دوشنبه 9 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حاشیه ‌های صبح اولین روز جلسه رای اعتماد، میزان پرس

اولین روز بررسی وزرای پیشنهادی دولت دهم در مجلس با حاشیه‌هایی نیز همراه بود.

** به گزارش ایسنا، ‌جلسه علنی امروز مجلس که در دستور خود تنها بررسی وزرای پیشنهادی دولت دهم را داشت راس ساعت ۸ و ۱۵ دقیقه صبح آغاز شد و دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور به همراهی ابوترابی، محمدرضا باهنر، ‌اسنفدیار رحیم‌مشایی، ‌ایرج ندیمی،‌ مصلحی در ساعت ۸ و ۲۵ دقیقه وارد صحن مجلس شد.

** پس از سخنرانی پیش از دستور علی لاریجانی،‌ مصطفی کواکبیان و داریوش قنبری نسبت به عدم ارائه برنامه دولت برای ۴ سال آینده تذکر آیین‌نامه‌ای دادند و از رییس مجلس خواستند تا بررسی وزرای پیشنهادی به پس از ارائه برنامه دولت موکول شود که رییس مجلس از آنها خواست تا اجازه دهند بررسی وزرا طبق روال انجام شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


** رییس جمهور ساعت ۸ و ۴۰ دقیقه شروع به سخنرانی کرد.

** در ابتدای صحبت‌های احمدی‌نژاد برای دفاع از وزرای پیشنهادی، تعدادی از نمایندگان عضو فراکسیون خط امام(ره) از جمله داریوش قنبری، محمدرضا تابش، مصطفی کواکبیان، ‌مهدی شهریاری، ‌مجید نصیرپور به دور هم گرد آمدند و در حال صحبت بودند که محسن کوهکن هم شروع به صحبت کردن با آنها کرد. در این حین لاریجانی صحبت احمدی‌نژاد را قطع کرد و از آنها خواست تا در صندلی‌های خود حضو یابند.

** در حین صحبت‌های رییس‌جمهور، ‌محمدرضا باهنر، ‌احمد توکلی و ‌کامران دانشجو در گوشه‌ای از مجلس با یکدیگر رایزنی می‌کردند، که پس از آن باهنر جمع آنها را ترک کرد و به کنار صندلی روح‌الله حسینیان رفت و با او به سخن پرداخت.

** هم‌چنین برخی نمایندگان به سراغ وزرای پیشنهادی رفته و در کنار صندلی آنها می‌نشستند و با آنها رایزنی می‌کردند.

**غلامحسین الهام در این جلسه حضور نداشت. رییس‌جمهور در مرحله اول سخنان خود، یک ساعت و ۹ دقیقه صحبت کرد. در ساعت ۹ و ۵۰ دقیقه اولین مخالف شروع به سخنرانی کرد.

** بعد از صحبت‌های احمدی‌نژاد اقبال محمدی نماینده مردم کردستان در تذکر آیین‌نامه‌ای گفت: محافظانی در مجلس هستند، ‌اینجا محیط امنی است و اطمینان بین مجلس و دولت باید دو طرفه باشد.

** در حین سخنان موافق و مخالف با کابینه، نمایندگانی همچون علی مطهری، به جایگاه هیات رییسه رفته و با اعضا رایزنی می‌کردند.

** علی‌اصغر یوسف‌نژاد که در مخالفت با کابینه سخن می‌گفت در زمانی که به او تذکر داده ‌شد که وقتش پایان یافته با ذکر صلوات صحبت‌های خود را پایان داد که لاریجانی با خنده گفت: دعا در زمان غصبی روا نیست.

** علی افراشته، رییس سازمان اداری مجلس نیز به همراه حسن زمانی‌فر مشاور رییس‌ مجلس نیز در صندلی‌های مسوولان و هیات دولت حضور داشتند.

** هنگامی که باهنر به پشت تریبون رفت تا در مخالفت با کابینه سخن بگوید، ‌رییس مجلس از نمایندگان خواست در جایگاه خود مستقر شوند. ضمن آن‌که در هنگام سخنان وی بر مجلس سکوت حاکم بود. این در حالی است که باهنر قبل از بیان مخالفت خود، به سراغ تعدادی از نمایندگان رفته و با آنها رایزنی می‌کرد.

** نطق باهنر، ‌به عنوان مخالف با تذکرات تعدادی از نمایندگان مواجه شد که ۴ نفر از نمایندگان سخنان وی را نقد دولت نهم و مطابق با اصول کلی عنوان کردند که لاریجانی ضمن حمایت از باهنر، هیچ کدام از آنها را وارد ندانست.

** بعد از صحبت‌های باهنر نیز تعداد زیادی از نمایندگان فریاد تذکر تذکر سر دادند که لاریجانی به شوخی گفت: تذکر یا تشکر! اما اجازه تذکر نداد.

** پس سخنان از باهنر، بیش از ده نفر از نمایندگان که از فراکسیون‌های اقلیت و اکثریت مجلس بوده و تابش و کوهکن از چهره‌های شاخص آن بودند در گوشه‌ای از مجلس جمع شدند که این تعداد زیاد، توجه نمایندگان و خبرنگاران و فیلم‌برداران را به خود جلب کرد، لذا این جمع برای ادامه رایزنی و صحبت، به بیرون از صحن علنی مجلس رفتند.

** در هنگام نطق حیدری به عنوان موافق کابینه، تعدادی از نمایندگان در کنار صندلی باهنر جمع شده بودند که حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، محسن کوهکن، ذاکر موسوی، لاهوتی و قاسم محمدی از جمله آنها بودند که لاریجانی با قطع سخن حیدری، از نمایندگان خواست تا به صندلی‌های خود برگردند و از کوهکن خواست تا به نمایندگان در این رابطه تذکر دهد که به صندلی خود بروند.

** در حین نطق احمد توکلی به عنوان مخالف، بهروز جعفری خواستار تذکر به هیات رییسه شد لذا از جای خود بلند شده و با نشان دادن کتاب آیین‌نامه داخلی به هیات رییسه اعلام ‌کرد که می‌خواهد تذکر دهد. جهانبخش محبی‌نیا، عضو هیات رییسه، ضمن قطع سخنان توکلی، خطاب به لاریجانی گفت: آقای جعفری برای دادن تذکر بی‌قراری می‌کند؟ که این حرف محبی‌نیا موجب خنده نمایندگان مجلس شد.

** احمد توکلی که نطق خود را به صورت مکتوب و تایپ شده قبل از قرائت در اختیار خبرنگاران قرار داده بود هنگام قرائت آن، به دلیل وقت ۵ دقیقه‌ای از روی آن به سرعت می‌خواند.

** نطق توکلی نیز با تذکرات نمایندگان همراه شد، قاسم محمدی مانند دیگر متذکران قبلی به خارج شدن سخنان توکلی از موضوع تذکر داد که در حین تذکرش اکثر نمایندگان با بیان عدد ۲ مخالفت خود را با این تذکر اعلام کردند.

** حمید رسایی نیز در تذکر خود خطاب به لاریجانی که در پاسخ به متذکران عنوان می‌کرد از نظر من این ناطقان از موضوع خارج نشده‌اند، گفت: من استدلال شما را وارد نمی‌دانم.

** لاریجانی نیز خطاب به وی گفت: دولت برنامه‌ای همراه با بیوگرافی به مجلس ارایه نکرده است، بنابراین این بنده خداها چاره‌ای ندارند که به نقد کلی دولت نهم و دهم بپردازند.

** اولین جلسه بررسی وزرای پیشنهادی دولت دهم راس ساعت ۱۲ پایان یافت و بنا بر اعلام رییس مجلس پس از تنفس این جلسه ساعت ۱۴ ادامه پیدا می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016