یکشنبه 12 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

البرادعی: توافق ايران و آژانس برای بازديد از تاسيسات هسته‌ای قم، ايلنا

- هيچ مدرکی دال بر نظامی‌بودن فعاليت‌های هسته‌ای ايران وجود ندارد
- نگرانی جامعه جهانی مربوط به مقاصد ايران در برنامه‌های هسته‌ای است
- تفسير ايران در مورد تاسيسات هسته‌ای قم را نمی‌پذيريم.


مدير کل آژانس بين‌المللی انرژی هسته‌ای اعلام کرد: ايران در مورد تاسيسات قم به قوانين قديمی آژانس استناد می‌کند و اين تفسير مورد پذيرش آژانس نيست و ما در اين زمينه اختلاف‌نظر داريم.
محمد البرادعی در کنفرانس خبری مشترک صبح امروز خويش که با حضور علی‌اکبر صالحی؛ رئيس‌سازمان انرژی اتمی ايران و محمد سلطانيه؛ نماينده ايران در آژانس برگزار شد، افزود: در قوانين پيشين بايد کشورها ۶ ماه قبل از اقدام به تاسيس به آژانس خبر می‌دادند که در سال ۲۰۰۲ اين قوانين تغيير کرد و کشورها بايد از زمان تصميم به ساخت تاسيسات هسته‌ای، به آژانس اطلاع می‌دادند و ايران هم بايد طبق قوانين جاری عمل می‌‌کرد.
وی با اشاره به اينکه سفرش به ايران برای شفاف‌سازی در مورد تاسيسات قم بوده است، افزود: توافق شد که ۲۵ اکتبر از اين تاسيسات بازديد کنيم.
البرادعی گفت: در مورد سوخت‌ غنی‌شده نيز ما پيشنهاد داديم که ايران سوخت را بدهد و در کشور ديگری غنی‌سازی انجام شود. در اين راستا با چند فروشنده سوخت هم صحبت کرديم و پاسخ‌های مثبتی هم دريافت شد، فرانسه هم بر اين روند نظارت می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی اظهار داشت: در مسير همکاری‌های ايران و جامعه بين‌المللی، فضای برخورد به فضای گفت‌و‌گو تغيير کرده است و همانطور که اوباما اعلام کرد گفت‌و‌گوهای اخير شروع مناسبی بود و من تحويل سوخت‌ غنی‌شده را يک همکاری بسيار خوب از سوی جامعه بين‌المللی می‌دانم و ايران هم بايد تلاش کند که در مسير شفاف‌سازی حرکت کند.
وی گفت: ايران،‌ اکنون که چرخه سوخت هسته‌ای را به طور کامل در اختيار دارد، بايد طبق مقررات عمل کند.
البرادعی در پاسخ به سوالی درباره زمان تحويل سوخت غنی‌شده به ايران، گفت: ايران تا ۱/۵ سال ديگر سوخت دارد و نگرانی از اين بابت نيست ولی در همين راستا ۱۹ اکتبر جلسه‌ای با حضور نمايندگان آمريکا، روسيه و فرانسه برگزار می‌شود تا جزئيات فنی اين روند بررسی شود. ما هم تلاش می‌کنيم که اين روند تسهيل شود.
وی درباره اينکه آيا موافقت ايران با بازرسی از قم، فراتر از تعهد اين کشور در NPT نيست، اظهار داشت: موافقت ايران کاملا در چارچوب قوانين NPT صورت گرفته است و آژانس درباره هيچ کشوری استثنا قائل نيست. سفر من هم برای تعيين جزئيات اين کار بوده است و البته اين سفر ارتباطی با گفتگو‌های اخير ايران و ۱+۵ ندارد.
مدير کل آژانس بين‌المللی انرژی هسته‌ای درباره تلاش‌های آژانس برای تبديل منطقه به منطقه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای افزود: البته اسرائيل ۳۰ سال است که در اين زمينه همکاری نمی‌کند و اجازه بازرسی نمی‌دهد. اخير اقدامات خوبی را اوباما انجام داده است. در اجلاس سران هم روسيه و آمريکا توافق کردند که در مورد کاهش حجم سلاح‌های هسته‌ای به يک سوم ميزان موجود فعاليت کنند. در مورد اسرائيل هم که اکنون از لحاظ تاسيسات هسته‌ای، خطر اول منطقه است، تلاش می‌کنيم که به نيروگاه‌ها دسترسی پيدا کنيم و من حذف همه سلا‌ح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی را شرط برقراری امنيت در جهان می‌دانم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه البرادعی حقيقی اعتقاد دارند که برنامه ايران نظامی نيست يا البرادعی حقوقی، گفت: من در ايفای نقش خويش به موازات وجدان خويش فعاليت کرده‌ايم. ايران اکنون غنی‌سازی را در اختيار دارد. دارای راکتور تحقيقاتی است و بنای عملی قوی دارد، نکته کليدی اين است که جامعه جهانی درباره مقاصد ايران نگران است و اين نگرانی پس از اعلام تاسيسات هسته‌ای جديد، افزايش يافته است و بايد با شفاف‌سازی روند اعتماد جايگزين شود. من اعتقاد دارم وقتی اعتماد برقرار شود، جايی برای نگرانی نيست. ايران بايد هر چه زودتر پروتکل الحاقی را اجرا کند و مسيری که در گفت‌و‌گوهای اخير ايران و جامعه جهانی دنبال شد، نيز پيگيری شود.
البرادعی در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای غرب درباره تاسيسات هسته‌ای قم و اتهام نظامی‌بودن برنامه‌های ايران، گفت: هيچ مدرکی دال بر نظامی‌بودن فعاليت‌های هسته‌ای ايران وجود ندارد.
وی در واکنش به سوالی مبنی بر انتشار گزارش داخلی آژانس که به وجود داده‌هايی که حکايت از نظامی‌بودن برنامه ايران دارند، اشاره کرده است و اينکه آيا انتشار اين گزارش‌ها با هدف تحت‌تاثير قراردادن آخرين گزارش او انجام می‌گيرد، گفت: اين اتهامات وجود دارند ولی آژانس بر اساس واقعيت‌ها تصميم می‌گيرد. ما نمی‌توانيم هر وقت گزارشی از سوی يک کشور ارائه شد، آن را بدون ارزيابی دقيق منتشر کنيم. قضيه جنگ عراق نمونه خوبی است که آژانس اعلام کرد سلاح اتمی وجود ندارد و بعدا مشخص شد که درست گفته است. ما پس از ارزيابی اقدام می‌کنيم و چنين مسائلی سبب نمی‌شود که گزارش آژانس جهت‌دار شود.
وی گفت: البته بررسی‌ها ما معطوف به سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی است و ما کاری با توانايی‌های متعارف نظامی ايران و برنامه موشکی اين کشور نداريم.
وی در بخش ديگری از اين گفت‌وگو ايران را کشوری با تمدن و بزرگ خواند و از گفت‌و‌گوهای خويش با مقامات ايرانی ابراز رضايت کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016