دوشنبه 2 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جلوگيری از شرکت مردم در مراسم فروهرها، دويچه وله

مراسم بزرگداشت پروانه و داريوش فروهر، از قربانيان قتل‌های سياسی زنجيره‌ای، در جمع کوچکی از خانواده و دوستان آنان در تهران برگزار شد. نيروهای انتظامی با کشيدن نرده به دور خانه فروهرها از شرکت مردم در مراسم جلوگيری کردند.

امروز اول آذر، در يازدهمين سالروز قتل پروانه و داريوش فروهر، فرزندان اين دو قربانی قتل‌های سياسی زنجيره‌ای، مردم را به شرکت در مراسمی بدين مناسبت در خانه فروهرها در تهران دعوت کرده بودند. اما نيروهای انتظامی جمهوری اسلامی با نرده‌کشی در اطراف خانه فروهرها، از نزديک شدن علاقه‌مندان به شرکت در مراسم جلوگيری کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تلاش گروه‌هايی از مردم برای شرکت در مراسم

پرستو فروهر، فرزند فروهرها، که به عنوان هنرمند نقاش در آلمان زندگی می‌کند و برای برگزاری مراسم بزرگداشت پدر و مادرش به ايران سفر کرده است، در اين مورد به دويچه وله گفت: «امروز متاسفانه از حدود ظهر، دو سر کوچه ما را نرده‌کشی کردند. حضور گسترده نيروی انتظامی تا شعاع حدود يک کيلومتر و نيم – دو کيلومتری در اطراف اين خانه بسيار سنگين است. به کسی اجازه نمی‌دهند که بيايد و حتی در آن خيابان‌ها بايستد. من ولی خبر زيادی از آنچه در خيابان‌های اطراف اتفاق می‌افتد ندارم. فقط تک و توک تلفن‌هايی که به ما می‌شود، خبر از حضور مردم در اطراف دارد.»

بسيج ماموران انتظامی

صادق نقاشکار، سخنگوی خارج کشور فعالان حقوق بشر و دمکراسی در ايران، گزارش داد که به گفته شاهدان عينی‌ای که از ساعت ۳ بعدازظهر در نزديک خانه فروهرها بوده‌اند، تعداد زيادی از نيروهای امنيتی، لباس شخصی، افراد ملبس به لباس مشکی، بسيج و ماموران کلانتری‌های مختلف تهران، در خيابان هدايت و خيابان‌های موازی با آن حضور داشته‌اند و ديده‌اند که ماموران انتظامی با ميله‌هايی جلوی کوچه‌ای را که در آن خانه فروهرها واقع است، بسته بوده‌اند. اين شاهدان همچنين تعدادی ماشين را ديده‌اند که معمولا برای انتقال دستگيرشدگان استفاده می‌شود. ماموران از تجمع افراد جلوگيری می‌کرده‌اند. از جمله گروه‌های مختلف فعالان دانشجويی،‌ زنان و مادران عزادار در تلاش بوده‌اند که در مراسم شرکت کنند.

به گفته پرستو فروهر، در اطراف خانه فروهرها گروه‌هايی از مردم حضور داشته‌اند، اما به آنها اجازه نداده‌اند که بايستند. همچنين از اين عده فيلمبرداری و عکسبرداری شده و آنان را تهديد به بازداشت کرده‌اند. وی افزود، به او خبر داده‌اند که «تصوير امروز ماموران انتظامی‌ای هستند که شانه به شانه ايستاده‌اند».

برگزاری مراسم در جمع دوستان و خانواده

پرستو فروهر در مورد افراد حاضر در مراسم سالروز قتل پدر و مادرش گفت، تنها افراد نزديک خانواده که از شب گذشته در خانه فروهرها بوده‌اند و تعداد انگشت‌شماری که صبح زود آمده بودند، توانسته‌اند در مراسم سالگرد فروهرها شرکت کنند.

از معدود کسانی که توانسته بوده وارد منزل فروهرها شود، خسرو سيف، دبيرکل حزب ملت ايران، بود. وی در اين مورد گفت: «من صبح حدود ساعت ده – ده و نيم اول وقت آمدم با چند تن از دوستان اجازه دادند، داخل شدم، الان هم منزل ايشان هستم، ولی از ساعتی بعد نرده‌ها را گذاشتند و اجازه عبور در کوچه را به کسانی که می‌خواستند به منزل وارد شوند ندادند. و پليس هم آن‌طور که می‌گويند، در دو طرف به تعداد زياد حضور دارند.»

به گفته آقای سيف، از حدود ساعت ده و نيم - يازده، نرده‌ها را در اطراف خانه فروهرها گذاشته‌اند. اعتراض پرستو فروهر به ماموران انتظامی که در حال نرده‌کشی بوده‌اند، ثمری نداشته است.

خانم فروهر از اينکه از مراسم بزرگداشت پدر و مادرش جلوگيری شده، ابراز تاسف کرد و گفت: «برای من فوق‌العاده تلخ است که حتی دو ساعت در سال به ما مهلت بزرگداشت برای داريوش و پروانه فروهر داده نمی‌شود که تمامی عمرشان را برای آزادی و آبادی اين سرزمين فدا کردند و فجيع کشته شدند. بسيارند شهروندان اين شهر که فقط برای ادای احترام و نشان دادن اعتراض‌شان به اين خشونت سياسی می‌خواهند بيايند و با چنين برخوردی روبرو می‌شوند. من واقعا متاسفم و دلم می‌گيرد در اين خانه‌ای که می‌توانست الان جای آدم‌هايی باشد که ياد آن دو عزيز را می‌خواهند گرامی بدارند. برايم دردناک است که در چنين روزی اين خانه اين‌طور خالی باقی بماند.»

نويسنده: کيواندخت قهاری
تحريريه: بابک بهمنش


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016