پنجشنبه 12 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مردم سلامت می‌کنند، مهدی اصلانی

مهدی اصلانی
مردم در قراری نانوشته با خود می‌خواهند با خريد يک ميليون از نسخه اورژينال سی دی جديد استاد شجريان رکورد خريدِ اثری موسيقيايی را در تاريخ موسيقی شکسته و به هنرمندی که در کنارشان قرار گرفت ناز‌شصت دهند. اين همه تنها به پاس‌داشتِ اعتراض و در کنار مردم قرار گرفتنِ شجريان در دزديده شدن رای آن‌ها و اعتراض به ضرغامی و صدا و سيمای اسلامی برای پخش نشدن صدايش از رسانه‌ای که حامی آشکار قداره‌بندانِ حکومتی است صورت گرفت

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رندان سلامت می‌کنند، جان را غلامت می‌کنند
مستی زجامت می‌کنند، مستان سلامت می‌کنند

مولانا

محدوديت‌های مبارزه مدنی در ايران آن‌گونه است که جامعه‌ ايرانی را به تردستی و فراگيری شعبده واداشته. استفاده از کوچک‌ترين شکاف‌های حکومتی و تبديل آن به تريبون برای رساندن اعتراض، هنری است که جامعه ايرانی به خوبی آموخته و بدان مجهز شده است. جامعه سرزنده ايرانی با بهره بردن از چنين آب‌باريکه‌هايی است که برای خود اقيانوسِ عملی چنين فراخ گشوده است. روييدن نيلوفر‌های آبی بر گند‌آبِ حکومت اسلامی همه نشان از اميد دارد. اين مردم در زيرِ ساطورِ حکومتِ اوباش که ناموس عشق می‌درد و جنايت را تا بی‌کران تباهی پيش برده با نمايشی شگرف از بلوغ و بصيرت حکومت را دچار بزرگ‌ترين بحران همه‌ی بود نامبارکش کرده است. حاکميتی که ديگر با هر اقدام بی‌زاری و نفرت عمومی از خود را دوچندان می‌کند.

در ميان اخبار نا‌خوشايندی که اين روز‌ها مرتب از ايران بر رگ و پی مان آوار می‌شود خبری نه چندان پُر‌اهميت از انتشار اثر جديد استادِ آوازِ ايران محمد‌رضا شجريان "رندانِ مست" با تصنيفی از مولانا " مستان سلامت می‌کنند" در دستگاه همايون منتشر شد. اين اثر که اين‌بار با هم‌راهی گروهی جوان به سرپرستی مجيد درخشانی پديد آمد نسبت به کارهای قبلی استاد آواز ايران هيچ برتری موسيقيايی نداشته و می‌توان آن را کاری معمولی ارزيابی کرد. اين اثر اما در اولين روز عرضه آن‌هم در ماه رمضان که موقعيتی خوب برای فروش کارهای موسيقی نيست رکورد فروش ساليان اخير در بازار موسيقی را شکست. مردم در قراری نانوشته با خود می‌خواهند با خريد يک ميليون از نسخه اورژينال اين سی دی رکورد خريدِ اثری موسيقيايی را در تاريخ موسيقی شکسته و به هنرمندی که در کنارشان قرار گرفت ناز‌شصت دهند. اين همه تنها به پاس‌داشتِ اعتراض و در کنار مردم قرار گرفتنِ شجريان در دزديده شدن رای آن‌ها و اعتراض به ضرغامی و صدا و سيمای اسلامی برای پخش نشدن صدايش از رسانه‌ای که حامی آشکار قداره‌بندانِ حکومتی است صورت گرفت. شايد نکته قابل اعتنا در اين بين آن باشد که مريدان جماران و جمکران توان آن نخواهند داشت تا انسان معترض را از معادلات سياسی حذف کنند و اعتراض را از مردم بگيرند.

اعتبار و ارزشِ اعتراضِ به هنگام و در کنار مردم قرار گرفتن پيش از آن که شايسته‌ی چنين تجليلی باشد نشان از آن دارد که ايران بيابانی برهوت نيست که دل‌بستگانِ حوزه و چاه هر آن‌چه خواستند در آن کشت کنند. جامعه‌ی ايرانی پيش از پيش با جداسازی خود از رژيم حتا با خريد يک سی دی موسيقی در استفاده از چنين ابزاری مدنيت خود را به نمايش می‌گذارد. هرچه وابستگان به جمکران بيشتر خشونت می‌کنند. مقاومت مدنی نسلی که تغيير را در دستور کار خود نهاده آن‌ها را بيشتر به قهقهرا می‌کشاند. ايران عراق و افغانستان نخواهد شد. چاه‌زدگان خود در بی‌انتهايی و سياهی جمکران دفن خواهند شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016