یکشنبه 1 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بزرگترین رزمایش دفاع هوایی ارتش و سپاه: نمایش قدرت یا فرسودگی؟، رادیو بین المللی فرانسه

ارتش و سپاه پاسداران از فردا یکشنبه به مدت پنج روز یک رزمایش دفاع هوایی در غرب کشور برگزار می کنند.

امیر سرتیپ خلبان احمد میقانی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء این رزمایش را گسترده ترین مانور مشترک پدافند هوایی ایران بعد از تفکیک نیروی هوایی سپاه پاسداران از نیروی هوایی ارتش دانست و گستردگی منطقه رزمایش را در حدود ششصد هزار کیلومتر مربع ذکر کرد که شامل استان های بوشهر، فارس، یزد، اصفهان، قزوین و شمال کشور می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فرماندۀ نیروی هوایی سپاه پاسداران هدف از برگزاری این رزمایش را همکاری و انسجام میان نیروهای پدافندی ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی اعلام کرد که قرار است طی آن توان رزمی و تجهیزات جدید نیروی هوایی ایران به آزمایش گذاشته شوند.

امیر سرتیپ احمد میقانی سپس مأموریت قرارگاه دفاع هوایی خاتم الانبیاء را حفاظت از قلمرو هوایی ایران دانست و همچنین تصریح نمود که در صورت حمله به ایران این نیرو "در خط مقدم دفاع از نظام قرار دارد به طوری که حفاظت از مناطق حیاتی و حساس کشور از جمله تأسیسات هسته ای بر عهدۀ این قرارگاه می باشد."

امیرسرتیپ احمد میقانی با اظهار این مطلب که در این زرمایش بسیج و نیروی زمینی سپاه نیز در زمینه دفاع ضدهوایی شرکت دارند، مدعی شد که ایران توانایی تولید موشک های اس-٣٠٠ روسی را داراست.

به گفتۀ کارشناسان نیروی هوایی ایران طی سی سال گذشته، در نتیجه اعمال تحریم های غرب، و همچنین جنگ هشت ساله با عراق، با از دست دادن قابلیتهای واقعی دفاعی خود، به یک ماشین فرسوده و سالمند جنگی تبدیل شده است. در شرایطی که قدرتهای منطقه و کشور های کوچک و بزرگ همسایه در آبهای جنوبی خلیج فارس، طی بیست سال گذشته با انجام سرمایه گذاری های چشم گیر و استفاده از پیشرفته ترین تکنولوژی های موجود، قابلیتهای نیروی هوایی خود را فوق العاده افزایش داده اند، نیروی هوایی ایران به همان نسبت، تحلیل رفته است.

نیروی هوایی ایران درطول جنگ هشت ساله، بخش مهمی از ظرفیت دفاعی خود را از دست داد. بازمانده هواپیماها، تجهیزات موشکی و الکترونیکی مورد استفاده این نیرو نیز که عموما از تولیدات امریکایی و اروپایی است، طی 30 سال گذشته فرسوده شده اند. در زمان انقلاب، با وجود جوان بودن نیروی هوایی، شمار قابل ملاحظه ای از هواپیماهای نظامی ایران بطور متوسط از مرز ده سالگی عبور کرده بودند. با این حساب، عمر متوسط هواپیماهای جنگنده ایران، امروز از مرز 40 سال گذشته است!

درطول چند سال گذشته، ایران علاوه بر هواپیماهای مانده از 40 سال پیش، تعدادی هواپیمای روسی، از نوع قدیمی میگ 29 ( 40 فروند) – چنگرو-جی 7 (میگ 21 ساخت چین) 20 فروند، در یافت کرده است. تعدادی از این هواپیماها، بعلاوه 11 فروند هواپیمای میراژ فرانسوی، از جمله هوا پیماهای پناه گرفته عراقی است که بنوبه خود سالمند، و مانند سایر هواپیماهای کهنه ایران، نیازمند قطعات یدکی هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016