یکشنبه 5 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هشدار های اوباما به ایران؛ چه اتقافی در انتظار است؟، بی بی سی

در حالی که حدود یک ماه دیگر همزمان با سی امین سالگرد تسخیر سفارت آمریکا در تهران، قطع روابط دو کشور وارد چهارمین دهه خود می شود، نشانه های تمایل دو کشور برای شروع عادی سازی روابط شان گاه پررنگ تر و گاهی هم البته کم فروغ تر می شود.

بارک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که از دوره تبلیغات انتخاباتی اش طرح احتمال حمله به ایران را محکوم می کرد و از گفت و گوی مستقیم و بدون پیش شرط با همتای ایرانی اش سخن می گفت به تازگی گزینه نظامی را رویکردی معتبر خوانده و گفته آن را برای حفظ امنیت ملی آمریکا منتفی نمی داند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پیش از این رئیس جمهوری آمریکا همراه با نخست وزیر بریتانیا و رئیس جمهوری فرانسه درباره همکاری ایران با جامعه جهانی بر سر موضوع اتمی این کشور هشدار داده بودند.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می برد در جمع خبرنگاران گفته است فرانسه و بریتانیا برای ما خیلی مهم نیستند و حرف هایشان برای ما اهمیتی ندارد "اما با سخنرانی اوباما انتظار داریم همکاران ایشان مراقبت کنند و بی جهت مساله درست نکنند."

آقای احمدی نژاد پیشتر هم نسبت به اظهارات باراک اوباما درباره ایران ابراز تعجب کرده بود و گفته بود که کشورهای اروپایی "چندان محلی از اعراب ندارند اما چرا آقای اوباما خارج از عرف و ادب عمل کرد؟"

منظور آقای احمدی نژاد از اقدام آقای اوباما، گلایه او از ضرب و شتم مردم معترض به نتایج انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران بود که به نظر برخی از صاحب نظران مسائل ایران ضعیف تر از موضع گیری مقام های اروپایی نسبت به این حوادث بود.

آقای اوباما طی دوران یکع به قدرت رسیده است تلاش کرده تا با زبانی نرم تر مقام های ایرانی را مخاطب قرار دهد اما در روزهای اخیر او چندین بار به این کشور هشدار داده است.

علی رغم این هشدارها، رئیس جمهوری ایران که در آمریکا به سر می برد لحن تندخویانه ای را که نسبت به کشورهای اروپایی داشت برای آمریکا به کار نبرد.


قعط روابط ایران و آمریکا به زودی وارد چهارمین دهه خود می شود
هشدار های مکرر رئیس جمهوری آمریکا نسبت به ایران پس از آن صورت گرفت که انتشار ناگهانی وجود یک مرکز جدید غنی سازی اورانیوم در نزدیکی قم موجب شد حتی روسیه و چین نیز که نسبت به کشورهای اروپایی بیشترین نرمش را در قبال ایران در شورای امنیت سازمان ملل و تحریم این کشور از خودنشان داده بودند، مواضع محکم تری علیه ایران اتخاذ کنند.

ایران می گوید که برنامه های هسته ای این کشور صلح آمیز است. آقای احمدی نژاد نیز در خصوص مرکز جدید غنی سازی اورانیوم در نزدیکی قم گفته است که تهران طبق مقررات و پیش از راه اندازی این مرکز وجود آن را اعلام کرده است.

رئیس جمهور آمریکا نسبت به "همبستگی" اخیر اعضای دائم شورای امنیت بر سر ایران ابراز خرسندی کرده و گفت تا همین چند ماه پیش بسیاری نسبت به واکنش سریع به ایران تردید داشتند.

اما اکنون روسیه و چین نیز به با صدور بیانیه هایی از ایران خواستند با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

باراک اوباما با شعار تغییر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پیروزی رسید. ایران که می گوید اواخر دوره ریاست جمهوری جورج بوش خطر حمله نظامی آمریکا به این کشور منتفی نبود، از پایان دوره ریاست جمهوری او و آغاز دوران باراک اوباما استقبال کرده بود. آقای احمدی نژاد اولین مقام ایرانی است که به رئیس جمهوری منتخب آمریکا به مناسبت پیروزی اش در انتخابات نامه شادباش فرستاد.

باراک اوباما از ابتدای دوران ریاست جمهوری اش که هنوز به یک سال هم نرسیده تلاش کرده تا چهره ای تازه از آمریکا برای جهان به نمایش بگذارد و به اعتقاد ناظران مسائل بین المللی در همین مدت کوتاه هم نشان داده تا در عزم خودی جدی است.

ایران و آمریکا در چارچوب گروه ۱+۵ طی روزهای آینده رو در رو درباره موضوع اتمی ایران گفت و گو خواهند کرد اما پیشاپیش آمریکا به همراه دو کشور اروپایی یعنی فرانسه و بریتانیا به ایران هشدار داده است اگر تا دو ماه دیگر به قطعنامه های شورای امنیت عمل نکند با تحریم های شدیدتری مواجه خواهد شد.

این احتمال هرچند ضعیف اما وجود دارد که در جریان گفت و گوهای هفته آینده ایران و ۱+۵ ایران و آمریکا به یک راهکار مشترک دست پیدا کنند اما این احتمال هم از نظر دور نیست که ایران، مهلت دو ماه تازه را هم نپذیرد و کلاف روابط سی ساله ایران و آمریکا همراه با وضعیت پرونده اتمی این کشور گره ای تازه بخورد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016