پنجشنبه 9 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حمايت ريچارد فالک از پرونده جنايت عليه بشريت و محاکمه زمامداران ايران در دادگاه شهروندی بين المللی


ريچارد فالک و اکبر گنجی

اکبر گنجی و بيژن شاه مرادی، در کاليفرنيا ، با ريچارد فالک (Richard Falk)ديدار و در خصوص کمپين جنايت عليه بشريت با او گفت و گو کردند. ريچارد فالک استاد حقوق بين الملل دانشگاه پرينستون آمريکا،مولف بيش از ۵۰ کتاب در زمينه ی جنگ، حقوق بشر و حقوق بين الملل است. آثارش در اين خصوص مورد استناد حقوقدانان دنياست. وی گزارشگر ويژه ی حقوق بشر در فلسطين است. اين حقوق دان يهودی برجسته ی بين المللی، در گزارش خود دولت اسرائيل را به نقض فاحش حقوق بشر و کاربرد تسليحات پيشرفته برای ارتکاب خشونت تکان دهنده عليه مردم بی دفاع فلسطين متهم کرد. وی در فروردين ماه سال جاری در گزارش خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با ذکر اعمال دولت اسرائيل در غزه گفت: "بنابر قوانين بين المللی، جنايتی جنگی در ابعاد بزرگ اتفاق افتاده است". سه ماه پيش از اين گزارش، فالک برای انجام ماموريت اش به اسرائيل رفت، اما دولت اسرائيل او را بازداشت و يک روز بعد از آنجا اخراج کرد. دليل اين امر آن بود که فالک در تاريخ ۲۰ آذر ۱۳۸۷ (۱۰ دسامبر ۲۰۰۸) ، سياست اسرائيل نسبت به فلسطينيان را معادل "جنايت عليه بشريت" توصيف کرد. او در همين بيانيه از ديوان کيفری بين المللی خواسته بود تا مسئوليت کيفری مقامات سياسی يا فرماندهان نظامی اسرائيل را که در نوار غزه دست دارند، بررسی کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ابتدای اين ديدار، گنجی رويدادها و حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری اخير را گزارش کرد، مراحل شکل گيری کمپين مبارزه با "جنايت عليه بشريت زمامداران جمهوری اسلامی" را توضح داد و در پايان خواستار حمايت ريچارد فالک از اين کمپين شد.
ريچارد فالک با هولناک خواندن جنايات زمامداران ايران، ضمن حمايت صريح از رسيدگی به جنايات رهبران جمهوری اسلامی، خواستار توجه به چند نکته شد:
اول: محافلی در آمريکا و اسرائيل به دنبال حمله ی نظامی به ايران هستند. در عين گشايش و پيگيری اين پرونده، بايد به هيچ وجه امکانی پديد نياورد تا آن محافل از اين پرونده سوء استفاده کنند. نيروهای مترقی به طور جدی نگران حمله ی نظامی به ايران هستند. نيات خوب شما قابل تحسين است،اما بايد مراقب باشيد که هيچ دولتی از اين پرونده برای منافع خود استفاده نکند.
دوم- بايد اثبات کنيد که جنايات رخ داده برنامه ريزی شده و گسترده بوده اند. ممکن است شما موفق شويد اثبات کنيد جنايات زيادی در ايران صورت گرفته است، اما جنايات رخ داده به دليل عدم برنامه ريزی و گستره ی آن، مصداق جنايت عليه بشريت نباشند. شما می گوئيد سرکوب اصلاح طلبان، بهائيان و دراويش سه نمونه از جنايات برنامه ريزی شده و گسترده اند. من در پاريس از آيت الله خمينی در خصوص وضعيت يهوديان و بهائيان در نظام بعدی سئوال کردم. آيت الله خمينی پاسخ داد: يهود دين آسمانی است، اگر يهوديان با اسرائيل رابطه نداشته باشند، حق دارند در ايران زندگی کنند. اما بهائيت دين نيست، يک فرقه است و در ايران جايی نخواهند داشت.

سوم- گفته می شود که شرکت های نفتی به دنبال بستن قرارداد با احمدی نژاد هستند، اگر اين خبر راست باشد، دولت های غربی به دليل منافع اقتصادی مانع کار شما خواهند شد.
چهارم- کشورهای اروپايی و آمريکا به دنبال گفت و گو و توافق با دولت ايران در پرونده ی هسته ای هستند،اگر چنين باشد، آنها به همين دليل هم مانعی بر سر راه شما خواهند بود.
پنجم- پيشنهاد من اين است؛ ضمن پيگيری حقوقی اين پرونده برای ارسال به ديوان کيفری بين المللی، ابتدأ "دادگاه شهروندی" Citizen tribunal) ( با حضور حقوق دان ها، وکلای برجسته و شخصيت های جهانی (به عنوان مثال: برندگان نوبل) تشکيل دهيد و در آن زمامداران ايران را به اتهام جنايت عليه بشريت محاکمه کنيد. شما در عين حال ديگر مراحل اين کمپين را به طور همزمان پيگيری خواهيد کرد. تشکيل دادگاه شهروندی، به بودجه نياز دارد. اگر ايرانيان بودجه اين کار را فراهم کنند، به سرعت می توان اين دادگاه را سازماندهی و برگزار کرد. اين پروژه بيشترين کمک را به شما در جهانی سازی مبارزه با جنايت عليه بشريت سرکوبگران ايران خواهد کرد.
ششم- شما بايد به طور موازی و همزمان از امکانات سازمان ملل برای پيشبرد اين پروژه استفاده کنيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016