پنجشنبه 7 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه عفو بين الملل در باره وضعيت نگران کننده دکتر ملکی در زندان، عصرنو

ايران بايد پژوهشگری را که به خاطر انتقاد مسالمت آميز از انتخابات در بازداشت است آزاد کند
۲۷ اکتبر ۲۰۰۹ (۸ آبان ۱۳۸۸)

عفو بين الملل می گويد، مقامات ايرانی بايد پژوهشگر ۷۶ ساله ای را که ۴۱ روز است، ظاهرا به خاطر انتقاد مسالمت آميز از انتخابات رياست جمهوری در ايران، بدون ارتباط با بيرون در بازداشت مانده است، آزاد کنند.

اين سازمان همچنين نگرانی شديد خود را در باره وضعيت سلامتی دکتر محمد ملکی ابراز کرد و گفت از اين نگران است که جان او در خطر باشد زيرا دکتر ملکی از بيماری های جدی رنج می برد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محمد ملکی، رئيس سابق دانشگاه تهران، از زمان دستگيری در آگوست بدون تفهيم اتهام در زندان اوين تهران در بازداشت بوده است. حکم بازداشت موقت او در روز ۲۲ اکتبر تمديد شد، گرچه او امکان اعتراض به آن را نيافت و دليلی نيز برای تمديد آن ارائه نشد.

مامورانی که دکتر محمد ملکی را دستگير کردند به همسر او قدسی مير معز گفتند که از او به خاطر دامن زدن به ناآرامی ها و به ادعای آنها ارتباط با سازمان مجاهدين خلق ايران، يکی از گروه های ممنوعه مخالف، تحقيق می شود.

بسياری از دستگيرشدگان پس از انتخابات با اتهام های مشابهی از سوی مقامات روبرو بوده اند.
خانواده دکتر ملکی تاکيد کرده اند که او به هيچ حزب سياسی وابسته نيست و در انتخابات رياست جمهوری ايران در روز ۲۲ خرداد رای نداده است.

او از روش برگزاری انتخابات انتقاد کرده، اما علنا در باره هيچ يک از چهار نامزد انتخاباتی اظهار نظری نکرده بود.

عفو بين الملل می گويد که او را يک زندانی وجدانی می داند که صرفا به خاطر ابراز مسالمت آميز نظرياتش در بازداشت به سر می برد.

دکتر محمد ملکی پيش از بازداشت به خاطر سرطان پروستات تحت مداوای منظم قرار داشت ولی در بازداشت اين مداوا از او دريغ شده است.

همسر او، قدسی ميرمعز، در مصاحبه ای با يک ايستگاه راديويی آلمانی در روز ۲۳ اکتبر ابراز نگرانی کرد که وضع سلامتی او ممکن است به وخامت گراييده باشد.

خانواده و وکيل او يک بار در روز ۱۴ سپتامبر اجازه ملاقات با او را يافتند. قدسی ميرمعز بعدا گفت:
«من متوجه شدم ضعيت جسمی دکتر رو به وخامت گذاشته و دست ها و پاهايش به طور مداوم می لرزد و توان اينکه خودش را سرپا نگهدارد ندارد.» او همچنين گفت که دکتر ملکی شکايت کرده که «به شدت درد دارد و از نوسان شديد قلب و افت فشار و سوزش ادرار رنج می برد.»

عفو بين الملل از مقامات ايرانی خواسته است که فورا هرگونه مراقبت پزشکی لازم، از جمله در صورت لزوم مراقبت های پزشکی در خارج از زندان را در اختيار دکتر ملکی بگذارند.

اين سازمان ضمنا از مقامات خواسته که به فوريت در باره وضعيت سلامتی دکتر ملکی توضيح دهند و فورا به خانواده و وکيلش اجازه ملاقات های منظم با او را بدهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016