سه شنبه 24 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نشست گروه ۱+۵ به سال آینده موکول شد، راديو بين‌المللی فرانسه

فرنگيس حبيبی - يان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمريکا اعلام کرد که شش قدرت بزرگ تا پايان سال مسيحی جاری نشستی در بارۀ تحولات پروندۀ هسته ای نخواهند داشت. او گفت آمريکا آمادگی شرکت در چنين نشستی را داشته است ولی دشواری تعيين وقت برای برخی کشور ها باعث به تعويق افتادن اين نشست شده است. او افزود که مديران کل وزارت امور خارجۀ شش کشور به رايزنی های تلفنی خود در بارۀ فعاليت های هسته ای ايران ادامه خواهند داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


باراک اوباما و نيکلا سارکوزی قبلاً بارها ازپايان سال جاری به عنوان مهلت پايانی ايران، برای سازگار شدن با تعهدات بين المللی، ياد کرده بودند. به گفتۀ يک ديپلمات، که نخواست نامش فاش شود، نشستی که قرار بود با شرکت نمايندگان شش کشور بزرگ روز جمعه در بروکسل برگزار شود به علت پر بودن وقت نمايندۀ چين لغو شد. چين و روسيه ماه هاست که نسبت به ديگر اعضاء گروه شش، موضعی کند روانه تر در بارۀ ايران اتخاذ می کنند.

اين در حاليست که خانم هيلاری کلينتون، روز دوشنبه، در پی ديدار با همتای اسپانيايی خود، ميگل انگل موراتينوس، بار ديگر خواستار افزايش فشار بر ايران شد. وزير امور خارجۀ آمريکا گفت " ما دستمان را به سوی ايران دراز کرديم و امکان آغاز مذاکرات را به مخاطبان ايرانيمان داديم ولی رويکرد ما هيچ پاسخ مثبتی را در نزد ايرانی ها برنيانگيخت".

ايران روز شنبه پيشنهادی در بارۀ مبادلۀ اورانيوم با غلظت ضعيف و دريافت اورانيوم بيست درصد به آژانس بين المللی انرژی اتمی تسليم کرد ولی آژانس آن را مشابه پيشنهادات قبلی ايران ارزيابی کرد و آن را نپذيرفت. آمريکا نيز نکتۀ تازه ای در اين پيشنهاد نيافته بود.

منوچهر متکی، وزير امور خارجۀ جمهوری اسلامی ايران، روز دوشنبه گفت که کشورش بر سر اين پيشنهاد اصرار نخواهد کرد. ايران گفته بود حاضر است چهارصد کيلو اورانيوم خود را در جزيرۀ کيش با سوخت هسته ای برای نيروگاه آزمايشی تهران مبادله کند. ايران اين پيشنهاد را "برای بيرون رفتن گفتگو ها از بن بست" ارائه داده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016