سه شنبه 31 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پرونده بهمن احمدی امويی تبديل به يک معما شده است، گفتگوی مهرگان مطيعی با فريده غيرت، حقوقدان

بهمن احمدی امويی
فريده غيرت، وکيل بهمن نگرانی عميق خود را نسبت به وضعيت موکلش اعلام می کند، موکلی که هيچ پرونده قضائی در شعبه های دادگاه انقلاب ندارد و هيچ پی گيری قضائی درباره او امکان پذير نيست. اين وکيل با تجربه می گويد: "درباره بهمن يا يک بی توجهی مطلق يا با توجهی مطلق اعمال شده است که هر دوی آن ها به نظرم بسيار نگران کننده است." گفتگوی با او را درباره آخرين جزئيات پرونده بهمن احمدی امويی بخوانيد

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ويژه خبرنامه گويا - ۹۵ روز از بازداشت بهمن احمدی امويی ،روزنامه نگار و تحليلگر مسائل اقتصادی می گذرد. اما تاکنون برای او پرونده قضائی در هيچ يک از شعبه های دادگاه انقلاب تشکيل نشده است .اين در حالی است که مدتهاست بازجوئی های اين روزنامه نگار در زندان اوين به پايان رسيده است . او پس از به پايان رسيدن بازجوئی روزها در سلول انفرادی نگه داشته شد و اکنون نيز بدون اينکه سراغی از او گرفته شود در يکی از سلولهای چند نفره بند ۲۰۹ زندان اوين نگهداری می شود .فريده غيرت ،وکيل بهمن نگرانی عميق خود را نسبت به وضعيت موکلش اعلام می کند ، موکلی که هيچ پرونده قضائی در شعبه های دادگاه انقلاب ندارد و هيچ پی گيری قضائی درباره او امکان پذير نيست .اين وکيل با تجربه می گويد :«درباره بهمن يا يک بی توجهی مطلق يا با توجهی مطلق اعمال شده است که هر دوی آنها به نظرم بسيار نگران کننده است .» گفتگوی با او را درباره آخرين جزئيات پرونده بهمن احمدی امويی بخوانيد:

آخرين پی گيری هايتان درباره پرونده موکلتان آقای بهمن احمدی امويی به کجا رسيده است؟
در ابتدا لازم است بگويم که بنده از چهار سال قبل وکيل بهمن بوده ام و از پرونده ی قبلی شان که به اتمام رسيد از ايشان وکالت نامه داشته ام . اين بار هم به فاصله کوتاهی پس از دستگيری شان به دادگاه انقلاب رفتم و در شعبه دو امنيت لايحه و وکالت نامه ام را به همراه وکالت نامه همسر ايشان خانم ‍ژيلا بنی يعقوب به دادگاه تقديم کردم و در خواست کردم که وکالت نامه ها الصاق به پرونده شود . هفته ها و هفته ها به دادگاه مراجعه کردم تا آخرين مراجعه ام که امروز-سی ويکم شهريور ماه- باشد . تا مدتها به من می گفتند پرونده ايشان ثبت کيفری نشده است .بعد گفتند که پرونده هائی که ثبت نشده به دادستانی ونزد آقای مرتضوی رفته است و شايد اين پرونده هم جز همان ها باشد . تا اينکه دادستان تهران عوض شد و من به دادستان جديد مراجعه کردم.آنجا گفتند همه پرونده ها به دادگاه انقلاب برگشته است . خدمت آقای سبحانی بازپرس شعبه ۲ رفتم که گفتند پرونده ها ممکن است دست آقای محمد زاده مسوول شعبه ديگری از دادگاه انقلاب باشد . اما تا همين امروز هم اين پرونده ثبت کيفری نشده است و جز همان پرونده سال ۸۵ هيچ پرونده ديگری برای بهمن احمدی امويی ثبت نشده است .

مسولان دادگاه انقلاب دراين باره چه پاسخی می دهند مگر ممکن است يک متهم هيچ پرونده کيفری در دادگاه نداشته باشد و با اين وجود سه ماه بازداشت باشد؟
من تاکنون موفق به ديدار آقای محمد زاده نشده ام. امروز هم که برای چندمين بار برای ملاقات ايشان رفتم .متاسفانه چون نبودند حتی من را به شعبه راه ندادند که واقعا جای تاسف دارد که با ما وکلا اين گونه برخورد می کنند . آقای احمدی امويی در زندان اوين به مسوولان اعلام کرده اند که من وکيل شان هستم اما در کمال تاسف در اينجا پرونده ای وجود ندارد که وکالت نامه را داخل آن بگذارند .

اين امکان وجود دارد که پرونده موکل تان بعد از ۹۵ روز بازداشت هنوز از زندان اوين به دادگاه انقلاب ارسال نشده باشد؟
بنده تا به حال چنين موردی نديده ام و در مورد هيچ يک از موکل هايم هم چنين اتفاقی نيافتاده است. حتی وقتی انها در زندان اوين و در مرحله بازجوئی هم بوده اند در همان روزهای نخست بازداشت پرونده شان کلاسه شده و به دادگاه آمده بود .در حاليکه آقای احمدی امويی بازجوئی هايشان هم مدتهاست به پايان رسيده است .ولی برايشان پرونده ای نيامده است. ضمن اينکه بايد حتی زودتر از همسرشان خانم ژيلا بنی يعقوب آزاد می شدند چون ايشان از همان ابتدا قرار وثيقه برايشان صادر شده است و اين را از همان ابتدا به خانواده شان اعلام کرده اند .

پس چگونه يک متهم با قرار وثيقه و در حاليکه بازجوئی هايش هم مدتهاست به پايان رسيده همچنان در بند امنيتی ۲۰۹ زندانی است ؟ آيا اين قانونی است؟
به هيچ عنوان – من پرونده را نديده ام اما ايشان در ملاقات با همسرشان هم تاکيد کرده اند قرار وثيقه همان زمان و در ۲۰ روز اول بازداشت صادر شده است ولی تا به امروز خبری از ايشان و پرونده شان نيست. من ديگر نمی دانم از چه راهی می توانم کار ايشان را پی گيری کنم. چون کار من استعلام از دادگاه است و وقتی پرونده و سابقه ای وجود ندارد هيچ کاری نمی توانم انجام دهم .

خانواده ايشان بويژه مادر پيرشان بسيار نگران وضعيت بلاتکليف و همچنين بيماری ايشان هستند.خانواده چه راهی برای پی گيری دارند؟ آنها بايد از چه مرجع قانونی وضعيت بلاتکليف فرزندشان را پی گيری کنند؟
خانواده ايشان می توانند به مقامات قضائی مراجعه کنند . اما من نمی توانم. من وکالت نامه ای که از ايشان دارم در پرونده شان الصاق نشده و از تاريخ ۲۵ مرداد ماه اين وکالت نامه بلاتکليف مانده امروز و بعد از پی گيری های مکرر آن را پس گرفتم. بهمن می داند من وکيلش هستم و نبايد اجازه دهد برايش وکيل تسخيری منصوب شود. اما موضوع عجيب که نبايد آن را فراموش کرد موضوع نبودن پرونده اش است .

انگار اين موضوع خيلی برای تان عجيب است و تازگی دارد؟
هم عجيب است و هم برايم حالت معما دارد. آنها خيلی راحت می توانند به ما اعلام کنند که پرونده ايشان آنقدر سنگين است که از اوين نيامده و در حال بررسی و بازجوئی است . اما مساله اين است که بازجوئی های ايشان هم تمام شده است . من هيچ چيز درباره ايشان و پرونده شان نمی دانم و تاکنون در هيچ کدام از پرونده هائی که داشته ام به چنين موردی برخورد نکرده ام . خانم بنی يعقوب هم موکل من بودند. پرونده ايشان بسيار روان بود اکنون هم وکالت نامه من به پرونده شان الصاق شده است.

به نظر شما پرونده بهمن احمدی امويی به عنوان يک روزنامه نگار چه مساله ای می تواند داشته باشد که پس از ۹۵ روز حتی يک برگ پرونده هم از سوی بازجويش ارسال نشده است؟
به نظر من بهمن و پرونده اش هيچ مشکلی ندارند. يا پرونده اش از اوين ارسال نشده يا آمده و اشتباها توسط کارمندان دادگاه انقلاب به پرونده ديگری الصاق شده و گم شده است اما در هيچ موردی نمی توان با اطمينان صحبت کرد و به هرحال مقامات دادگاه انقلاب بايد در اين باره پاسخگو باشند.

نگه داشتن يک روزنامه نگار را در زندان با قرار وثيقه و بدون اينکه بازجوئی شود آن هم در بند امنيتی ، چگونه توجيه می کنيد آيا اين اقدام قانونی است؟
خير- نگه داشتن يک روزنامه نگار بدون دليل هزينه های مادی و معنوی برای نظام دارد .بهمن احمدی اموئی روزنامه نگار چه کرده است که بدون دليل در زندان است ؟و هيچ پرونده ای هم ندارد؟ نگهداری ايشان که يک روزنامه نگارند هزينه های مادی و معنوی دارد .همه زندانی های انتخابات اين چنين اند . هزينه معنوی نگهداری آنها برای نظام سنگين تر هم هست .
مثلا آقای قوچانی که ايشان هم روزنامه نگارند برگه آزادی شان صادر اما بعد تبديل به قرار بازداشت شد من به صحت و سقم اين موضوع کاری ندارم و وظيفه من هم نيست که درباره آن نظر دهم . اما حتی اين پروسه هم درباره بهمن وجود نداشته و ايشان بدون پرونده کاملا وضعيت نامشخصی دارند .

هيچيک از اتهامات موکلتان را هم نمی دانيد؟
خير- هيچ چيز نمی دانم وقتی پرونده را نديده ام چه می توانم بگويم .درباره ايشان يا يک بی توجهی مطلق می شود يا يک با توجهی مطلق .اين که پرونده اش در دادگاه نيست ،خيلی عجيب است. بنابراين هر دوی اين هابا توجه به اين امر بسيار نگران کننده است .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016