پنجشنبه 12 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش مادر ندا به نمايش بسيجيان: دخترم را کشتيد، سياه‌بازی را تمام کنيد! جرس

شروين ناظمی - شبکه جنبش راه سبز (جرس): "می خواهم فرياد بزنم چه می خواهيد از دخترم؛ تو را به خدا بس کنيد، او را کشتيد حالا سياه بازی راه انداخته ايد مقابل سفارت انگليس برای چی؟" مدام اشک می ريزد اين مادر، گريه امانش نمی دهد، او مادر ندا آقاسلطان است که اين سخنان را می گويد. درست در لحظه ای که جماعتی را همچون زمان های برگزاری نمايش های رو حوضی خيابانی جمع می کنند، جمع کرده اند تا هنرشان را به رخ بکشند که در قتل اين دختر دست خارجی و دشمن در کار است تا شايد بتوانند شرم شان را از قتل دختران و پسران جوان ميهن پنهان کنند.
ندا آقاسلطان در جريان اعتراضات مردمی به نتيجه انتخابات و پس از خطبه های آيت الله خامنه ای در نماز جمعه تهران که هشدار داده بود در اين تجمعات ممکن است برخی به دنبال اهداف تروريستی خود باشند به همراه عده ای ديگر از جوانان معترض به شهادت رسيد. انتشار فيلم چگونگی جان دادن اين دختر جوان در لحظه ای کوتاه تمام جهان را تحت تاثير قرار داد. دولت احمدی نژاد و فرماندهان نظامی تاکنون بارها اعلام کرده اند که ندا آقاسلطان توسط عوامل خارجی به قتل رسيده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روز گذشته در حاليکه عده ای را تحت عنوان دانشجويان بسيجی مقابل سفارت انگليس برده بودند تا نمايش بازسازی صحنه قتل ندا آقاسلطان را به اجرا درآوردند، مادر اين شهيد جنبش سبز، عازم روزنامه ايران بود تا تکذيبيه خبر دروغ اين روزنامه را برای انتشار تحويل آنها دهد. او دقايقی با خبرنگار ما همکلام شد. خبر دروغ ايران چه بود؟ مادر ندا می گويد: آنها به دروغ نوشته اند که من برای دادن مجوز ساخت فيلم دخترم به شبکه خبری سی ان ان پول گرفته ام. او در حالی که داغ دلش تازه شده است و اشک می ريزد، می گويد:" من اگر داشتم خودم پول می دادم که فيلم دخترم را بسازند، چطور ممکن است برای ساختن فيلم دخترم پول خواسته باشم. "

خبر روزنامه ايران و برخی سايت های وابسته به اقتدارگرايان که با اعتراض مادر ندا مواجه شده به اين شرح است: "با گذشت چندين ماه از واقعه قتل ندا آقاسلطان، اخيرا شبکه خبری سی‌ان‌ان در تماسی که با خانواده ندا آقاسلطان برقرار کرده از آنان خواسته با اين شبکه برای ساخت مستندی درباره زندگی دخترشان همکاری کنند. بر همين اساس، اين شبکه خبری در نخستين گام برای نشان دادن حسن‌نيت خود به خانواده آقاسلطان به آنان پيشنهاد داده با دريافت ۱۵۰ هزار دلار عکس‌ها، خاطرات و فيلم‌های مختلف مربوط به مرحومه ندا آقاسلطان را در اختيار سی‌ان‌ان قرار دهند. بنا بر اين گزارش، سی‌ان‌ان قصد دارد با جمع‌آوری اين عکس‌ها و نيز اطلاعات بيشتر درباره ندا آقاسلطان دست به ساخت مستندی از اين واقعه دردناک زده و با وارونه کردن واقعيت، حملات بيشتری را متوجه جمهوری اسلامی کند."

مادر ندا يکبار ديگر ماجرای چگونگی به شهادت رسيدن فرزندش را اينگونه شرح می دهد: "من به همراه دخترم در تجمعات اعتراضی شرکت می کرديم. روز به شهادت رسيدن فرزندم به ندا گفتم امروز نيروهای نظامی حکم تير گرفته اند بيرون نرو. ولی دخترم اعتراض کرد و گفت: مادر! اگر من نروم، تو نروی، ديگران هم نروند، پس چه کسی بايد اين اعتراض را فرياد بزند. او به همراه استادش به تظاهرات رفت و کشته شد."

مادر ندا می گويد:" خودشان دخترم را کشتند، آنها يکبار که مرا تهديد به سکوت می کردند از زبانشان در رفت که دخترم را نشان کرده بودند، آنها به من گفتند که فيلم تو و دخترت را در راهپيمايی های قبلی داريم. اين ادعای آنها نشان می دهد که آنها دخترم را نشان کرده بودند و در روز حادثه او را کشتند و حالا مقابل سفارت انگليس نمايش راه انداخته اند."

مادر ندا در حالی به برگزاری نمايش بازسازی صحنه قتل دخترش در مقابل سفارت انگلستان در تهران معترض است که اقتدار گرايان تيم های رسانه ای خود را به صحنه اعزام کرده اند و تدارک وسيعی برای پوشش خبری اين مراسم ديده اند. امروز بيشتر روزنامه های اقتدار گرايان در صفحه اول روزنامه هايشان اين مراسم را به صورت برجسته منتشر کرده اند. کيهان در صفحه اول خود به نقل از تجمع کنندگان که آنها را دانشجو خوانده، نوشته است: "انگليس قاتل ندا آقاسلطان را برای محاکمه به ايران تحويل دهد"، روزنامه ايران نيز همراه با چاپ عکسی نوشته است: "دانشجويان در برابر سفارت انگليس اجرا کردند؛ بازسازی صحنه قتل مشکوک آقاسلطان" و روزنامه رسالت نوشته است "دانشجويان صحنه واقعی قتل ندا آقاسلطان را به تصوير کشيدند". هيچکدام از اين روزنامه ها ننوشتند که مادر و پدر ندا در لحظه ای که دانشجويان به خون خواهی ندا جمع شده بودند کجا بوده اند و موضع آنها چيست.

خبرگزاری فارس متعلق به سپاه پاسداران، سناريوی نمايش اجرا شده در مقابل سفارت انگليس را اينگونه شرح داده است:

" در ابتدای اين تئاتر خيابانی يکی از دانشجويان به عنوان مجری شبکه bbc فارسی به ايفای نقش پرداخت. سپس يکی ديگر از دانشجويان در نقش مامور سازمان جاسوسی انگليس MI۶ ماموريت آرش حجازی برای قتل ندا آقا سلطان را تشريح کرد. وی با دادن مبالغ،‌اسلحه و بيان نحوه ماموريت آرش حجازی و همچنين دادن بليت رفت و برگشت به ايران، حجازی را برای انجام ماموريت روانه ايران کرد.

در قسمت بعدی اين تئاتر، دانشجويی که نقش آرش حجازی را بازی می‌کرد و چهره خود را با تصوير اين فرد پوشانده بود، نحوه قتل ندا آقا سلطان را به يکی از همکارانش توضيح داد.

قسمت بعدی اين تئاتر صحنه قتل ندا آقا سلطان بود. آرش حجازی با حضور در کنار ندا آقا سلطان وی را عليه جمهوری اسلامی و سر دادن شعار تحريک کرده و وی را به گوشه‌ای از محل قتل راهنمايی می‌کرد. همکار وی نيز در اين زمينه او را به اين کار تشويق می‌کرد و بعد از آن نيز هنگامی که ندا آقا سلطان در حال شعار دادن بود، همکار آرش حجازی از پشت سر وی با اسلحه‌ای که در پيراهن خود پنهان کرده بود، پشت سر ندا آقا سلطان را مورد هدف گلوله قرار داد و وی را به قتل رساند و بعد از آن سوار بر وسيله نقليه خود، از محل دور شد.
در قسمت بعدی آرش حجازی با حضور در محل قتل با ايجاد سر و صدا و هياهو مردم را به سمت خود و جنازه ندا سوق داد و شروع به سردادن شعارهايی عليه جمهوری اسلامی کرد."


بازداشت ساعتی پدر و مادر ندا در روز ۱۳ آبان

مادر ندا در اين گپ و گفت کوتاه خبر از بازداشت ساعتی خود و همسرش در روز ۱۳ آبان می دهد. او می گويد: روز ۱۳ آبان به همراه همسرم به قصد شرکت در مراسم اين روز به ميدان هفت تير رفتيم. اما همينکه بسيجی ها چهره ما را شناختند به شدت ما را مورد ضرب و شتم قرار دادند. او می افزايد: آنها سپس برای چند ساعت ما را بازداشت کردند.

اقتدارگرايان که هنوز از شوک رسوايی به قتل رساندن جوانان ايرانی در رسانه های دنيا بيرون نيامده اند، هر روز می کوشند با نمايشی تازه اين رسوايی را به گونه ای پنهان و با قلب ماهيت کردن اين اتفاق از پاسخ دادن به اين پرسش که با کدامين مجوز به روی جوانان معترض وطن، گلوله بسته ايد، طفره می روند. اما جنبشی که با خون اين جوانان آبياری شده، مثل رود خروشان به پيش می رود. ديروز مردم شرکت کننده در مراسم ۱۳ آبان را به باطوم بستند ولی باز فردايی در پيش است. ۱۶ آذر در پيش است و بار ديگر جنبش سبز ايران، صدای اعتراض خود را بلند خواهد کرد تا شايد اين بار، حاکميت صدای مردم را بشنود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016