یکشنبه 22 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر جمهوری اسلامی: اهانت به امام نتيجه قانون شکنی‌ و دل خوش کردن به تشويق‌ رسانه‌های بيگانه بود، فارس

خبرگزاری فارس: رهبر انقلاب اسلامی يادآور شدند: اهانت به امام نتيجه قانون شکنی‌ها و دل‌خوش کردن به تشويق‌ رسانه‌های بيگانه بود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پايگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آيت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی امروز در آستانه ماه محرم در ديدار هزاران نفر از طلاب، روحانيون، فضلاء ، اساتيد حوزه های علميه و جمعی از ائمه جماعات مساجد تهران، در سخنان بسيار مهمی، تبليغ صحيح را ايجاد روشنگری و شاخص سازی در جامعه بخصوص در دوران فتنه دانستند و با اشاره به قضايای بعد از انتخابات بويژه اقدام اخير دشمنان ملت ايران در اهانت به امام راحل (ره)، از حضور آگاهانه مردم در صحنه، قدردانی و همه آحاد مردم بويژه دانشجويان را به آرامش دعوت و خاطرنشان کردند: اين بنای استوار که هندسه آن الهی است و بنای آنهم با دست يک مرد الهی پايه‌ريزی شده و بقای آن نيز به پشتوانه يک ملت الهی است، استوار خواهد ماند، و مخالفان آن به اهداف خود نخواهند رسيد.

*بعد از انتخابات، متأسفانه عده‌ای قانون شکنی، و ايجاد اغتشاش کردند

ايشان در تبيين نقش تبليغ و روشنگری صحيح در دوران فتنه به قضايای بعد از انتخابات اشاره کردند و افزودند: بعد از انتخابات، متأسفانه عده‌ای قانون شکنی، و ايجاد اغتشاش کردند و زمينه‌ای را به وجود آوردند که دشمنِ مأيوس و نااميد، جان بگيرد و آنقدر جسارت پيدا بکند، که در مقابل چشم انبوه دانشجويان علاقه‌مند به امام، انقلاب و نظام اسلامی به امام (ره) اهانت کند.

*اهانت به امام نتيجه قانون شکنی‌ها و دل خوش کردن به تشويق‌های رسانه‌های بيگانه بود

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: اين اهانت بزرگ، نتيجه آن قانون شکنی‌ها و دل خوش کردن به تشويق‌های رسانه‌های بيگانه بود و حالا که اين خطاها و کارهای اشتباه انجام شده، برای پنهان کردن آن، به فلسفه بافی و استدلال تراشی روی آورده‌اند.
حضرت آيت الله خامنه‌ای اينگونه فلسفه بافی‌ها بعد از خطاهای مکرر را عامل اصلی فتنه و غبارآلود شدن فضا دانستند و تأکيد کردند: عده‌ای با شعار طرفداری از قانون، عمل خلاف قانون انجام می‌دهند، اين عده شعار طرفداری از امام می‌دهند، اما کاری می‌کنند که نسبت به امام (ره) چنين گناه بزرگی انجام شود و دشمنان با خوشحالی براساس اين اقدامات، تحليل کنند و بعد هم برضد مصالح ملی و ملت ايران، تصميم بگيرند. مشکل اصلی همين حرف‌ها و عمل‌های فريبکارانه و غبارآلودگی فضا است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايشان افزودند: آن کسی که برای اسلام، انقلاب، و امام کار می‌کند، به محض اينکه ببيند، حرف و حرکت او موجب ايجاد جهت‌گيری بر ضد اصول شده، بلافاصله متنبه می‌شود و مسير خود را اصلاح می‌کند، اما چرا اين آقايان متنبه نمی‌شوند.
ايشان خاطرنشان کردند: وقتی از اصلی‌ترين شعار جمهوری اسلامی، يعنی استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، اسلام آن حذف می‌شود، آقايان بايد به خود بيايند و بفهمند که راه غلطی را می‌روند، وقتی در روز قدس که اساس آن برای دفاع از فلسطين و مقابله با رژيم صهيونيستی است، به نفع رژيم غاصب و برضد فلسطين شعار داده می‌شود، بايد متنبه شوند و تبری خود را از اين جريان اعلام کنند.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: چرا هنگامی که سران ظلم و استکبار که مظهر آن امريکا، فرانسه و انگليس است از آنها حمايت می‌کنند، متنبه نمی شوند؛ چرا هنگامی که افراد فاسد فراری و سلطنت طلب و توده‌ای از آنها حمايت می‌کنند، به خود نمی‌آيند و متوجه نمی‌شوند که مسير آنها غلط و اشتباه است؟

*عقل حکم می‌کند بجای منکر شدن اهانت به امام، آن را محکوم کنيد

حضرت آيت الله خامنه‌ای تأکيد کردند: چشم خود را باز کنيد و از اين جريان تبری بجوييد، آيا می‌شود به بهانه عقلانيت، اين حقايق روشن را ناديده گرفت. ناديده گرفتن اين حقايق، درست نقطه مقابل عقل است.
ايشان خاطرنشان کردند: عقل حکم می‌کند، در قضيه اهانت به امام (ره) بجای آنکه منکر اصل قضيه شويد، اهانت را محکوم کنيد و بالاتر از آن به حقيقت و عمق اين اقدام پی ببريد و متوجه شويد که دشمن کجا را هدف گرفته و بدنبال چيست.

*انتخابات براساس قانون انجام و تمام شد و اشکالی هم بر آن وارد نبود

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اين برادران سابق ما که اسم و رسم خود را مديون انقلاب اسلامی هستند، چرا به خود نمی‌آيند و چرا نمی‌بينند که دشمنان انقلاب و امام چگونه از سخنان و اقدامات آنان خوشحالند و کف و سوت می‌زنند و عکس آنان را سردست گرفته‌اند.
حضرت آيت الله خامنه‌ای با تأکيد بر اينکه انتخابات براساس قانون انجام و تمام شد و اشکالی هم بر آن وارد نبود، خاطرنشان کردند: پايبندی به قانون اقتضا می کند که اگر رئيس جمهور منتخب را هم قبول نداشته باشيم، اما در مقابل قانون خاضع باشيم و به آن احترام بگذاريم.

*برخی افراد ظاهراً خودشان اصرار بر فاصله گرفتن از نظام و طرد شدن دارند

ايشان با اشاره به جدايی برخی ياران امام و انقلاب در دوران امام و زاويه پيدا کردن آنان با امام (ره) و مطرود شدنشان، افزودند: اين مسائل بايد برای همه ما عبرت باشد البته من همانگونه که در نمازجمعه گفتم قائل به جذب حداکثری و دفع حداقلی هستم ولی برخی افراد ظاهراً خودشان اصرار بر فاصله گرفتن از نظام، و طرد شدن دارند.
رهبر انقلاب اسلامی عده قليلی را که بواسطه سخنان و حرکات برخی افراد جسارت پيدا کرده و در مقابل نظام ايستاده‌اند، در برابر عظمت ملت ايران، صفر دانستند و تأکيد کردند: اين نظام، نظام الهی است و در طول ۳۰ سال گذشته، خداوند متعال بارها لطف و حمايت خود را در حق نظام اسلامی نشان داده است و اگر ما با خدا باشيم قطعاً خدا هم با ما خواهد بود.

*دانشجويان، امروز همواره هوشيارانه در صحنه حضور دارند

حضرت آيت الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: مطمئناً دشمنان نظام اسلامی و جهانخوارانی که می‌خواهند با منطق‌های مغلوط بر دنيا مسلط شوند، از اين ملت و ملت‌های مستقل تو دهنی خواهند خورد.
ايشان با تأکيد بر اينکه دشمنان نظام، همچنان انقلاب اسلامی، امام راحل عظيم الشأن، ملت مقاوم ايران و جوانان اين ملت را نشناخته‌اند، افزودند: دانشجويان، امروز از لحاظ علمی و معنوی جزو برترين دانشجويان هستند و همواره هوشيارانه در صحنه حضور دارند و در قضايای اخير هم بارها امتحان خوبی داده اند.

*آنهايی که به امام راحل توهين کردند بی ريشه هستند

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به خشم و ناراحتی قشرهای مختلف مردم، در پی اهانت به امام راحل (ره)، اين واکنش‌ها و اعلام برائت‌ها را به حق و مناسب دانستند و تأکيد کردند: همه بايد آرامش خود را حفظ کنند و بدانند کسانی که در مقابل ملت قرار گرفته اند، بی ريشه هستند و در برابر عظمت ملت ايران و انقلاب اسلامی توانايی ماندن نخواهند داشت.
حضرت آيت الله خامنه‌ای با تأکيد بر اينکه اگر لازم باشد مسئولان و حافظان قانون، به وظيفه خود عمل خواهند کرد، افزودند: البته دانشجويان موظفند، افرادی را که منشأ فساد هستند، شناسايی و به ديگران معرفی کنند اما همه کارها بايد با آرامش انجام شود.

*حفظ آرامش و امنيت مهمترين وظيفه است

ايشان حفظ آرامش و امنيت را مهمترين وظيفه برشمردند و خاطرنشان کردند: دشمنانی که به دنبال ايجاد ناامنی و اغتشاش هستند با مردم طرف هستند و البته دستگاههای قانونی هم وظايفی دارند که بايد به وظايف خود عمل کنند.
رهبر انقلاب اسلامی تأکيد کردند: دشمنان ملت ايران و نظام اسلامی همچون کف روی آب هستند که از بين خواهند رفت و آن چيزی که باقی می‌ماند اصل نظام اسلامی است.
حضرت آيت الله خامنه‌ای در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به سه مناسبت مهم روز مباهله، ماه محرم، و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه، پيام اصلی اين سه مناسبت را ابلاغ حقيقت و روشنگری مردم بيان کردند و افزودند: پيامبر اسلام (ص) در روز مباهله، به منظور روشنگری مردم و شاخص سازی برای حق و باطل، عزيزترين انسان‌ها را به صحنه آورد و در روز عاشورا نيز امام حسين (ع) برای بيان حقيقت و روشنگری در طول تاريخ، عزيزترين عزيزان خود را به وسط ميدان آورد و با گفتار و عمل و با پرداخت هزينه‌ای سنگين، به ابلاغ حقيقت پرداخت.
ايشان هدف اصلی وحدت حوزه و دانشگاه را نيز، برقراری پيوند حقيقی و استفاده از ظرفيت‌های معنوی و مادی اين ۲ مجموعه اثرگذار دانستند و تأکيد کردند: در اين مناسبت نيز هدف اصلی تبليغ پيام الهی و ابلاغ حقيقت است.

*پايه‌های اصلی تبليغ بصيرت، يقين و عمل است

رهبر انقلاب اسلامی، پايه‌های اصلی تبليغ را، بصيرت، يقين و عمل برشمردند و خاطرنشان کردند: در تبليغ بايد بصيرت و ايمان قلبی متعهدانه و يقين به پيام وجود داشته باشد تا براساس آن عمل و حرکت شکل گيرد و در واقع چنين تبليغی، عمل صالح خواهد بود.
حضرت آيت الله خامنه‌ای با تأکيد بر اينکه لازمه و شرط اصلی تبليغ صحيح، جريان سازی، گفتمان سازی، و شاخص سازی است، افزودند: اين جريان سازی و شاخص سازی نيازمند برنامه‌ريزی دقيق و مستمر است و يکی از نيازهای اصلی حوزه‌های علميه برای تبليغ، لزوم وجود مرکز برنامه‌ريزی و نيازسنجی به منظور تبليغ صحيح و جريان سازی است.

*کار دشمنان حقيقت فتنه سازی است

ايشان هدف از گفتمان سازی در تبليغ را، ارتقای انديشه و معرفت دينی در مردم دانستند و خاطرنشان کردند: رشد معرفت دينی مردم اگر همراه با تعهد باشد، عمل را در جامعه بوجود خواهد آورد.
رهبر انقلاب اسلامی ماه محرم را بهترين فرصت برای تبليغ صحيح، و شاخص سازی در جامعه بويژه در دوران فتنه، برشمردند و افزودند: در دنيايی که اساس کار دشمنانِ حقيقت بر فتنه سازی است، اساس کار طرفدارانِ حقيقت بايد بر بصيرت و راهنمايی باشد.
حضرت آيت الله خامنه‌ای در تبيين ۲ شرط اصلی تبليغ افزودند: تبليغ و بيان حقيقت اگر در مسير الهی و برای خدا و همراه با اخلاص باشد و در اين مسير هم از غيرخدا يعنی قدرتمندان و طواغيت هراسی به دل راه داده نشود، قطعاً نتيجه بخش و اثرگذار خواهد بود.
حضرت آيت الله خامنه‌ای در جمع بندی موضوع تبليغ صحيح و شرايط و لوازم آن تأکيد کردند: اقدام همراه با يقين و شجاعت، و حساب و کتاب آن را به عهده خدا گذاشتن، چارچوب اصلی تبليغ اسلامی است.
ايشان نکاتی را هم درخصوص تبليغ و عزاداری در ماه محرم بيان کردند و افزودند: بايد سعی شود همانگونه که امام راحل (ره) در سخنی ژرف نگرانه فرمودند، عزاداريها در محرم به شکل سنتی و همراه با روضه خوانی و اشک برای مصائب امام حسين (ع) و خاندان ايشان باشد.
رهبر انقلاب اسلامی روضه خوانی و ذکر مصيبت را پيوند عاطفی با اولياء الهی و پشتوانه بسيار ارزشمند برای پيوند فکری و عملی با معارف دينی دانستند و افزودند: اين پيوند عاطفی در واقع همان مودتی است که در قرآن کريم آمده و اگر اين مودت نباشد، ولايت و اطاعت هم وجود نخواهد داشت و ممکن است همان بلايی که بر سر امت اسلامی در دوران‌های اول بدليل کنار گذاشتن مودت آمد، تکرار شود.
حضرت آيت الله خامنه ای تأکيد کردند: تشريح حوادث عاشورا و ذکر مصيبت لازم است و عده‌ای از موضع روشنفکری نگويند که چه نيازی به ذکر مصيبت و گريه است.
ايشان درخصوص عزاداری سنتی خاطرنشان کردند: انجام عزاداری به شکل متعارف آن و حرکت بصورت دستجات سينه زنی و ذکر مصيبت موجب بيشتر شدن ارتباطات عاطفی مردم خواهد شد اما بايد از برخی اشکال عزاداری، همچون قمه زنی که بد و ناصحيح است و قبلاً هم بر ترک آن تأکيد شده پرهيز شود.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه سخنان خود و در تشريح اهميت تبليغ و روشنگری حقيقت، در زمان فتنه، به دوران پيامبر (ص) و حضرت علی (ع) اشاره کردند و افزودند: در زمان پيامبر (ص) و حضرت علی (ع) اشاره کردند و افزودند: در زمان پيامبر (ص) بيشترين مسائل در خصوص روشنگری، مربوط به منافقين بود و در زمان حضرت علی (ع) هم اصلی ترين چالش، مواجهه با افراد مدعی اسلام بود که به دليل هواهای نفسانی در مسير اشتباه، حرکت می‌کردند.
حضرت آيت الله خامنه‌ای، چنين شرايطی را، دشوار و پيچيده خواندند و خاطرنشان کردند: در چنين شرايطی، مسائل برای مردم مشتبه می‌شود و خواص گرفتار شک و ترديد می‌شوند و اين شکِ خواص، پايه حرکت صحيح جامعه اسلامی را همچون موريانه می‌جَوَد.
ايشان يکی از مشکلات کنونی جامعه بين المللی را در شرايط کنونی، همين مسئله دانستند و افزودند: در سطح بين المللی، دشمنان از همه ابزارها برای مشوه کردن اذهان مردم اعم از عوام و خواص استفاده می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به شعارها و ادعاهای قانونگرايی، حمايت از حقوق بشر، و طرفداری از مظلوم اشاره کرد.

*دولت آمريکا قانون‌شکن‌ترين دولت است

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سخنان چند روز پيش رئيس جمهور امريکا که مدعی لزوم پاسخگويی دولت‌های قانون شکن شده بود، خاطرنشان کردند: کدام دولت قانون شکن‌تر از دولت امريکا است که براساس يک دروغ، عراق را اشغال و اين همه مصائب را بر ملت عراق وارد کرد.
حضرت آيت الله خامنه‌ای افزودند: دولت امريکا براساس کدام قانون، به اشغالگری خود در عراق ادامه می‌دهد و براساس کدام قانون، نيروهای نظامی خود را در افغانستان افزايش می‌دهد و هر روز تعدادی از مردم بيگناه اين کشور را به به خاک و خون می‌کشد.
ايشان با تأکيد بر اينکه دولت امريکا مظهر بی قانونی در جهان است ولی در ظاهر به گونه‌ای ديگر عمل می‌کند، افزودند: معنی فتنه همين است و برای مقابله با اين جريان گنداب فاسد که تلاش دارد با ابزارهای مختلف خود در افکار عمومی جهان رسوخ پيدا کند، تنها راه، روشنگری و بيان حقيقت است، که وظيفه‌ای سنگين بشمار می‌رود.

*ترويج اختلافات مذهبی شيوه‌‌ای برای ايجاد ترديد و اختلاف در ميان مسلمانان است

رهبر انقلاب اسلامی، ترويج اختلافات مذهبی را يکی ديگر از شيوه‌ها، برای ايجاد ترديد و اختلاف در ميان مسلمانان دانستند و تأکيد کردند: تنها راه مقابله با اختلافات مذهبی، بصيرت، روشنگری، تبليغ صحيح و در دام دشمن نيفتادن است.
در ابتدای اين ديدار آيت الله مقتدايی مدير حوزه علميه قم در سخنانی، تبيين معارف اهل بيت عليهم السلام و اسلام ناب، و راه امام (ره) را محورهای اصلی فعاليتهای حوزه های علميه و مبلغان دانست و گفت: به منظور هماهنگی و سياستگذاری کلان تبليغ و استفاده از همه ظرفيت ها، و پاسخگويی به نيازهای روز، يک شورای مرکزی تبليغ طراحی و راه اندازی شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016