چهارشنبه 13 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش سايت موج سبز آزادی از راهپيمايی سبزها در روز ۱۳ آبان

سيزدهم آبان ۸۸ برای هميشه بر جريده تاريخ به نام «روز سبز دانش‌آموز» حک شد

امروز بار ديگر موج سبز ملت ايران همزمان با روز بزرگداشت مقام دانش‌آموز خروشان شد. بر اساس آخرين گزارش‌های دريافتی موج سبز آزادی از ساعات اوليه امروز، راهپيمايان سبزپوش به خيابان‌های تهران و شهرستان‌ها آمدند تا يک بار ديگر با آرمان‌های شهدای جنبش سبز و زندانيان سياسی دربند تجديدميثاق کنند.

امروز بار ديگر کودتاگران ثابت کردند که برای فرو نشاندن موج گسترده راهپيمايان سبز از هر حربه‌ای استفاده می‌کنند. در محدوده ميدان هفت تير و دانشگاه تهران و هم‌چنين خيابان ولی‌عصر نيروهای ضدشورش تيراندازی کردند و بارها صدای تيراندازی توسط شاهدان عينی در راهپيمايی شنيده شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نيروهای لباس شخصی بارها به سوی مردم و دانشجويان با باتوم و چماق حمله‌ور شدند و برای متفرق کردن جمعيت از گاز اشک‌اور استفاده کردند. اما تنها چند دقيقه کافی بود تا دوباه موج سبز از خيابان‌های فرعی به سمت خيابان‌ اصلی سرازير می‌شدند. همچنين در محدوده خيابان کارگر شمالی- اميرآباد- نيروهای لباس شخصی به سمت مردم حمله کردند. در حدود ساعت ۱۱ صبح شيخ مهدی کروبی به صفوف راهپيمايی مردم پيوست و با شعار کروبی کروبی حمايتت می‌کنيم مورد استقبال قرار گرفت. پس از دقايقی همراهی با مردم، رهبر شجاع جنبش مورد ضرب و شتم نيروهای کودتاگر قرار گرفت و صحنه راهپيمايی را ترک کرد.

در محدوده خيابان‌های مفتح، پل کريم خان، مقابل درب اصلی دانشگاه تهران و نيز خيابان ولی‌عصر تا همين لحظه درگيری‌ها همچنان ادامه دارد. مردم با شعارهايی نظير تا احمدی‌نژاده، هر روز همين بساطه و مرگ بر ديکتاتور در مسير راهپيمايی روان بودند. در لحظاتی که به سمت مردم گاز اشک‌آور شليک می‌شد هم با سر دادن شعار نترسيد، نترسيد، ما همه با هم هستيم يکديگر را به حضور تشويق می‌کردند. گزارش گزارش‌گران موج سبز آزادی از مسير راهپيمايی از خشونت عريان نيروهای لباس‌شخصی برای متفرق کردن مردم حکايت دارد. لباس‌شخصی‌ها مثل هميشه برای سرکوب مردم از باتوم و گاز اشک‌آور استفاده کردند. تعدادی از هم‌وطنانمان نيز در جريان راهپيمايی امروز بازداشت شده‌اند. هنوز از آمار بازداشت‌شدگان اطلاع دقيقی در دست نيست.

گفتنی است اکثر خيابان‌های منتهی به سفارت آمريکا و روسيه و همچنين ميدان فردوسی تهران مسدود شده است و جمع زيادی از نيروهای بسيجی از ساعت‌ها پيش با اونيفورم‌های مخصوص در مقابل سفارت حضور يافته اند. حداد عادل نيز در مراسم امروز به سخنرانی ۴۰ دقيقه ای پرداخت که در هنگام پخش اين گزارش از راديو، صدای مرگ بر ديکتاتور به وضوح شنيده می‌شد.

از حدود ساعت ۱۱:۳۰ دقيقه صبح امروز نيز سيستم تلفن همراه در مسيرهای راهپيمايی اعلام شده در تهران دچار اختلال شده بود. اما مردم همچنان با موبايل‌های خود از صحنه‌های راهپيمايی فيلم و عکس تهيه می‌کردند که برخی از اين گزارش‌ها تا به اين لحظه در سايت منتشر شده است و گزارش‌های دريافتی تا ساعات آتی نيز از همين پايگاه خبری منتشر خواهد شد.

موج سبز تنها در تهران به صحنه راهپيمايی نيامد. در شهرستان‌ها نيز گزارش‌ها حاکی از آن است که سبزها با پوشش و مچ‌بند سبز در صحنه راهپيمايی حاضر شدند گزارش‌های رسيده از شيرازخبر از حضور گسترده جمعيت سبزپوش در حرم حضرت شاهچراغ و تجمع در فلکه دانشجوی اين شهر و سردادن شعارهای مرگ بر ديکتاتور و ياحسين ميرحسين می‌دهند. گزارش‌های دريافتی موج سبز آزادی از اراک نيز خبر از حضور گسترده راهپيمايان سبزپوش و سر دادن شعارمرگ بر ديکتاتور می‌دهد. از تبريز هم خبر می‌رسد که در آغازين دقايق شروع راهپيمايی در اين شهر، نيروهای لباس شخصی و يگان ويژه به شکل وحشيانه ای به مردم حمله کردند.

در اين حمله بازداشت شدگان به صورت فله‌ای به هتل تبريز در نزديکی فلکه دانشگاه منتقل شدند، نيروهای لباس شخصی به شدت از گاز فلفل استفاده کردند به طوری که در اطراف ميدان فلکه دانشگاه تبريز نفس کشدين به سختی ممکن است. همچنان درگيرهای پراکنده در تبريز ادامه دارد. هنوز از تعداد مجروحان و دستگير شدگان شهرستان‌ها آمار دقيقی در دست نيست.

دانشگاه‌های سراسر کشور هم صحنه حضور باشکوه دانشجويان سبز بود. بر اساس اخبار دريافتی از کرمان، دانشجويان ازساعت ۹ صبح راهپيمايی را آغاز کردند و تا ساعت ۱۲ ظهر اجتماع سبز دانشجويان در مقابل تالار وحدت اين دانشگاه ادامه داشت اين تجمع با شعار هايی همچون موسوی کروبی حمايتت می‌کنيم، و دولت کودتا استعفا استعفا ادامه يافت.

سبزهای تهرانی و شهرستانی با در دست داشتن پلاکاردها و شعارهايی در حمايت از رهبران جنبش سبز تا به اين لحظه از روز سيزده آبانی فراموش نشدنی و متفاوت را رقم زده‌اند و اين حماسه سبز همچنان ادامه دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016