می‌کردم اين نامه با اين ادبيات جهت انتشار عمومی مناسب نبوده يا بايد به صورت سربسته منتشر می‌شد چرا که بر واژگان آن نامه نقد داشتم.
عطريانفر به گفته ابطحی مبنی بر اينکه خاتمی، هاشمی وموسوی در جلسه‌ای هم‌پيمان شده که از بحث تقلب در انتخابات از يکديگر حمايت کنند گفت: بنده اين عبارت را برای اولين بار شنيده‌ام و به دو دليل اگراين کار صورت گرفته شده باشد، باطل است. يکی به اين دليل که اساساَ به صفت نگاه کارشناسان تقلب غيرممکن وجزئی است و ديگری اينکه خاتمی و هاشمی آدم‌های ناشناخته‌ای نيستند که اينگونه موضع‌گيری کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016