سه شنبه 17 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: در شرايطی هستيم که حق و باطل مخلوط شده‌اند، مجلس مانع ديکتاتورهاست، ايلنا

- نبايد خود مبدع اختلافات شويم
- نبايد به سمت کشف اختلافات و برجسته‌سازی آنها برويم
- قضاوت عجولانه هميشه دامی برای افزايش ميزان تکثر است


رييس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس جايگاه تحکيم اراده ملت است و عامل تعديل کننده شرايط، قانون گذاری، نگهبانی از قانون و مخالفت با ديکتاتوری است.
به گزارش ايلنا، علی لاريجانی در مراسم افطاری با نمايندگان مجلس و خانواده هايشان، با تبريک ميلاد مسعود امام حسن (ع) و فرارسيدن ليالی قدر با بيان اينکه در روايات متعدد آمده است که هر کس خود را بشناسد می‌تواند، خدا، امام و پيشوا و دين خود را بشناسد، اظهار داشت: ماه مبارک رمضان اين فرصت را برای انسان فراهم می‌کند تا کمی از اشتغالات روزمره رهايی يابد و بتواند بيشتر به خود بپردازند و نسبت به خود معرفت کسب کند.
وی با استناد روايتی که می‌فرمايد ”تمام کتب آسمانی در ماه مبارک رمضان نازل شده‌اند“، تاکيد کرد: اين روايت گويای اين مطلب است که در اين ماه پر عظمت آمادگی انسان‌ها برای دريافت پيام الهی بيشتر است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


لاريجانی افزود: ماه مبارک رمضان، فرصت عجيبی است که انسان می‌تواند در طی آن از فرش به عرش اعلی ارتقا يابد.
وی با بيان اينکه در روايات آمده است که هر کس در اين ماه برای کسب معرفت تلاش نکند از رحمت الهی مغفول می‌ماند و خداوند او را از خود می‌راند، تصريح کرد: اين معرفت بايد نسبت به خود و زمانه‌ای باشد که در آن به سر می‌بريم.

در شرايطی هستيم که حق و باطل مخلوط شده‌اند
لاريجانی تاکيد کرد:در شرايط کنونی کشور از جهات مختلف با پيچيدگی‌هايی مواجه شده است که همه حقايق به صورت آراسته رخ نمی‌نمايند و حق و باطل بايکديگر مخلوط شده‌اند.
وی با بيان اينکه شرايط به گونه‌ای شده است که افراد همه حقيقت را در سخنان خود بيان نمی‌کنند، افزود: البته دين مبين اسلام همواره راهکارهايی را برای يافتن راه راست ارائه داده است.

هنوز راهکارهايی برای يافتن حقيقت وجود دارد
رييس مجلس به بيان برخی از مواردی که می‌تواند در شرايط کنونی هم به يافتن راه صحيح منجر شود پرداخت و گفت: اولين راه رجوع به سنت‌های اصيل فکری است که در تاريخ تفکر اسلامی اين ميراث گرانبها از طريق حوزه‌های علميه، روحانيون و مراجع به ما رسيده است.
وی به اصرار شهيد مطهری و حضرت امام (ره) در قبل و بعد از انقلاب در حفظ و صيانت از اين راه اشاره کرد و تاکيد کرد: اگر به اين سنت‌های فکر تمسک جوييم از انحرافات مصون خواهيم ماند.
لاريجانی دومين راه را توجه به بيانات رهبری خواند و افزود: در شرايطی که نسبت به برخی مسائل مردد هستيم بايد به ديدگاه‌ها و راهنمايی‌های مقام معظم رهبری پناه ببريم.
رييس مجلس نکته سوم را حرکت در طريق کاهش اختلافات دانست و تصريح کرد:در همه حکومت‌ها و جوامع اختلافات فکری، تاکتيکی و يا استراتژيکی وجود دارد و ممکن است حتی ريشه نفسانی داشته باشد.
وی با بيان اينکه آن چيزی که در شرايط حساس به ما کمک می کند اين است که به سمت کم شدن اختلافات برويم نه اينکه به سمت کشف اختلافات و برجسته‌سازی آنها برويم، گفت: اگر بخواهيم کشور با هزينه کمی از شرايط حساس عبور کند و مردم دچار اختلاف نشوند نبايد خود مبدع اختلافات شويم و يا پديده‌هايی را بوجود بياوريم که اختلافات جامعه را چند جانبه کند .
لاريجانی ادامه داد: در شرايط حساس همه بايد تلاش کنند که به سمت کاهش اختلافات برويم و وحدت ملی را بوجود آورده و اختلافات سليقه‌ای را کاهش دهيم؛ بنابراين بايد از تنوع گرايی پرهيز کرد.
رئيس مجلس راهکار چهارم را پرهيز از قضاوت های عجولانه نام برد و خاطر نشان کرد: همه ما در معرض اطلاعات هستيم. از خانواده‌های ما که از طريق رسانه و مطبوعات به اين اطلاعات دسترسی دارند تا ما که به اطلاعات پنهانی دست می‌يابيم اما بايد توجه کنيم که ما نيز به همه اطلاعات دسترسی نداريم وشناخت ما از پديده ها کامل نيست.
وی ادامه داد: قضاوت عجولانه هميشه دامی برای افزايش ميزان تکثر است که در شرايط حساس بايد از آن پرهيز کرد.
لاريجانی تصريح کرد: نکته چهارم قانون‌گرايی است. اگر بخواهيم اختلافات در کشور کاهش يابد بايد همه به قانون عمل کنيم هرچند که ممکن است قانون نقايصی داشته باشد.
وی در بخش ديگری از سخنانش اظهار داشت:سه رکن سياست، اقتصاد و فرهنگ در جامعه وجود دارد که هميشه به هم تنيدگی آنها باعث سعادت کشور می شود.
رئيس مجلس ادامه داد: در تاريخ ايران از زمان شروع صفويه دورانی داريم که اين سه رکن تقريبا با يک فرمولی به هم مرتبط و تاثير گذار هستند و بصورت قانونمند نيز حرکت می کنند، به همين دليل در اين دوران شکوفايی بوده و ايستادگی کشور زياد بود. البته بعد از آن دچار استعمار زدگی شديم.
وی دوران استعمارزدگی را به ترتيب در بعد سياسی سپس اقتصادی و بعد از آن فرهنگی دانست و گفت: استعمار زدگی در بعد فرهنگی تحت عنوان باستان‌گرايی، غرب‌گرايی و دين‌زدايی جامعه را دچار چالش کرد. زيرا اين بعد بستری برای تسلط های سياسی و اقتصادی بود که در عهد قاجار زمينه های آن مهيا شد و در دوران پهلوی نيز اين تسلط کاملا ايجاد شد.
رئيس مجلس با بيان اينکه از نظر تاريخی دو موضوع کاملا درخشندگی دارند، خاطرنشان کرد: نخست آنکه تا آنجا که نفوذ علما و روحانيت وجود داشت در مقابل استعمار سياسی، اقتصادی و فرهنگی ايستادگی می شد و وقتی اين موضوع تزلزل پيدا می کرد، زمينه های تسلط فراهم می شد.
وی با اشاره به گفته ادوارد براون مبنی بر اينکه مردم بی‌حمايت روحانيت نه می‌توانستند امتياز انحصار تنباکو را در هم بشکنند و نه شاه را به مشروطيت وادارد، ادامه داد: آنجا که جريان روحانيت از اصالت برخوردار بود و در صحنه حضور داشت غرب زده‌ها نمی‌توانستند مشروطه را منحرف کنند اما با ضعيف شدن روحانيت کسانی چون تقی زاده‌ها و ديگران شرايط مشروطه را تغيير دادند.
لاريجانی تصريح کرد: در دوران مصدق نيز تا زمانيکه روحانيت در صدر بوده و در مجلس حضور داشتند مشکلی از نظر سلطه بيگانگان نبود اما وقتی مصدق با آيت‌الله کاشانی دچار اختلافات زيادی شد کودتا در تهران رخ داد.
وی ادامه داد: جريان روحانيت هر وقت بطور دقيق در ميدان حضور داشت آفات مختلف چه داخلی و چه خارجی نمی‌توانست در جامعه نفوذ کند.

مجلس مانع ديکتاتورهاست
وی به نهاد مجلس نيز اشاره کرد و گفت: مجلس يک سابقه تاريخی صدساله در ايران دارد. در آن دوران هر وقت مجلس پايدار بود از يک سکانداری و تعادل برخوردار بود و شرايط ديکتاتوری فراهم نمی‌شد.
لاريجانی ادامه داد: مجلس جايگاه تحکيم اراده ملت است و عامل تعديل کننده شرايط و نيز عامل قانون گذاری و نگهبانی از قانون و عامل مخالفت با ديکتاتوری است، يعنی علت اينکه با مجلس در ادوار مختلف مخالفت می‌شد و آن را تحمل نمی کردند به علت اهميت جايگاه مجلس بود.
وی با بيان اينکه مجلس برای کشور لنگرگاه است و موجب ايجاد آرامش در کشور می‌شود، افزود:هر وقت مجلس قوی حضور داشته باشد کشور آسيب نمی‌بيند هر چند که با مشکلات سياسی يا اقتصادی روبرو باشيم اما اين لنگری است که می تواند فضا را حفظ کند.
رئيس مجلس به بيانات امام راحل مبنی براينکه مجلس در راس امور است اشاره کرد و گفت:مجلس نقش بسيار کليدی دارد، هيچ شرايطی در تاريخ نداريم که مجلس قوی وجود داشته باشد ولی عامل خارجی بتواند موفق شود و يا شرايط داخلی نابسامان شود.
وی همچنين به وظايف و مشکلات نمايندگان بويژه نمايندگان شهرستانی اشاره کرد و از زحمات خانواده‌های آنان تشکر و قدردانی کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016