جمعه 6 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احضار سفير ايران در نروژ به خاطر مصادره جايزه نوبل، دويچه وله

وزارت خارجه نروژ با احضار سفير جمهوری اسلامی نسبت به مصادره مدال و سند جايز نوبل صلح شيرين عبادی توسط دولت ايران اعتراض کرد. وزيرخارجه نروژ گفت که اين عمل ما را در بهت و ناباوری فرو برده است.

وزارت خارجه نروژ روز پنجشنبه ۲۶ نوامبر در وبگاه اينترنتی خود خبر اعتراض شديد دولت نروژ در مورد مصادره جايزه نوبل خانم شيرين عبادی توسط دولت جمهوری اسلامی را انتشار داد.

يوناس گار استور، وزيرخارجه نروژ در اين زمينه گفت: «اين نخستين بار است که حکومتی جايزه نوبل را توقيف می‌کند». وی افزود: «مدال و سند جايزه و نيز ديگر اجزای شخصی دکتر عبادی از صندوق بانکی وی برداشته شده و اين امر حسی از بهت و ناباوری در ما بر جای گذارده است».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نروژ نگران امنيت خانواده عبادی

شيرين عبادی روز دوشنبه ۱۶ نوامبر در گفت‌وگو با دويچه‌وله از تخليه صندوق امانات بانکی خود به وسيله ماموران دولت خبر داده بود.

گری لارسن، دبير وزارت خارجه‌ی نروژ روز چهارشنبه (۲۵ نوامبر) ضمن ملاقات با سفير جمهوری اسلامی ايران در اسلو اعتراض دولت متبوع خود را نسبت به اين توقيف و مصادره جايزه خانم عبادی اعلام داشت.

در اطلاعيه‌ی مطبوعاتی وزارت خارجه نروژ به نقل از خانم عبادی آمده است که او نسبت وضعيت همسرش نگران است، زيرا که همسر او مدام مورد تهديد قرار می‌گيرد.

اين اطلاعيه می‌افزايد که که وزارت خارجه نروژ طی سال‌های گذشته بارها اعتراض و نگرانی خود را در مورد تهديدهای مقامات ايران عليه خانم عبادی ابراز داشته است. آخرين مرتبه در مورد بستن دفتر کانون مدافعان حقوق بشر در تهران بوده است.

تهديد به مرگ

خانم عبادی در مصاحبه شانزدهم نوامبر خود با دويچه‌وله اعلام کرده بود که مراکز امنيتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی او را به صورت جدی تهديد به مرگ کرده‌اند. به گفته برنده نوبل صلح، ماموران به همسر وی که در ايران به سر می‌برد گفته‌اند که اگر او به فعاليت‌های حقوق‌بشری خود در خارج از کشور ادامه دهد، هرجا باشد او را خواهند يافت.

شيرين عبادی، در سال ۲۰۰۳ به خاطر تلاش‌هايش در دفاع از حقوق‌بشر و دموکراسی جايزه نوبل را دريافت کرد. وی در آستانه انتخابات رياست‌جمهوری در ۲۲ خرداد امسال برای شرکت در چند کنفرانس بين‌المللی به اروپا سفر کرد و هنوز به ايران باز نگشته است.

فشار بر خانواده

در غياب عبادی، مراکز امنيتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی بارها اعضای خانواده و همکاران وی را در ايران زير فشار قرار داده‌اند. خبرگزاری فرانسه با اشاره به بازداشت همکاران و همسر خانم عبادی، به نقل از وزارت خارجه نروژ نوشته است: «اين اقدامات نشان‌دهنده برخورد خشن حکومت ايران با آزادی عقيده است».

وزارت خارجه نروژ در بيانيه‌ای که روز پنجشنبه (۲۶ نوامبر، ۵ آذر) به همين مناسبت انتشار داد، تاکيد کرد که دولت نروژ سال گذشته نيز به محدود ساختن فعاليت‌های خانم عبادی از سوی دولت ايران اعتراض کرده است. بر اساس اين بيانيه، اسلو خواهان تامين امنيت خانم عبادی و اعضای خانواده وی است و از فعاليت‌های بين‌المللی وی برای دفاع از حقوق بشر پشتيبانی می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016