جمعه 16 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نشست کميته پی‌گيری بازداشت‌های خودسرانه در منزل بهزاد نبوی، ادوارنيوز

"استقلال و آزادی آرمان بهزاد نبوی"

جمعی از فعالان سياسی، اجتماعی و دانشجويی به دعوت "کميته پيگيری بازداشت‌های خودسرانه" با حضور در منزل مهندس "بهزاد نبوی" عضو دربند شورای مرکزی سازمان مجاهدين انقلاب و نايب رييس مجلس اصلاحات با خانواده وی ديدار و گفتگو کردند.

در اين نشست که نمايندگانی از سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی، جبهه مشارکت ايران، کانون نويسندگان ايران، نهضت آزادی ايران، شورای فعالان ملی – مذهبی، سازمان دانش آموختگان ايران (ادوارتحکيم وحدت)، جنبش مسلمانان مبارز، دفتر تحکيم وحدت، فعالان طيف چپ و... حضور داشتند، خانم "هنگامه رضوی" همسر بهزاد نبوی ضمن تشکر از فعالان سياسی حاضر در جلسه، با تشريح آخرين وضعيت ايشان به تماس تلفنی همسرش اشاره کرد و گفت: "پيش از اين تماس بازجوی آقای نبوی با من صحبت کرد و خواست تا حرف سياسی نزنيم. در گفتگوی تلفنی نيز من و همسرم صحبت های معمولی رد و بدل شد اما برداشت من از سخنان آقای نبوی اين بود که ايشان در آينده نزديک آزاد نخواهند شد".

همسر بهزاد نبوی همچنين گفت آقای نبوی در خصوص شرايط زندان به طعنه گفته است که اين زندان از زندان شاه سخت تر نيست.

خانم رضوی همچنين به روحيه مقاوم و استقامت نبوی اشاره کرد و گفت:" هر بار در يک جريان سياسی شکستی پيش می‌آمد همه دوستان همسرم از او اميد می گرفتند، در جريان انتخابات گذشته هم خيلی افراد می‌گفتند که با توجه به شرايط کاری از پيش نمی‌توان برد اما بهزاد اعتقاد داشت که کشور متعلق با ماست و نمی‌توانيم در مورد سرنوشت کشورمان بی تفاوت باشيم".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سعيد مدنی: امروز ظلم را با پوست و گوشت خود حس می کنيم

در ابتدای اين نشست سعيد مدنی با اشاره نيمه شعبان و اعتقاد شيعيان مبنی بر ظهور حضرت مهدی برای بسط عدل و داد گفت: "اين روزها که ظلم را با پوست و گوشت خود لمس می کنيم تکيه بر عدل و داد و ظهور دادگستری که عدل را در جهان بپراکند بيش از پيش لازم و عيان است".

مدنی همچنين با اشاره به بازداشت خانم هاله سحابی گفت خانم سحابی معمولا در اين ديدارها و به نمايندگی از اقای مهندس سحابی شرکت داشتند که امروز ايشان خود در بازداشت هستند و ما نگران وضعيت سلامتی خانم سحابی با توجه به بيماری ديابت او هستيم.

محمد بسته نگار: می خواهند بازداشت شدگان را آينه عبرت سايرين قرار دهند

در ادامه اين ديدار محمد بسته نگار از اعضاش شورای فعالان ملی- مذهبی با تاکيد بر سابقه مهندس بهزاد نبوی گفت: "سوابق مبارزاتی آقای نبوی از سال ها قبل از پيروزی انقلاب اسلامی بر همه ما روشن است و تلاش حاکميت برای آينه عبرت قرار دادن زندانيان سياسی قطعا راه به جايی نخواهد برد و نمی تواند تاثيری در روند مبارزات سياسی داشته باشد. چرا که بازداشت های صورت گرفته مغاير با نص صريح قانون اساسی و اعلاميه جهانی حقوق بشر است".

بسته نگار همچنين به اعتراضات مردمی به انتخابات فرمايشی سال ۱۳۳۹ اشاره کرد که در نهايت حاکميت مجبور به ابطال آن انتخابات شد.

فريبرز رييس دانا: مهندس نبوی را اولين بار در سال ۵۱ در منزل مصطفی شعاعيان ديدم

در ادامه اين ديدار دکتر فريبرز رييس دانا به نمايندگی از فعالان طيف چپ، با ابراز خوشحالی از روحيه بالای خانواده نبوی گفت: "آنچه امروز برای ما مهم است سلامتی زندانيان و روحيه بالای خانواده آن ها است نتايجی که از درون زندان بيرون می آيد در شرايطی که ما نمی دانيم در اوين چه برسر بازداشت شدگان می آيد حرفهای آنان تفاوت زيادی در اعتقاد ما به ايستادگی و شرافت بازداشت شدگان نخواهد داشت".

رييس دانا گفت: "من اولين بار مهندس نبوی را در سال ۵۱ در منزل رفيق شهيدم مصطفی شعاعيان ديدم اگرچه در سال های بعد ما و دوستانمان و اقای نبوی و دوستانشان هر کدام به راهی رفتيم اما در اينجا بايد گواهی بدهم که بر خلاف حرف ناجوانمردانه ای که نبوی را به وابستگی متهم می کند، بهزاد نبوی از سال ها قبل بر سر استقلال ملی کشور و مخالفت با دخالت خارجی ايستادگی داشته است او و دوستانش همواره بر سر عقايد خود ايستاده اند و اگرچه با ما اختلاف سليقه داشته اند اما همواره بر سر مواضع آزاديخواهانه و استقلال طلبانه خود پابرجا بوده اند ما می نويسيم و خواهيم گفت که بهزاد نبوی برای استقلال ملی و سرافرازی و آزادی اين مملکت ايستاده بوده است".

بهاره هدايت: تاريک ترين نقطه شب، نزديک ترين نقطه به سحر است

در ادامه اين ديدار بهاره هدايت عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت با اشاره به دادگاه نمايشی و اشاره کيفرخواست به مهندس نبوی و ايستادگی او بر عدم خيانت به مهندس موسوی گفت: "برای ما روشن است که بازداشت شدگان پای شرافتشان ايستاده اند و نمی خواهند به مردم و رای مردم خيانت کنند".

هدايت ادامه داد: "بازداشت و اتهام ضديت با انقلاب برای کسانی که در برپايی نظام جمهوری اسلامی و تداوم آن نقش عمده ای دشاته اند ظلمی مضاعف است و امروز فعالان سياسی به نقطه ای رسيده اند که بسياری از آزاديخواهان در سال های قبل و در نوع برخورد نظام به آن رسيده بودند".

بهاره هدايت با اشاره به اينکه پيش از حضور در منزل بهزاد نبوی در مراسم ختم شهيد بهزاد مهاجر که در حوادث بعد از انتخابات جان باخته شرکت داشته است خطاب به خانواده نبوی گفت: "امروز ما همه خود را شريک در غم و رنج شما و غم و رنج کسانی می دانيم که عزيزان خود را از دست داده اند".

هاشم هدايتی عضو شورای مرکزی مجاهدين انقلاب: آرمان اصلی نبوی استقلال و آزادی است

در ادامه اين نشست دکتر هاشم هدايتی از اعضای ارشد سازمان مجاهدين انقلاب نيز با اشاره به سال ها آشنايی با مهندس بهزاد نبوی گفت: "صحبت کردن در مورد بهزاد نبوی و سوابق مبارزاتی او در اين روزها بسيار سخت است. بهزاد نبوی از دوران جوانی و از سال ۱۳۳۲ عضو جبهه ملی ايران بوده است و سال ها برای آزادی و استقلال اين مملکت مبارزه کرده است. بهزاد نبوی از بسياری کسانی که امروز مدعی تدين و ايرانی بودن هستند، ملی تر و متدين تر است".

هاشم هدايتی که از بيان اين سخنان متاثر شده بود گفت: "من گواهی می دهم که ذره ذره وجود بهزاد نبوی عشق به ايران است و آرمان اصلی او استقلال و آزادی اين مردم است. گناه بهزاد نبوی اين بود که با شمه سياسی قوی خود تشخيص داد که صدای پای ديکتاتوری می آيد".

هدايتی در بخش ديگری از سخنان خود تاکيد کرد: "اين فجايعی که مشاهده می‌کنيم برای افرادی چون من که هشت سال در جبهه‌های جنگ بوده‌ام و از جان خود برای آزادی و استقلال کشور گذشته‌اند بسيار دردناک است".

مهندس حسينی: سال ها است که برعليه فعالان سياسی پرونده سازی می کنند

در اين ديدار همچنين مهندس حسينی عضو سازمان مجاهدين انقلاب و استاندار سابق اصفهان نيز گفت: "سال ها است که يک گروه خاص بر ضد اصلاح طلبان پرونده سازی می کند و در اين پرونده سازی همواره آقای بهزاد نبوی به دليل توان تشکيلاتی بالا جزو اهداف اصلی بوده است".

حسينی ادامه داد: "در مبارزات قبل از انقلاب جزوه ای به نام چگونه بهتر مبارزه کنيم وجود داشت که شگردهای اطلاعاتی ماموران ساواک و نوع جنگ روانی آنها را برای مبارزان توضيح می داد امروز نيز بايد شگردهای روانی و اطلاعاتی که بر ضد فعالان سياسی به کار گرفته می شود جمع اوری شود".

حسينی همچنين گفت: "درست است که بسياری قبل از ما به اين نقطه در نوع مواجهه با سيستم رسيده اند اما مهم اين است که بايد به فهم مشترکی از خواسته های خود برسيم". وی نقطه آغاز برخوردهای انتخاباتی را سخنرانی حسين شريعتمداری در ۷ خرداد گذشته در اصفهان دانست و گفت: "شريعتمداری در اين سخنان انتخابات را تبديل به جنگ ميان حق و باطل کرد و گفت اين انتخابات اگرچه مانند صحنه کربلا است اما بر خلاف کربلا در اين صحنه امام حسين شيهد نمی شوئد بلکه پيروز می شود و عمر سعد و يزيد شکست خواهند خورد".

حبيب الله پيمان: ريشه مبارزات مردم در تاريخ و اعتقادات اين ملت است

سخنران بعدی اين نشست دکتر حبيب الله پيمان دبيرکل جنبش مسلمانان مبارز بود. پيمان با اشاره به سوابق مشترک مبارزاتی بسياری از فعالان سياسی قبل از انقلاب گفت: "بعد از پيروزی نهضت صف بندی های فراوانی صورت گرفت. بسياری افراد به اشتباه کنار هم قرار گرفتتند و بسياری افراد هم به اشتباه کنار هم نبودند. اين نزديک شدن ها و کنار هم قرار گرفتن ها بعد از گذشت سی سال بسيار با معنا است".

پيمان جنبش کنونی آزاديخواهی را نشانه ای از بلوغ جامعه ارزيابی کرد و گفت: "زايش اين جنبش برای مادرش ايران با درد همراه بود و وظيفه ماست که از اين زايمان مراقبت کنيم تا به بهترين نحو صورت بگيرد".

پيمان گفت: "روند گذار از جمهوريت نظام از سال ها قبل عيان بود اما امروز گذار از اسلاميت نيز مطرح است چرا که حوادث روی داده نه با قانون که با موازين شرع نيز ناسازگارست و آمران هيچ تقيدی به مبانی شرعی ندارند خشن ترين رفتار از سوی کسانی انجام می شود که مدعی هستند رسالتی برای هدف دارند کسانی که امروز خود را ديگر محتاج به مرجعيت و روحانيت نيز نمی بينند".

توفيقی: حرف مشترک ما آزادی و دموکراسی است

در اين ديدار همچنين دکتر محمد علی توفيقی از اعضای شورای مرکزی مجاهدين انقلاب نيز گفت: "جمع حاضر متعلق به يک گروه سياسی با جهت بندی خاص نيست بلکه حرف مشترک ما همان آزادی و دموکراسی است که مهندس نبوی همواره بر آن تاکيد داشته اند اميدوارم در اين کشور روزی برسد که کسی را بازداشت نکنند و سپس به دنبال مدارک مجرميت او باشند".


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016