جمعه 16 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

به بهانه يک تبريک، ۱۷ مرداد روز خبرنگار است، ايلنا

در سال ۲۰۰۸ بيش از ۶۷۰ خبرنگار زندانی شدند؛ ۲۹۳ نفر ربوده شدند؛ ۹۲۹ روزنامه نگار مورد تهاجم و تهديد قرار گرفتند و ۶۰ خبرنگار کشته شدند. در سال ۲۰۰۷ نيز حداقل ۸۶ خبرنگار در سراسر جهان کشته شدند.


ايلنا: تقويم را ورق می زنم: روز پدر،‌ روز مادر،‌ روز جوان،‌ روز زن و ..... در ميانه گرم‌ترين ماه سال هم ۱۷ مرداد،‌ روز خبرنگار به چشم می خورد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روزها نشانه اند،‌ نشانه گراميداشت،‌ سپاس،‌ خاطره و تبريک. پس برای همين وقتی می خواهيم درباره روز خبرنگار بنويسيم،‌ بايد با تبريک شروع کنيم. اما:
- روز خبرنگار در ايران ما را ياد زمانی می اندازد که گلوله طالبان در قلب محمود صارمی نشست.
- در روز خبرنگار يادمان می آيد که در جنگ عراق ( از ۲۰۰۳ تا کنون) بيش از ۲۰۰ تن از کارکنان رسانه‌ها کشته شده اند و اين از تعداد خبرنگاران کشته‌شده در جنگ جهانی دوم و تمام جنگ‌های قرن گذشته بيشتر شده است و کاوه گلستان،‌ عکاس خبری ايرانی هم از اين جمله بود.
- يادمان می‌ آيد که در سال‌های اخير در ويتنام ۶۶ خبرنگار، در الجزاير ۵۸ نفر،‌ در کلمبيا‪ ۵۲ خبرنگار‏، در فيليپين ۳۶ خبرنگار و ... کشته شدند.
- در خبرها می‌خوانيم که در در سال ۲۰۰۸ بيش از ۶۷۰ خبرنگار زندانی شدند؛ ۲۹۳ نفر ربوده شدند؛ ۹۲۹ روزنامه نگار مورد تهاجم و تهديد قرار گرفتند و ۶۰ خبرنگار کشته شدند. در سال ۲۰۰۷ نيز حداقل ۸۶ خبرنگار در سراسر جهان کشته شده‌اند و برای پنجمين سال متوالی اين آمار با رشد رو‌به‌رو بوده است. اين آمار با ۲۴۴ درصد افزايش از ۲۵ نفر در سال ۲۰۰۲ به اين تعداد و بالاترين ميزان خود از سال ۱۹۹۴ تاکنون رسيده است. درسال ۲۰۰۷، همچنين ۲۰ نفر از دستياران و کمک‌های خبرنگاران (از جمله راننده و...) کشته شده، ۸۸۷ خبرنگار بازداشت، ۱۵۱۱ نفر مورد حمله فيزيکی يا تهديد قرار گرفته، ۶۷ خبرنگار ربوده شده و هزاران رسانه تحت سانسور واقع شده‌اند.
- می‌بينيم که هر روز تعداد زيادی از سايت‌ها فيلتر می‌شوند و روزنامه توقيف می‌گردند.
- خبر می‌رسد که در پنج سال اخير تنها در کشورهای عراق، الجزاير، روسيه، کلمبيا و بنگلادش، ۵۸ روزنامه‌نگار کشته شده‌اند.
- آمارها روايت می‌کنند که ۵۸۰۰ روزنامه نگار طی ۱۵ سال گذشته به خاطر انجام وظايف خود کشته شدند.
- و اينکه چين با ۳۳ و کوبا با ۲۴ روزنامه نگار زندانی بيش از چهار سال است که بزرگترين زندان روزنامه‌نگاران در جهان هستند.
و ...
اما نمی‌دانم آيا برای کارکنان حدود ۲۰۰۰ هزار نشريه، بيش از ۲۲۰ خبرگزاری و نماينده خبری، هزار و ۱۷۰ دفتر نمايندگی و پخش مطبوعات و حتی ۴۴۰۰ روزنامه‌فروشی که درگير اين حرفه هستند،‌ مرور اين خبرها،‌ آن هم در روز خبرنگار،‌ کار درستی است‌؟ هر چه باشد،‌ آنها بسياری از درد و رنج‌های خبرنگار بودن را با گوشت و پوست خود لمس کرده‌اند و جزيی از آمارهای جهانی هستند. پس برای اينکه حرفی‌ متفاوت زده شود،‌ رنجی از خاطره‌ها زدوده شود،‌ با تبريک و خسته نباشيد‌ ختم می‌کنيم،‌ به همه آنها که می‌توانند تبريک‌ها را بخوانند، بشنوند،‌ بگويند و يا نمی‌توانند...


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016