دوشنبه 18 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درخواست برای توقف اجرای حکم اعدام احسان فتاحيان، نامه سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به رئيس قوه قضائيه

جناب آيت الله سيد صادق آملی لاريجانی
با سلام و تحيت

احتراماً به استحضار می‌رسانيم بنا بر اخباری که طی دور روز گذشته در رسانه‌ها منتشر گرديده و مورد تائيد وکيل احسان فتاحيان قرار گرفته است، حکم اعدام اين زندانی‌ سياسی کُرد صبح روز چهارشنبه ۲۰ آبان ماه ۱۳۸۸ در زندان سنندج به اجرا گذاشته خواهد شد.

ابلاغ اين حکم به احسان فتاحيان و وکيل وی و همچنين انتشار خبر اين اعدام قريب الوقوع، علاوه بر آن‌که موجب استيصال و ناراحتی شديد خانواده وی شده، موجی از نگرانی را نيز در بين فعالان حقوق بشر به وجود آورده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احسان فتاحيان، ۲۸ ساله، متولد کرمانشاه و ساکن سنندج، بهار سال گذشته در کامياران دستگير و از آن زمان در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر سنندج و سپس زندان مرکزی اين شهر نگهداری می‌شود. حکم دادگاه بدوی مبنی بر ۱۰ سال حبس در تبعيد به اتهام "اقدام عليه امنيت ملی کشور" از طريق عضويت در احزاب مسلح اپوزيسيون از سوی شعبه‌‌ی اول دادگاه انقلاب سنندج به رياست قاضی بابايی برای وی‌ صادر گرديد. اما در کمال ناباوری پس از بررسی دوباره در شعبه‌ی ۴ دادگاه تجديدنظر استان کردستان با افزودن اتهام محاربه، اين حکم به اعدام تغيير يافت.

اين در حالی است که بنا بر ماده ۲۵۸ قانون آيين دادرسی کيفری دادگاه تجديدنظر نمی‌تواند مجازات تعزيری مقرر در حکم بدوی را تشديد نمايد. البته در اين ماده مواردی نيز برای افزايش حکم پيش بينی شده که به نظر نمی‌رسد در مورد احسان فتاحيان با توجه به انجام دفاعيات در رد اتهام عنوان شده و عدم اقرار نامبرده موجه بوده باشد.

با اين وجود آن‌گونه که گفته شد بنا بر اعلام وکيل احسان فتاحيان صبح روز چهارشنبه ۲۰ آبان ماه ۸۸ به عنوان موعد اجرای حکم اعدام اين فعال سياسی مشخص شده است. لذا با توجه به تائيد حکم و ابلاغ زمان اجرای آن به وکيل متهم در حال حاضر مرجعی که امکان توقف اجرای حکم را دارد شما هستيد و دستور شما به عنوان رييس قوه قضائيه جمهوری اسلامی ايران می‌تواند از اجرای حکم در موعد مقرر جلوگيری به عمل آورد.

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به عنوان نهادی مدنی و مستقل که در مناطق کردنشين ايران در راستای دفاع از حقوق انسان‌ها مشغول به فعاليت است نگرانی شديد خود را از امکان اجرای حکم اعدام برای احسان فتاحيان اعلام می‌دارد و از جنابعالی به عنوان بالاترين مقام قضايی کشور درخواست می‌کند تا با صدور دستور توقف اجرای حکم اعدام برای احسان فتاحيان نسبت به بررسی دوباره پرونده اين فعال سياسی کُرد در دادگاهی عادلانه با رعايت اصول قانونی و انسانی اقدام نمائيد تا از اين طريق حکم مزبور به طور قطعی لغو گردد.

جناب آقای لاريجانی مطمئناً اقدام سريع و قاطع شما در توقف و لغو حکم اعدام برای اين جوان کُرد نشان دهنده حسن نيت و نيز اراده تغيير و اصلاح بر محور عدالت در دستگاه تحت رياست جنابعالی خواهد بود. همچنين با توقف و لغو حکم اعدام احسان فتاحيان و آن تعداد ديگر از فعالان سياسی کُرد محکوم به اعدام می‌شود تا نسبت به تغيير در نگاه امنيتی نسبت به کردستان و فعالان کُرد اميدوار بود.

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان
دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۸

رونوشت به:
نمايندگان کُرد در مجلس شورای اسلامی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016