جمعه 13 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشگران بدون مرز از دادخواهی استفان هاشمی عليه جمهوری اسلامی حمايت می‌کند

گزارشگران بدون مرز حمايت خود را از دادخواهی استفان هاشمی عليه جمهوری اسلامی ايران در کانادا اعلام می کند. فرزند زهرا کاظمی خبرنگار ايرانی‌تبار کانادايی برای بازداشت، شکنجه و قتل مادر خود خواهان دريافت خسارت مادی و معنوی شده است. پس از دوسال کشمکش قضايی و پس از دوبار تغيير زمان برگزاری دادگاه ، بررسی اين پرونده در تاريخ ٢ دسامبر در دادگاه عالی ايالت کِبک در کاخ دادگستری شهر مونترال آغاز شد که تا ٨ دسامبر ادامه خواهد يافت. شعبه کانادا گزارشگران بدون مرز در دادگاه حضور دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اولين نخستين جلسات برگزاری دادگاه ادعاهای دولت های کانادا و ايران که هر دو مخالف اين دادرسی هستند بررسی می شود. اتکا آنها به "قانون مصونيت دولت ها" است که دادرسی قضايی عليه دولت های خارجی را به جز موارد معينی، برای دادگاه های کانادايی ممنوع کرده است. هر دو دولت برای رد دادرسی و نشان دادن اين که قانون اين مورد خاص را شامل نمی شود، به فهرست ٢٠٠ مورد مشابه که قانون به اجرا گذاشته است، اشاره کرده اند.
گزارشگران بدون مرز يادآور می شود که منشور کانادايی حقوق و آزادی که در پرتو اصول بنيادين قضايی رهنمای قوانين جاری کاناداست، تضمين کننده حق همه شهروندان کاناديی برايبهرمند شدن از يک دادرسی عادلانه و منصفانه است. قاضی دادگاه نيز خود بر ناممکن بودن برگزاری چنين دادگاهی در ايران به دليل مشخصه کاملا سياسی آن تاکيد کرد.
گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام می‌کند : " از شش سال پيش تا امروز جمهوری اسلامی ايران همه امکانات خود را برای تضمين مصونيت جنايتکاران به ويژه دادستان سابق تهران سعيد مرتضوی بکار گرفته است. متهمان اصلی پرونده قتل زهرا کاظمی همچنان تحت حمايت رهبر جمهوری اسلامی آيت اله خامنه ای و محمود احمدی نژاد قرار دارند. کانادا و اتحاديه اروپا برای پايان دادن به مصونيت از مجازات بايد فعالانه از دادخواست موجه وکلا و خانواده زهرا کاظمی حمايت کنند."
زهرا کاظمی خبرنگار ايرانی‌تبار کانادايی در دوم تير ماه ١٣٨٢ در حين عکسبرداری از تجمع خانواده های زندانيان در مقابل زندان اوين بازداشت شد. اين روزنامه نگار در مدت بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و در اثر ضربات وارده در بيست تير ماه در بيمارستان نظامی بقیة الله اعظم جان سپرد . پس از تلاش اوليه در پنهان کردن علت واقعی مرگ اين روزنامه نگار، مقامات رسمی ايران در ٢٥ تير اعلام کردند که زهرا کاظمی در اثر " ضربه ی مغزی " در گذشته است. پيکر زهرا کاظمی با تعجيل بسيار چهارشنبه اول مرداد ماه بر خلاف خواست پسرش استفان هاشميان که در کانادا اقامت دائم دارد، در زادگاهش شيراز به خاک سپرده شد. خانم عزت کاظمی مادر زهرا کاظمی در هشت مرداد طی مصاحبه ای اعلام کرد که از سوی مقامات رسمی ايران شديدا تحت فشار قرار گرفته بود تا موافقت کند دخترش در ايران به خاک سپرده شود. از همان فردای به خاکسپاری، استفان هاشميان تنها فرزند زهرا کاظمی خواهان نبش قبر و انتقال پيکر مادر خود به کانادا است.
استفان هاشمی به گزارشگران بدون مرز اعلام کرده است " جمهوری اسلامی مسئول شکنجه و مرگ مادر من است و کاملا روشن است که دولت ايران تاکنون هدفش سرپوش گذاشتن بر اين قتل بوده است.
وکلای خانواده زهرا کاظمی بارها نسبت به روند رسيدگی پرونده از سوی دستگاه قضايی انتقاد کرده‌اند. در برگزاری دادگاه های بدوی و تجديدنظر به وکلای خانواده ی کاظمی اجازه داده نشد تا شهود خود را که برخی از آنها از مسئولان بلند پايه دستگاه قضايی ايران بودند برای روشن شدن حقايق به دادگاه دعوت کنند، از جمله سعيد مرتضوی دادستان عمومی و انقلاب تهران که شخصا در بازجويی از زهرا کاظمی شرکت و بنا به گفته‌ی بسياری از شاهدان در ماجرای قتل اين روزنامه نگار دخالت مستقيم داشته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016