جمعه 6 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جزئيات قراردادهای نفتی ايران با ۹ شريک اروپايی، مهر

هم اکنون مذاکرات نفتی و گازی ايران با بيش از ۳۰ شرکت از ۹ کشور اروپايی در حال انجام است که بيشترين حجم قراردادهای امضا شده به فروش گاز، توسعه پارس جنوبی، ساخت واحدهای پتروشيمی و توسعه ميادين نفت و گازی اختصاص دارد.
به گزارش خبرنگار مهر، با وجود افزايش تحريمهای بين المللی و اعمال فشارهای سياسی از سوی دولتمردان غربی در سالهای اخير، اما به نظر می رسد که وجود ميادين بزرگ نفت، گاز و طرحهای پالايشگاهی و پتروشيمی انگيزه شرکتهای اروپايی را برای امضا قراردادهای همکاری افزايش داده است.

در حال حاضر مذاکرات مسئولان نفت کشور با شرکتهای EGL سوئيس، استات اويل هيدرو، Intsok، Sintef، Norsak، EOR و دی ان وی نروژ، او ام وی اتريش، ای يون آلمان، بوتاش، آ اس بی ترکيه، تکنيپ، آی اف پی، اکسنز، جی ای، Air liquid ، توتال، آنتروپوز و آر تی فرانسه، آجيپ( انی)، آی پی اس، تکنی مونت ،Noyvealesina، بازل، Eurotecninica ، آی جی اس، اديسون اينتر نشنال، اسنام پروجتی ايتاليا، Sercobe، Dragados، رپسول، Ringo-Valvlas و آنو نومای اسپانيا، گازپروم روسيه در بخش های مختلف انجام شده که در نهايت قراردادهايی با برخی از اين شرکتها نيز به امضا رسيده است.

خبرگزاری مهر در گزارشی آخرين وضعيت مذاکرات و قراردادهای امضا شده وزارت نفت با شرکتهای اروپايی را بررسی کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


EGL پيش قراول اروپايی ها برای خريد گاز ايران

به گزارش مهر، اولين همکاری رسمی گازی ايران با يک شرکت بزرگ اروپايی در دولت نهم با امضای قرارداد صادرات گاز با شرکت EGL سوئيس در اسفند ماه سال ۱۳۸۶امضا شد.

با امضای اين قرارداد، ايران متعهد شده است که سالانه ۵/۵ ميليارد متر مکعب گاز را طی دو فاز به طرف سوئيسی تحويل دهد به طوری که در فاز اول ۵/۱ ميليارد متر مکعب و در فاز دوم ۴ ميليارد متر مکعب گاز بايد به مدت ۲۵ سال به سوئيس صادر شود.

در اين رابطه آخرين مذاکرات صورت گرفته با مسئولان ای جی ال حاکی از آن است که طرف سوئيسی اعلام داشته است که در مذاکرات صورت گرفته با طرف ترکيه ای مجوز و در نهايت قرارداد انتقال گاز ايران از خاک ترکيه نهائی شده است اما مذاکرات تکميلی در ارتباط با قيمت و چگونگی تحويل گاز ادامه دارد.

اما همزمان با امضای قرارداد گازی با EGL ، مذاکراتی در رابطه با پروژه صادرات گاز از محل صرفه جوئی مصرف گاز نيروگاهها (Savex) انجام شده که در نهايتا اين پروژه نيز در فروردين ماه سالجاری اجرائی شده است.

به گزارش مهر، هدف از پروژه Savex کاهش روزانه ۳۰ تا ۴۰ ميليون متر مکعب مصرف گاز در نيروگاهها و ايستگاههای تقويت فشار و افزايش راندمان در اين بخش است.

کشف هيدرو کربور در بلوک اکتشافی خرم آباد دستاورد جديد نروژی ها

پس از تکميل فازهای ۶ ، ۷ و ۸ پارس جنوبی، کشف نفت در بلوک اناران و کسب نتايج مطلوب در بلوک اکتشافی خرم آباد (احتمال وجود ذخاير قابل توجه هيدرو کربور)، به نظر می رسد مسير همکاری مشترک با شرکتهای نروژی هموار شده است.

در اين رابطه هم اکنون مذاکرات با استات اويل هيدرو در خصوص توسعه بلوک اناران انجام شده است و پيش بينی می شود در صورت نهايی شدن مذاکرات امکان توليد روزانه ۱۳۰ هزار بشکه نفت خام از اين بلوک با ذخيره ۶ تا ۸ ميليارد بشکه ای نفت فراهم شود.

پيگيری خبرنگار مهر از آخرين وضعيت مذاکرات با نروژی ها حاکی از آن است که در حال حاضر مذاکره ضمائم قراردادی جهت نهايی کردن قرارداد توسعه به پايان رسيده، MDP ارائه شده به تاييد طرف ايرانی رسيده و پيشرفت پاکسازی ميدان از مين از مرز ۷۵ درصد گذشته است.

از سوی ديگر، اجرای قرارداد پروژه اکتشاف و توسعه همزمان بلوک خرم آباد نيز توسط استات اويل هيدرو در حال انجام بوده که شواهد حاکی از وجود هيدرو کربور در اين بلوک اکتشافی است.

اما در بخش پژوهشی نيز شرکتهای نروژی فعاليتهای مشترکی را با طرف ايرانی خود آغاز کرده اند که امضای تفاهم نامه بين پژوهشگاه صنعت نفت با شرکتهای Sintef , Statoil, Norsak در زمينه های EOR ، مطالعات امکان سنجی ساخت کارخانه GTL و بررسی ذخائر اسماری از آن دسته است.

در اين رابطه مطالعات مشترک EOR نروژ با پژوهشگاه در مخازن اهواز و بی‌بی حکيمه و انجام مطالعه جامع ميادين نفتی اهواز و مارون با شرکت متن ايران نيز از ديگر همکاری مشترک قابل اشاره است.

به گزارش مهر، همچنين پس از نافرجام ماندن مذاکرات شرکت ملی نفت ايران و شرکت استات اويل نروژ در زمينه کاهش سوختن گازهای همراه نفت در ميادين نفتی خليج فارس، يک شرکت ديگر نروژی جايگزين استات اويل هيدرو شد.

اين در حالی است که اخيرا قرارداد شرکت نفت فلات قاره ايران و شرکت DNV نروژ برای استقرار سيستم مدرن بهداشت، ايمنی و محيط زيست در مجتمع دريايی توليد نفت ابوذر در خليج فارس نيز نهايی شده است.

OMV نماينده تام الاختيار اتريشی ها در نفت ايران

به گزارش مهر، مطالعات بلوکهای مراوه تپه و راز، شرکت در مناقصه بلوکهای اکتشافی دير و دانان، مذاکرات در خصوص فاز ۱۲ پارس جنوبی و بلوک نفتی مهر از جمله همکاريهای شرکتهای اتريشی OMV با وزارت نفت در طی چهار سال گذشته است.

از سوی ديگر، همکاری‌های فنی با پتروشيمی تبريز، پتروشيمی فجر، تامين فاينانس و خريد محصولات پتروشيمی از ديگر فعاليتهای مشترک اين شرکت اتريشی باشرکت ملی صنايع پتروشيمی ايران است.

خيمه فرانسوی ها بر صنعت پتروشيمی ايران

با وجود عقب نشينی شرکتهای فرانسوی در طرحهای توسعه ميادين نفت و گاز ايران به دنبال سياستهای نيکولا سارکوزی اما به همان اندازه شرکت های مختلف فرانسوی در طرحهای پتروشيمی فعاليتهای مشترکی را آغاز کرده اند.

شرکت تکنيپ پس از حضور در مناقصه طرحهای احداث واحد های الفين پتروشيمی های امير کبير، مارون، پارس، جم، هم اکنون در مناقصه طرح های الفين پارس و جم، طراحی مهندسی خط لوله اتيلن غرب و طرح پتروشيمی الفين پنجم عسلويه برای انجام مهندسی و تأمين تجهيزات حضور دارد.

شرکت IFP فرانسه هم در پتروشيمی های بوعلی، نوری و واحد پارازايلين بندر امام به عنوان دارنده تکنولوژی واحد آمونياک حضور دارد ضمن آنکه اين شرکت واحد گوگرد زدائی از خوراک پتروشيمی نوری را در حال حاضر در دست بررسی دارد.

شرکت Axens فرانسه هم در طرح الفين دوازدهم عسلويه به عنوان دارنده تکنولوژيهای واحد گوگردزدائی خوراک طرح با همکاری شرکت پيمانکار ايرانی، انجام مهندسی اصولی اين واحدها رابه عهده دارد.

شرکت فرانسوی GE ، Air liquid و RT نيز در طرحهای مختلفی با شرکت ملی صنايع پتروشيمی ايران همکاری دارند.

علاوه بر اين، اخيرا يک بانک فرانسوی نيز در تأمين مالی بخشی از پروژه PTA -۱ و پروژه اتيلن پتروشيمی پارس همکاری های مشترکی را آغاز کرده است.

اما در بخش بالادستی نفت و گاز پس از همکاری موفقيت آميز توتال در توسعه فازهای ۲ و ۳ ميدان پارس جنوبی، تاکنون اين شرکت فرانسوی نتوانسته است در اجرايی کردن قرارداد فاز ۱۱ (پارس ال ان جی) پارس جنوبی به توفيق قابل توجه ای دست يابد.

مشارکت جديد انی و توتال در ميدان نفتی دورود

به گزارش مهر، سوابق مشترک نفتی ايران با شرکتهای ايتاليايی به توسعه فازهای ۴ و ۵ ميدان پارس جنوبی به اپراتوری شرکت ENI ايتاليا بر می گردد.

پس از اجرای اين طرح مشترک نفتی شرکت ENI برای حضور در توسعه فازهای ۲۰ و ۲۱ اعلام آمادگی کرد و موضوع توسعه اين دو فاز به همراه احداث خط انتقال از عسلويه تا اروپا و انتقال روزانه ۵۰ تا ۷۰ ميليون متر مکعب گاز برای صادرات به اروپا را مطرح کرد که مذاکرات دو طرف در اين رابطه هنوز ادامه دارد.

اما اخيرا اين شرکت ايتاليايی( ۴۵ درصد سهم) با مشارکت توتال فرانسه(۵۵ درصد سهـــم) قرارداد پروژه درود را به صورت بيع متقابل را به ارزش ۵۴۰ ميليون دلار به علاوه ۷/۳۸ ميليون دلار بابت احداث کارخانه جديد فرآورش نفت خام (درود ۳) امضا کرده اند.

انی به موازات شروع اين فعاليتهای جديد مذاکرات خود را در طرح توسعه فاز سوم ميدان نفتی دارخوين با شرکت نفت در حال پيگيری دارد.

اما شرکت اديسون ايتاليا دومين شرکت ايتاليايی است که پس از امضای قرارداد بلوک اکتشاف و توسعه دير در شرايط فعلی يادداشت تفاهمی با شرکت ملی نفت ايران به امضا رسانده است که بر اساس آن، مطالعات امکان سنجی در توسعه ۲ فاز پارس جنوبی، ساخت و اجرا يک کارخانه توليد گاز طبيعی مايع با ظرفيت ۱۰ ميليون تن در سال، خريد LNG و خريد گاز از طريق خط لوله را به انجام برساند.

اما شرکتهای ايتاليائی تکنی مونت، Noyvealesina، بازل،Eurotecninica، Snamprogetti و آی جی اس نيز با شرکت ملی صنايع پتروشيمی همکاری دارند. همچنين شرکتهای اسنام پروجتی و آی پی اس نيز در پروژه های پالايشگاهی با شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده های نفتی مشارکت دارند.

اما اخيرا قرارداد شرکت تکنی مونت برای حضور در يکی از بخشهای فاز ۱۲ پارس جنوبی با شرکت پترو پارس ايران نيز به امضا رسيده است.

پيشنهاد جديد به اسپانيايی ها برای مشارکت در آزادگان، کيش، کرخه

به گزارش مهر، شرکت رپسول معتبر ترين شرکت اسپانيايی بوده که در طی چهار سال گذشته بيشترين مذاکرات را با شرکت نفت برای اجرای طرحهای مشترک انجام داده که تاکنون مذاکرات دو طرف نتيجه ای که منجر به امضای قرارداد شود به همراه نداشته است.

اولين ناکامی اين شرکت اسپانيايی از سرمايه گذاری بی نتيجه در کشف نفت در بلوکهای ايرانمهر و فروز حکايت دارد به طوری که هيچ کدام از ۲ چاه اکتشافی آنها در خليج فارس به نفت نرسيد.

توسعه فازهای ۱۳ و ۱۴پارس جنوبی نيز يکی ديگر از ناکامی رپسول در ايران بود، به طوری که پس از امضای قرارداد Service Contract به همراه شل در حدود دو سال تاکنون مذاکرات آنها نتايجی در برنداشته است.

در حال حاضر هم فعاليتهای مربوط به مهندسی Feed بخش دريا و خشکی، تهيه اسناد مربوط به مناقصه EPC پالايشگاه و آماده سازی سايت اصلی آن، تهيه اسناد مربوط به خريد کالای خط لوله دريا اين ۲ فاز به پايان رسيده است.

اما اخيرا شرکت نفت و گاز پارس با توليد کنندگان کالای اين شرکت قراردادهايی امضا کرده تا برخی از کالای مورد نياز طرح فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی از اين کشور خريداری شود.

در دی ماه سال ۱۳۸۶ (ژانويه ۲۰۰۸) بين شرکت توسعه پترو ايران و شرکت رپسول تفاهم نامه ای (MOU) به همراه (Confidential agreement) به امضا رسيد که به موجب آن اسناد فنی و طرح جامع توسعه (MDP) آزادگان برای انجام ارزيابی های فنی و اقتصادی به منظور بررسی امکان مشارکت بين دو شرکت در اختيار رپسول قرار گرفت.

رپسول ارديبهشت سال گذشته (آوريل ۲۰۰۸) گزارش ارزيابی مقدماتی در ارتباط با طرح جامع توسعه خود را در خصوص ميدان آزادگان، ارائه و ضمن ابراز تمايل جهت ورود به مرحله دوم ارزيابی اعلام کرد اما در ادامه شرکت اسپانيايی انصراف خود را از حضور در اين طرح اعلام کرد.

اخيرا هم شرکت ملی نفت پيشنهاد جديدی به رپسول برای همکاری با نيکو در تامين مالی و اجرای طرح های کيش، آذر، چنگوله، کرخه و آزادگان ارائه کرده است.

به گزارش مهر، شرکت ملی گاز ايران نيز پس از امضای قرارداد ساخت پالايشگاه گاز بيد بلند دو با شرکت Dragados اسپانيا، قراردادی با دو شرکت اسپانيائی Ringo-Valvlas و V&M برای خريد شير آلات گاز امضا کرده است.

شرکت ملی پالايش و پخش فراورده های نفتی ايران هم با گروه اسپانيائی Sercobe مذاکراتی را در خصوص تأمين مالی تجهيزات مورد نياز طرحهای پالايشگاهی انجام داده است.

شرکت مهندسی و ساخت تاسيسات دريائی ايران نيز با شرکت Arborec Anonoma اسپانيا در خصوص خريد يک فروند شناور همکاری کرده که پرداخت مبلغ حدود ۱۷ ميليون دلار به عنوان پيش پرداخت انجام شده که پيگيری تأمين وام از حساب ذخيره ارزی به مبلغ ۱۷۰ميليون دلار ان ادامه دارد.

اين در حالی است که شرکت پتروشيمی بين الملل در خصوص تأمين تجهيزات و اجناس مورد نياز پروژه های شرکت ملی صنايع پتروشيمی مذاکراتی را مستقيماً با Sercobe اسپانيا انجام داده که منجر به عقد قراردادهايی با اين شرکت در قالب استفاده از فاينانس اسپانيا شده است.

امضای تفاهم نامه با ASB برای تامين مالی فازهای ۱۷ و ۱۸

در حال حاضر قرارداد صادرات گاز به کشور ترکيه مهم ترين همکاری مشترک دو کشور در زمينه انرژی است. اما طرف ترک با ادعای بالا بودن قيمتها و همچنين طرح پاره ای موارد در خصوص کيفيت گاز تحويلی از سال ۲۰۰۳ ميلادی اقدام به طرح و ارجاع دعوی اين قرارداد به داوری بين المللی، خواستار دريافت ۵/۱ ميليارد دلار خسارت از ايران شد.

اخيراً هم کميسيون اتاق بازرگانی بين‌المللی اقدام به صدور رأی در اين خصوص کرده است که با توجه به رأی صادره طرفين بايد ضمن تشکل کار گروه تخصصی مشترک ميزان خسارت هر يک از دو طرف را محاسبه کنند.

اما در ابتدای سالجاری نيز هيئتی از شرکت نفت و گاز پارس با توجه به اعلام آمادگی شرکتی از ترکيه به نام ای اس بی برای تامين مالی پروژه های فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی به آنکارا سفر کرد که اين سفر منجر به امضا يادداشت تفاهمی بين دو طرف شد.

در نوامبر سال ۲۰۰۸ هم تفاهم نامه‌ای ما بين وزرای نفت و انرژی دو کشور به منظور مشارکت ترکيه در گسترش سه فاز پارس جنوبی نهايی شد که مذاکرات آن نيز کماکان در حال انجام است.

مذاکرات با بنياد کوربر برای انتقال گاز ايران به آلمان

به گزارش مهر، مهمترين مذاکرات مستقيم ايران و آلمان در زمينه گاز به سفر مقامات نفتی ايران در ارديبهشت ماه سال جاری به برلين به دنبال دعوت بنياد کوربر باز می گردد.

در اين سفر هيئت ايرانی با پرداختن به ابعاد مختلف صنعت نفت و گاز و نقش آن در منطقه و جهان نسبت به تبيين جايگاه ويژه ايران در تامين انرژی اروپا پرداخت که مورد استقبال آلمانی ها قرار گرفت.

در همين حال، اخيرا نيز شرکت ای يون آلمان مذاکراتی با شرکت ملی نفت برای حضور در در بخش فازهای پارس جنوبی و خريد ال ان جی آغاز کرده است.

تشکيل کار گروه مشترک روسيه تا پايان شهريور

به گزارش مهر، پس از برگزاری اولين اجلاس تروئيکای گازی در تهران در سال گذشته زمينه همکاری های مشترک ايران و روسيه در بخش نفت و گاز شکل گرفت. در نهايت در اسفند ماه سال گذشته با امضا تفاهم نامه ای روابط گازی ۲ کشور وارد مرحله جديدی شد.

بر اساس تفاهم نامه امضا شده حداکثر بايد تا پايان شهريور ماه امسال کارگروه های مشترک تشکيل شود و از اين رو، پيش بينی می شود با تعيين تکليف وزير آينده نفت جمهوری اسلامی ايران، اشماتکو نيز طی هفته های آينده به تهران سفر کند.

تأسيس شرکت مشترک برای فعاليت در کشورهای ايران، روسيه و کشور ثالث، همکاری گازپروم در توسعه پارس جنوبی، همکاری گازپروم در احداث خط لوله IPI ، همکاری سه جانبه، ايران، روسيه و قطر در زمينه گاز و توليد LNG، سواپ گاز، احداث پالايشگاه نفت در شمال ايران، مذاکرات با ترکمنستان در ارتباط با تعيين قيمت گاز دريافتی از ترکمنستان، همکاری سه جانبه ايران، روسيه و ترکمنستان در توسعه ميادين گازی ترکمنستان و مشارکت در انتقال گاز اين کشور و آسيای ميانه به بازارهای بين‌المللی، ساخت خط لوله نفت نکا- جاسک، خط لوله گاز سرخس-جاسک از مهمترين همکاری های مشترک دو طرف است.

همچنين مذاکراتی با شرکت تات نفت و لوک اويل برای مشارکت آن شرکت در ميادين بند کرخه، کوه موند و بلوک اناران انجام گرفته که تاکنون طرفيتن به جمع بندی نهايی دست نيافته اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016