جمعه 16 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کيان تاجبخش، زير فشارهای جسمی و روانی، دويچه وله

کيان تاجبخش، پژوهشگر ايرانی‌-آمريکايی از جمله بازداشت‌شدگان هفته‌های اخير و متهم به "براندازی نرم" است. خانواده‌ی او می‌گويد هدف از بازداشت وی "به دست آوردن اقرارنامه دروغين برای استفاده در دادگاه‌های نمايشی" است.

دکتر يحيی کيان تاجبخش برای دومين بار در دو سال اخير بازداشت شده است. بار نخست در ساال ۱۳۸۶ بازداشت شد، اما پس از چهار ماه زندان، با سپردن وثيقه‌ی يکصد ميليون تومانی آزاد شد. بار دوم ماه گذشته (۱۸ تير ۱۳۸۸) ماموران امنيتی به منزل وی ريخته و جلوی همسر و دختر خرد سالش او را دستگير کردند. اتهام او در بازداشت نخست "براندازی نرم" بود. اين بار نيز به همين اتهام زندانی است. خانواده‌ی آقای تاجبخش از محل زندان او بی‌خبرند.

خانواده و دوستان دکتر تاجبخش اتهاماتی را که دولت ايران به وی وارد کرده رد می‌کنند. آنها در بيانيه‌ای که پس از بازداشت او منتشر کردند، هشدار دادند که «دستگيری کيان تاججبش در واقع تمهيدی برای بدست آوردن اعتراف‌نامه‌های اجباری دروغين برای استفاده در دادگاه‌های نمايشی است.» در اين بيانيه گفته شده «اين‌گونه سخنان عموما در زير شکنجه بدست آمده و تنها برای استفاده در محاکمه‌های نمايشی تلويزيونی است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وب‌سايتی ويژه‌ی کيان تاجبخش

خانواده دکتر تاجبخش در تلاش برای آزادی وی، وبسايتی را زير عنوان Free Kian 09 راه‌اندازی کرده‌اند. آنها در اين وبسايت نوشته‌اند که از ديدن عکس‌های تاجبخش که توسط آژانس خبری فارس در روز شنبه ۱۰ مرداد منتشر شد بسيار متاثرند. زيرا اين عکس‌ها نمايانگر فشار جسمی و روانی شديدی است که در اين ۲۳ روز بر کيان وارد شده است.

عکس‌های مورد اشاره مربوط به نخستين جلسه‌ی دادگاه فعالان سياسی است که آقای تاجبخش نيز در آن دادگاه حضور داشت. پس از پايان جلسه‌ی دادگاه، مقام‌های امنيتی و قضايی برای وی و آقای مازيار بهاری، خبرنگار مجله نيوزويک در ايران، يک کنفرانس مطبوعاتی ترتيب دادند تا آنها درباره‌ی آنچه که مقام‌های ايران "پروژه‌ی براندازی نرم" در ايران می‌خوانند، "اعتراف" کنند.

کيان تاجبخش و مازيار بهاری در اين کنفرانس مطبوعاتی، اعتراض‌های خودجوش مردم ايران به نتايج انتخابات را همانند آنچه مقام‌های رسمی حکومت ايران ادعا می‌کنند، به دولت‌ها و سرويس‌های اطلاعاتی "آمريکا و برخی کشورهای غربی" نسبت دادند.

يکی از نکات مورد اشاره‌ی آقای تاجبخش در اين کنفرانس، نقش خانم هاله اسفندياری در برقراری ارتباط گروه‌های اصلاح‌طلب داخل ايران با موسسات غربی و آمريکايی بود. اشاره به اين نقش هاله اسفندياری در حالی صورت گرفت که يک هفته پيش محمود احمدی‌نژاد در حضور استادان بسيجی دانشگاه‌ها اقدام وزارت اطلاعات در بازداشت خانم اسفندياری را "مسخره" خواند. احمدی‌نژاد در توضيح ايرادهای خود به کار محسنی اژه‌ای گفت: وزير اطلاعات «در موضوع هاله اسفندياری هم خوب عمل نکرد و من به او گفتم که چرا رفتاری می‌کنيد که مورد تمسخر واقع می‌شويد؟ يک پيرزن ۷۰ ساله را گرفته‌ايد و می‌گوييد می‌خواهد انقلاب مخملی راه بيندازد، در حالی که عاملان انقلاب مخملی کسان ديگری هستند.»

نگرانی دولت آمريکا

وزارت امور خارجه آمريکا دو روز پيش خواستار آزادی شهروند خود کيان تاجبخش شد. رابرت وود سخنگوی وزارت خارجه آمريکا اعلام کرد: دولت آمريکا از اين که کيان تاجبخش اخيراً بدون داشتن وکيل در ايران محاکمه شده، به‌شدت نگران است.

سخنگوی وزارت خارجه آمريکا تاکيد کرد تاجبخش يک پژوهشگر مستقل است که در مسائل سياسی همواره بی‌طرف بوده است.

دکتر يحيی کيان تاجبخش فارغ‌التحصيل دانشگاه کلمبيا و کارشناس در رشته‌ی جامعه‌شناسی شهری است. تا قبل از برگشت به ايران استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه پرآوازه‌ی "تحقيقات اجتماعی" نيويورک (نيواسکول) بود. او مولف کتابی با نام "سرمايه اجتماعی" است و پيشتر به عنوان مشاور، با بانک جهانی و ساير سازمان‌های بين‌المللی همکاری کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016