یکشنبه 29 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زمزمه های معامله آمریکا و روسیه بر سر ایران، جرس

در آستانه نشست مجمع عمومی سران سازمان ملل متحد در نیویورک، بار دیگر محمود احمدی نژاد با تکرار ادعاهای خود درباره نسل کشی یهودیان، واکنش های بین المللی را علیه خود برانگیخت. در این میان حتی روسیه به شدت اظهارات احمدی نژاد را محکوم کرد. این در حالی است که همزمان برخی تحلیگران سیاسی از توافق پشت پرده امریکا با روسیه برای افزایش فشارها بر ایران خبر می دهند
.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محمود احمدی نژاد در سخنان خود در روز قدس، بار دیگر هولوکاست را «یک دروغ» و «ادعای غیر قابل استناد» و «افسانه ای» نامید.او این ادعا را بارها پیش از این تکرار کرده است. یکی از انتقادهای جدی مهدی کروبی و میرحسین موسوی در مناظرات انتخاباتی با احمدی نژاد پیرامون انکار هولوکاست بود. تفاوتی که این بار در هنگام بیان این اظهارات از سوی احمدی نژاد دیده می شد این بود که همزمان گروهی کثیری از مردم علیه او شعار می دادند و او را دروغگو خطاب می کردند.

اظهارات احمدی نژاد بلافاصله توسط مقام های کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و روسیه تقبیح شد. رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید طی واکنشی به سخنان احمدی نژاد گفت: «اشاعه چنین دروغهای نفرت برانگیزی به انزوای بیشتر دولت ایران در جامعه جهانی خواهد انجامید.» گیبس به سخنان باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در قاهره استناد کرد که گفته بود: «انکار هولوکاست بی اساس، جاهلانه و نفرت اور است». دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز به فاصله چند ساعت پس از سخنرانی احمدی نژاد گفت که این سخنان "نفرت انگیز و حاکی از بی اطلاعی" است. وزیر امورخارجه بریتانیا از جامعه بینالمللی خواست که در مقابل این تحقیر وتوهینها ایستادگی کند. فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امورخارجه آلمان نیز در حمله ای کمسابقه گفت: «احمدینژاد با بیان مهملات و اراجیف غیرقابل تحمل، ننگ کشور خود است.» واکنش روسیه به اظهارات احمدی نژاد نیز در نوع خود بی سابقه بود: آندره نسترنکو سخنگوی وزارت خارجه روسیه با انتقاد شدید از سخنان احمدی نژاد گفت:«چنین سخنان دروغی اصلا قابل قبول نیستند». سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه گفت:«در زمانی که یادبود هفتادمین سالگرد جنگ برگزار میشود، احمدینژاد با این سخنان به قربانیان و همه آنهائی که با فاشیسم جنگیدهاند توهین میکند». نسترنکو افزود:«علاوه براین چنین سخنانی گفتگو با ایران را دشوار میکند».

با وجود این واکنش ها، تحلیلگران سیاسی پیش بینی می کنند که احمدی نژاد بار دیگر در سفر خود به نیویورک نیز جنجال آفرینی کند و همانند حضورهای خود در مجامع بین المللی این بار نیز سوژه برای تنش زایی خلق کند. اهمیت رفتار این بار احمدی نژاد در نیویورک آنجا بیشتر می شود که تنها ۱۰ دیروز تا آغاز مذاکرات ایران با کشورهای «۱+۵» باقی مانده است و به هر حال هر گونه اظهار و یا رفتار تنش آفرینی می تواند این مذاکرات را تحت تاثیر قرار دهد.

نامه محرمانه اوباما به روس ها بر سر ایران؟

تحول جدید و جدی دیگری که پیش از سفر احمدی نژاد به نیویورک و آغاز مذاکرات هسته ای رخ داده، تصمیم باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا بر لغو برنامه استقرار سپر دفاع موشکی در لهستان و چک است. مقامات آمریکایی مدعی بودند که این برنامه برای مقابله با تهدید موشکی رژیم ایران است اما روسیه آن را تهدیدی جدی علیه خود و به نشانه آغاز دوران جدید جنگ سرد قلمداد کرده بود. گفته می شود که عقب نشینی باراک اوباما در این زمینه ناشی از توافقی پنهانی با روسیه بر سر ایران می تواند باشد.

شواهدی جدی در این زمینه وجود دارد. اما یکی از مهمترین آنها نامه محرمانه ای است که رئيس جمهوری آمريکا در بهمن ماه سال گذشته برای همتای روسی خود فرستاد و در آن پيشنهاد معامله ای را بر سر طرح سپر دفاع موشکی ارائه کرد. در اين نامه اوباما لغو طرح استقرار سپر دفاع موشکی در اروپای شرقی را منوط به تغییر خط مشی مسکو در مقابله با خطر ایران اعلام می کند. باراک اوباما مدتی بعد و در خلال یک کنفرانس مطبوعاتی محتوای این نامه را تایید کرد.

یک روز پس از اعلام انصراف آمریکا از استقرار سپر دفاع موشکی در اروپای شرقی، اعلام شد که دور جدیدی از همکاری میان ناتو و روسیه آغاز خواهد شد. ناتو از روسیه خواست برای اعمال فشارهای دیپلماتیک بیشتر علیه ایران به منظور جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هستهای، با دیگر قدرتهای جهانی همراه شود. بلافاصله فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو، به روسیه پیشنهاد همکاری در زمینه ساخت مشترک سامانه دفاع موشکی را داد. راسموسن از روسیه خواست که در این زمینه به ناتو کمک کند. شواهد تغییر خط مسکو در قبال ایران با سخنان نامتعارفی که دیمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه در روزهای گذشته داشت، قوت می گیرند. مدودوف اعلام کرد که گزینه احتمال افزایش تحریمها علیه ایران، کماکان به قوت خود باقی است و حذف نشده است. او گفت که تحریمها در کل خیلی موثر نیستند، اما گاهی گریزی از آنها نیست.

در شکستی دیگر برای دستگاه دیپلماسی محمود احمدی نژاد، اخیرا کشورهای غیرمتعهد عضو شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی نیز پیشنهاد ایران مبنی بر ممنوعیت حمله نظامی به مراکز و تاسیسات هستهای را تصویب نکردند. ایران قصد داشت با تصویب این قطعنامه از سوی شورای حکام، آن را به اجلاس عمومی آژانس ارائه کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016