دوشنبه 2 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت‌الله بيات زنجانی، يکی از مراجع تقليد: بايد از توهين‌هايی که به ملت ايران شد عذرخواهی شود، ايلنا

- در کشوری که ادعای امام زمانی بودن دارد، چرا اجازه می‌دهيم که به راحتی آبروی انسان‌ها و افراد جامعه ريخته شود؟
- حوادث بعد از انتخابات در خور اين مردم بزرگوار نبوده است


يک مرجع تقليد شيعه با اشاره به حوادث بعد از انتخابات گفت:بايد از توهين‌هايی که به ملت ايران شد عذرخواهی شود.
به گزارش ايلنا آيت‌الله بيات زنجانی با بيان اينکه ميهمانی خدا، با ديگر ضيافت‌ها متفاوت است،گفت: مهمترين تفاوت ميان اين ميهمانی با ديگر ميهمانی‌ها، ميزبان آن است که پروردگار عالم است و ضيافت آن، صيام. اين صيام و روزه، صرفاً نخوردن و نياشاميدن نيست بلکه شامل گوش، چشم و مخصوصاً قلب هم می شود. طبيعتاً حضور در اين ميهمانی، شرايط و ضوابطی دارد و مثلاً کسی که حب جاه و مقام داشته و يا فقط در فکر مطامع دنيايی است، شايستگی ورود به ميهمانی خداوند را ندارد چراکه قلب او، لايق ميهمان خدا شدن نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به گفتارهای اميرالمومنين(ع) در دعای کميل و رسول‌اکرم(ص) در مناجات شعبانيه تاکيد کرد: عبارات بلندی در اين دعاها وجود دارد و پيامبر(ص) و اميرالمومنين(ع) با آن جايگاه عظيم الهی و در حاليکه معصومند، از خداوند می‌خواهند که آنان را در زمره اهل طاعت و مومنين قرار دهد و ما نيز به تبع آنها بايد آرزو کنيم و از خداوند بخواهيم که ما را در زمره کسانی قرار دهد که می‌فهمند و اهل طاعت و بندگی‌اند. بندگان ربانی خدا هستند و خدايی شده‌اند؛ زمانی‌که که به اين مرحله رسيديم می‌توانيم مدعی باشيم که انسان شده‌ايم.
وی تاکيد کرد: ممکن است انسان به جای اصلاح نفس و حرکت در مسير بندگی خدا، به مرحله ای برسد که خودش ادعای خدايی شدن کند و از آن بدتر اينکه در همين حال و با همين ادعا يعنی با نام خدا و بر بندگان خدا، ظلم و ستم روا دارد.
آيت‌الله بيات زنجانی با اشاره به برخی روايات و لزوم بازخوانی مفاهيم اصيل دينی تاکيد کردند: سنت الهی اين است که اگر کسی به ناحق ادعا کند که نائب امام عصر(عج) است، خداوند او را مفتضح می گرداند. همين‌طور است کسی که ادعای اجتهاد در دين کند وليکن مجتهد نباشد، چراکه او مرتکب دو گناه شده يکی اينکه دروغ گفته و جايگاهش اين نبوده و ديگری آنکه با مفاهيم دينی بازی کرده است.
وی تصريح کرد: اگر کسی با مفاهيم دينی بازی کند، محجوب به حجابهائی خواهد شد که بدترين آنها يکی حجاب دين است و ديگری حجاب علم و حجاب دين به مراتب خطرناک‌تر از حجاب علم است. يک عالم و دانشمند چه به عنوان يک شخصيت علمی و چه به عنوان يک عالم دينی بايد مراقب حجاب و پرده‌هايی که در مقابلش قرار می‌گيرد، باشد تا بتواند عالم را آنگونه که هست ببيند.
اين مرجع تقليد با اشاره به رواج فرهنگ تظاهر، دروغ و تهمت در جامعه اسلامی آن را از آفات بزرگ جامعه برشمرد و تاکيد کرد: مگر نه آنکه حرمت انسان بالاتر از حرمت خانه کعبه است؟ پس چطور است که ما به خود اجازه هتک حرمت انسان‌های شريف جامعه را می‌دهيم. اين بلاها و مصيبت‌هايی که بر سرمان می‌آيد در اثر رواج همين بی‌اخلاقی‌ها و هتک حرمت‌هاست. در کشوری که ادعای امام زمانی بودن دارد، چرا اجازه می‌دهيم که به راحتی آبروی انسان‌ها و افراد جامعه ريخته شود؟
وی با اشاره به حوادث پس از انتخابات، با اشاره به نام برخی زندانيان و سوابق بعضی از آنان افزودند : حوادث بعد از انتخابات در خور اين مردم بزرگوار نبوده است و بايد از توهين‌هايی که به ملت عزيز ايران شد عذرخواهی شود و هر چه زودتر کسانی که آگاهانه يا ناآگاهانه خون عزيزان اين سرزمين را ريخته‌اند، محاکمه شوند. من در پاسخ برخی سئوالات هم اشاره داشته‌ام که اگر کسی مستقيماً و مباشرتاً در اين قتل‌ها دست داشته باشد، بايد قصاص شود مگر اينکه خانواده‌های داغ ديده رضايت دهند، که در اينصورت فرد خاطی بايد از اموال خودش ديه مرحومين را پرداخت کند.
آيت الله بيات زنجانی در پايان ضمن توصيه به توجه بيش از پيش به لحظات معنوی ماه مبارک رمضان به همه توصيه کرد که برای حل مشکلات و معضلات، از اين ماه بزرگ به نحو احسن استفاده کرده و از خداوند برای رفع همه گرفتاريها مدد جويند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016