پنجشنبه 30 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درخواست تصويب کنوانسيون حقوق زندانيان از سازمان ملل، دويچه وله

نوواک، گزارشگر ويژه‌ی سازمان ملل متحد در مبارزه با شکنجه می‌گويد، در بسياری از کشورها وضعيت زندان‌ها و زندانيان اسفبار است. او ابراز اميدواری کرد که سال آينده برای بررسی زندان‌های حمهوری اسلامی يران به اين کشور سفر کند.

مانفرد نوواک، گزارشگر ويژه‌ی سازمان ملل در مبارزه با شکنجه، از سازمان ملل خواهان وضع يک کنوانسيون برای حفاظت از حقوق زندانيان شد. او می‌گويد که در بسياری از کشورها، زندان‌ها بيش از ظرفيتشان زندانی در خود جا داده‌اند، طوری که برای زندانيان حداقل امکان برای يک زندگی انسانی وجود ندارد. به گفته‌ی او، در بسياری از زندان‌ها انواع بيماری، از جمله سل، بيداد می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مانفرد نوواک که از جانب شورای حقوق بشر سازمان ملل ماموريت دارد، معتقد است که رنج حاصل از وضعيت نابهنجار اين زندان‌ها در حدی است که بر درد و رنج شکنجه غلبه می‌کند.

کودکان اسير

به گزارش نوواک، بيش از يک ميليون کودک در سراسر جهان در زندان‌ها و پرورشگا‌ه‌های ويژه کودکان بزهکار اسير هستند. اين حقوقدان اتريشی می‌‌گويد: «در سفرهايم به دختران و پسرانی برخوردم که در سنين نه يا ده سالگی، آزادی را از آنها گرفته بودند. شماری از آنها مدت زيادی را در "حبس موقت" به سر برده بودند.»

نوواک پس از بررسی وضعيت زندان‌های گوناگون به اين نتيجه رسيده است: «وقت آن رسيده که سازمان ملل کنوانسيونی برای حفاظت از حقوق زندانيان طرح و تصويب کند». به اعتقاد او، يکی از مهم‌ترين حقوق زندانيان بايد اين باشد که امکان تماس با جهان خارج از زندان را بيايند. زندانيان همچنين بايد از آزادی دين، آزادی عقيده، حق دستيابی به اطلاعات و ايجاد تشکيلات و نيز حق رأی برخوردار باشند.

سفر تجسسی نوواک به ايران

گزارشگر ويژه‌ی سازمان ملل از سال ۲۰۰۴ تا کنون به کشورهای مختلفی سفر کرده و از وضعيت زندان‌ها و زندانيان گزارش تهيه کرده است. گزارش‌های او از جانب دولت‌ها با واکنش‌های گوناگونی روبرو شده است. در سال ۲۰۰۶ گزارش انتقادی او از زندان گوانتانامو خشم دولت وقت ايالات متحده را برانگيخت.

حقوقدان اتريشی اميدوار است که بر اثر توجه ويژه‌ی سازمان ملل به وضعيت زندان‌ها، زندانيان در همه‌ی کشورها بتوانند به حداقل حقوق انسانی دست يابند. نوواک از دولت اوروگوئه به دليل برچيدن "جعبه‌های فلزی" که ساليان دراز زندانی‌ها را در آنها نگهداری می‌کردند، تجليل می‌کند و خرسند است از اينکه دولت نيجريه "اتاق‌های شکنجه" را در پاسگاه‌های پليس اين کشور از بين برده است.

گزارشگر ويژه‌ی سازمان ملل اميدوار است که بتواند در سال آينده به چند کشور آفريقايی، عربی و ايران سفر کند و از وضعيت زندان‌ها و زندانيان اين کشورها به سازمان ملل گزارش بدهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016