جمعه 20 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کشف انبار بزرگ جنگ‌افزارهای ايرانی در هرات، دويچه وله

شبکه تلويزيونی سی ان ان گزارش داد که پليس افغانستان، دو هفته پيش، در ايالت هرات يک انبار بزرگ جنگ‌افزار ايرانی کشف کرده. در اين انبار، تله‌های انفجاری ضد تانک و موشک‌های ۱۰۷ ميليمتری نيز وجود داشته است.

همزمان با پخش گزارش شبکه سی ان ان، مقامات آمريکائی بسته پيشنهادی جديد جمهوری اسلامی را در پاسخ به گروه ۵+۱، مورد انتقاد قرار دادند. به نظر واشنگتن اين بسته، نگرانی‌های جهان غرب را، در مورد تلاش‌های هسته‌ای ايران، کاهش نمی‌دهد. اما روسيه آن را قابل تامل دانسته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نگرانی روزافزون آمريکا

در روزهای قبل و بعد از تسليم بسته پيشنهادی ايران، مقامات آمريکائی بار ديگر تاکيد کردند که نگران تلاش پنهانی ايران برای دستيابی به سلاح‌های اتمی هستند. روزنامه‌های اسرائيلی نيز گزارش دادند که بنيامين نتان‌ياهو، نخست‌وزير اسرائيل، به مسکو سفر کرده تا مانع تحويل موشک‌های اس ۳۰۰ روسی به جمهوری اسلامی شود.

ايران با استقرار موشک‌های اس۳۰۰ در کنار مراکز هسته‌ای خود، می‌تواند بمباران اين مراکز را برای اسرائيل دشوار کند.

پخش خبر کشف انبار بزرگ تسليحات ايرانی در افغانستان، در اين شرايط می‌تواند تلاش ايالات متحده آمريکا و متحدانش را برای گسترش تحريم‌ها عليه جمهوری اسلامی توجيه کند. آمريکا، انگلستان، فرانسه و آلمان تهديد کرده‌اند که اگر جمهوری اسلامی تا پايان ماه سپتامبر به ابهامات موجود در پرونده اتمی خود پاسخ ندهد، تحريم‌ها را گسترش خواهند داد.

قانون مربوط به تحريم شرکت‌های تامين‌کننده بنزين مورد نياز ايران، دو ماه پيش در کنگره آمريکا به تصويب رسيد. با ورود اين قانون به مرحله اجرائی، آمريکا از شرکت‌های تامين‌کننده بنزين ايران، نفت برای پرکردن انبارهای استراتژيک خود نخواهد خريد. در اين ميان ونزوئلا آمادگی خود را برای فروش بنزين به ايران اعلام کرده است.

جنگ‌افزار ايرانی برای طالبان؟

شبکه تلويزيونی سی ان ان به نقل از يک افسر آمريکائی که نمی‌خواست نامش فاش شود، نوشت: «پليس افغانستان روز ۲۷ اوت امسال در شهر هرات که نزديک مرز ايران است يک انبار بزرگ جنگ‌افزار ايرانی کشف کرد. در اين انبار، علاوه بر تله‌های انفجاری ضد تانک، مقدار زيادی مواد منفجره پلاستيکی و موشک‌های ۱۰۷ ميليمتری ساخت ايران به دست آمده است».

سی ان ان در گزارش خود افزود: «نظاميان آمريکائی حدس می‌زنند که اين تسليحات به وسيله لشگر قدس سپاه پاسداران به افغانستان قاچاق شده است. آن‌ها معتقدند که لشگر قدس همچنان برای بی‌ثبات کردن افغانستان تلاش می‌کند».

سخنگوی پنتاگون (گئول مارل) روز چهارشنبه اين هفته به خبرنگاران گفت: «تهران، به خاطر مناسبات فرهنگی و اقتصادی خود می‌تواند به ثبات افغانستان کمک‌ کند. اما در امور داخلی اين کشور دخالت می‌کند و علاوه بر اين همواره جنگ‌افزارهای ايرانی در افغانستان کشف می‌شود».

نويسنده: جواد طالعی
تحريريه: بهرام محيی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016