یکشنبه 12 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رييس کل بانک مرکزی: برای خروج از رکود ناچاريم نقدينگی تزريق کنيم، ايلنا

مطالبات معوق و بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی اصلاً به معنای ورشکستگی نيست زيرا بانک‌ها برای مطالبات معوق پشتوانه وثايق را در اختيار دارند که می‌توانند آن را به اجرا بگذارند.


ايلنا: رييس کل بانک مرکزی گفت: مطالبات معوق بانکها به معنای ورشکستگی سيستم بانکی نيست و برای هيچ بانکی آژير قرمز به صدا درنيامده است.
محمود بهمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا درباره آنچه که وضعيت نامناسب بانک‌ها در ميزان مطالبات معوق و بدهی به بانک مرکزی اعلام شده‏، اظهار داشت: مطالبات معوق و بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی اصلاً به معنای ورشکستگی نيست زيرا بانک‌ها برای مطالبات معوق پشتوانه وثايق را در اختيار دارند که می‌توانند آن را به اجرا بگذارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: کسانی که وام دريافت کرده‌اند و به سيستم بانکی بدهکار هستند به دليل آنکه با يکسری مشکلات اقتصادی ناشی از شرايط رکود و اثرات بحران مالی اقتصادی دنياروبرو هستند‏ بانک مرکزی تصميم گرفته تا به کسانی که قادر به پرداخت بدهی‌های معوق خود نيستند کمک کند.
وی با بيان اينکه اين کمک‌ها تا زمانی است که واحدهای توليدی که گرفتار رکود هستند، راه بيفتند، ‏تصريح کرد: به همين دليل تصميم تزريق نقدينگی به سيستم بانکی در دستور کار قرار دارد.
بهمنی در پاسخ به اين سؤال که درصورتی که در فرصت استمهال بدهی‌ها مطالبات بانک‌ها پرداخت نشود‏ چه تدابيری اتخاذ خواهد شد‏؟ عنوان کرد: ما نمی‌خواهيم خانه‌ها يا کارخانه‌های کسانی که تسهيلات دريافت کرده‌اند را تمليک کنيم بلکه هدف بانک مرکزی کمک به واحدهای توليدی است تا بتوانند بدهی‌های خود را بپردازند.
وی درخصوص افزايش حجم بدهی سيستم بانکی به بانک مرکزی نيز گفت: درباره بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی درحال حاضر مشکل خاصی نداريم و برای هيچ بانکی نيز آژير قرمز به صدا درنيامده است.

افزايش سرمايه بانک‌ها
رييس کل بانک مرکزی در پاسخ به سؤال ديگری مبنی بر اينکه آيا درصورت افزايش سرمايه بانک‌ها نقدينگی جديدی که وارد سيستم بانکی می‌شود‏ برای اقتصاد کشور مشکل‌ساز نخواهد شد، اظهار داشت: هدف از طرح افزايش سرمايه بانک‌ها تزريق نقدينگی جديد به سيستم بانکی است البته اگر دولت بدهی‌های خود را به سيستم بانکی پرداخت کند هم خوب است اما اگر بتوانيم نقدينگی را وارد سيستم بانکی کنيم می‌توانيم نقدينگی را به صنعت و توليد تزريق کنيم.
وی اضافه کرد: اما در مقابل اگر تجديد عرضه کنيم فقط سرمايه بالا رفته است و نقدينگی وارد سيستم نشده است که به داد بخش‌های اقتصادی برسد لذا تاکيد بانک مرکزی بر افزايش سرمايه است که صورت بگيرد.
بهمنی يادآور شد: درباره افزايش سرمايه بانک‌های خصوصی هم تاکيد می‌کنيم که بانک مرکزی از افزايش سرمايه بانک‌های خصوصی استقبال می‌کند.

ورود نقدينگی جديد
رييس کل بانک مرکزی همچنين در پاسخ به سؤالی مبنی بر اينکه آيا بانک مرکزی با تزريق نقدينگی جديد به دنبال اجرای سياست‌های انبساطی است‏ با ذکر مثالی در خصوصی بحران مالی اخير دنيا، گفت: آمريکا برای عبور از بحران يک هزار و ۱۰۰ ميليارد دلار به اقتصاد خود تزريق کرد کشور ما نيز در شرايط رکود ناچار است که اين تزريق را انجام بدهد تا صنعت و توليد راه بيفتد.
وی افزود: درست است که سياست انقباضی تورم را کم می‌کند اما ديديد که اجرای اين سياست در طی دوسال گذشته برای توليد مشکل ايجاد کرد.
رييس کل بانک مرکزی در پايان تاکيد کرد: افزايش تورم تا حدودی قابل توجه است‏، رابطه نقدينگی و تورم بايد در جايی يکديگر را قطع کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016