چهارشنبه 8 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پروين اردلان با دو سال تأخير جايزه گرفت، راديو زمانه

پروين اردلان فعال جنبش زنان در ايران و برنده جايزه سال ۲۰۰۷ بنياد اولاف پالمه، روز جمعه طی مراسمی در بيست و پنجمين نمايشگاه بين‌المللی کتاب گوتنبرگ (۲۳ تا ۲۶ سپتامبر) ديپلم افتخار اين نهاد را با دو سال تأخير از دست پير شوری، سخنگوی بنياد اولاف پالمه و سفير سابق سوئد و يواکيم پالمه فرزند اولاف پالمه دريافت کرد.

جايزه اولاف پالمه از سال ۱۹۸۷ به منظور پاسداشت تلاش‌های بشردوستانه اولاف خواکيم پالمه، نخست‌وزير پرآوازه سوئد، و يک سال بعد از ترور او در سال ۱۹۸۶ با هدف ايجاد تفاهم بين‌المللی و امنيت مشترک به افراد مختلف اهدا شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پروين اردلان قرار بود اين جايزه را روز ششم ماه مارس (شانزدهم اسفند) سال ۲۰۰۷ در مراسمی در بنياد اولاف پالمه در استکهلم دريافت کند؛ اما سه روز پيش از برگزاری مراسم، هنگام خروج از کشور با ممانعت ماموران فرودگاه روبه‌رو شد و به او اجازه پرواز داده نشد.

روز جمعه خبرگزاری «ت ت» در سوئد نوشت: «پروين اردلان از دريافت اين جايزه خوشحال بود و در ميان جمعيت علاقه‌مندی که در آن‌جا حضور داشتند، اعلام کرد که قصد کوتاه کردن صدای اعتراض خود را ندارد.»

اين روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان هم‌چنين تأکيد کرد که جايزه بنياد اولاف پالمه به همه زنان ايران تعلق دارد که جامعه جهانی صدای بلند اعتراضشان را در ماه‌های اخير به طور شفافی شنيده است.

پروين اردلان که خود را يک فعال اجتماعی می‌داند و نه يک سياستمدار، گفت که «شرايط در ايران تغيير کرده است. تغييرات اجتماعی نيز به سرعت اتفاق نمی‌افتد. تغييرات امروز جامعه ايران محصول حدود ۳۰ سال فعاليت تمامی جنبش‌های اجتماعی از جمله جنبش زنان است.»

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار «Bang» درباره چگونگی ارتباط فمينيست‌ها با همديگر و اين‌که فعالان اجتماعی کشورهای اروپايی چه کمکی می‌توانند به جنبش زنان ايران بکنند، پاسخ داد:

«چنين پرسش‌هايی اغلب از سوی روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر که در کشورهای مختلف فعاليت می‌کنند، مطرح می‌شود؛ ولی ما نياز به کمک نداريم. ما به شکل‌گيری يک شبکه گسترده از زنان و فعالان اين عرصه در کشورهای مختلف خاورميانه، اروپايی و داخل ايران نياز داريم تا بتوانيم با همديگر تبادل اطلاعات داشته باشيم و از اين طريق به همديگر کمک کنيم.»

پروين اردلان يکی از پايه‌گذاران مرکز فرهنگی زنان و از اعضای اوليه کمپين يک ميليون امضا برای تغيير قوانين تبعيض‌آميز عليه زنان در ايران است. او به دعوت مجله فمينيستی «Bang» به سوئد سفر کرده است.

پروين اردلان، متولد سال ۱۳۴۵ و فارغ‌التحصيل رشته روزنامه‌نگاری در مقطع ليسانس و رشته مطالعات زنان در مقطع فوق ليسانس است. او در نشريات مختلفی فعاليت کرده است و از جمله سردبير نشريه اينترنتی «تريبون فمينيستی ايران» و عضو تحريريه مجله اينترنتی «زنستان» بوده است.

پروين اردلان علاوه بر روزنامه‌نگاری، در زمينه تأليف و تدوين کتاب نيز فعاليت کرده است. در اين زمينه می‌توان به کتاب «سناتور» اشاره کرد که با مشارکت نوشين احمدی خراسانی در سال ۱۳۸۲ منتشر شده است و به فعاليت‌های مهرانگيز منوچهريان در زمينه مبارزات حقوقی زنان در ايران می‌پردازد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016