چهارشنبه 25 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

در تاريک‌ترين شب سرزمين‌مان پيروزی روشنايی را باور کنيم، بيانيه کميته بين‌المللی نجات پاسارگاد به مناسبت يلدا

اگرچه بيشتر جشن های ايرانی، بر دو اصل مهم، يعنی ـ از يکسو ـ آرامش و شادمانی انسان و ـ از سوی ديگر ـ بزرگداشت طبيعت و حفظ محيط زيست و اثر آن بر زندگی او تاکيد دارند، اما در ميان آنها جشن يلدا ، شايد مهم ترين جشنی باشد که مجموعه ی برداشت های خردمندانه ی انسان ايرانی در فرهنگ هزاران ساله اش را در خود و با خود حمل می کند.

«اهميت پاسداری از مهر، دوستی و پيمان»، « اهميت احترام به نظم و قانون» و «باور به پيروزی بدون ترديد روشنايی بر تاريکی» گوهر تفکری است که بزرگداشت يلدا را برساخته و به انسان ايرانی اين توانايی و نيرو را بخشيده است که هميشه مقابل ظلمت، زشتی، بدی، پيمان شکنی و بی قانونی بايستد، و مطمئن باشد که نتيجه ی اين ايستادگی پيروزی است. چنين باوری است که ساختار فرهنگ و آرزوهای مردمانی را شکل داده که در طول تاريخ سخت ترين حمله ها و تجاوزها و مشکلات را تحمل کرده و از سر گذرانده اند؛ مشکلاتی که بسياری از ملت ها را به نابودی کشانده و جز نام و يادی از آن ها در تاريخ باقی نمانده است. فرهنگی که به ايرانيان امکان داده که همچنان زنده، مصمم و با طراوت و سرسبز به مبارزه با ظلمت ادامه دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اما نکته در آن است که اکنون يلدای باستانی، برای ايرانی قرن بيست و يکم، ديگر تنها به عنوان تولد ميترا، خدای مهر و روشنايی، و يا به عنوان استوره ای برآمده از ارتباط انسان با طبيعت نيست، بلکه به عنوان يک باور متمدنانه و امروزی است که می تواند با حقوق بشر نيز همسانی داشته باشد. او، هر ساله با جشن و شادمانی به استقبال خورشيد گرمابخش، آن فاتح تاريکی، می رود و بر اين اصل انسانی تاکيد می کند که آدمی شايسته ی روشنايی، آزادی، برابری، شادمانی و سبزی و تازگی است و تاريکی، اندوه، جهل و بيداد را شايسته ی او نمی داند.

و امسال، همزمان با فرا رسيدن يلدايی ديگر، شاهد يکی از حساس ترين لحظه های تاريخی سرزمين مان هستيم. و معنا و مفهوم يلدا اکنون به صورتی روشن و آشکار در مقابل ما زنده و روشن قرار گرفته است.

هزاره ها است که ما هر شب يلدا را با سرود و آواز و آتش افروزی تا صبح بيدار می نشسته ايم تا پيروزی تقويمی خورشيد را بر ظلمت زمستانی گرامی بداريم، اما امسال شاهد پيروزی آشکار خورشيديم و به روشنی می بينيم که هزاران هزار خورشيد مهرآفرين گرما بخش، در سراسر سرزمين مان، در زندان ها و کوچه ها و خيابان ها، برای بيرون راندن ظلمت و برودتی که سايه ی سياه خود را بر سرزمين مان انداخته، و برای گشودن درهای روشنايی و خرمی بيدار و در تلاش اند.

کميته ی نجات پاسارگاد، ضمن شادباش گويی به خاطر فرارسيدن يلدای مهر و روشنايی، و باور به پيروزی بی ترديد روشنايی بر ظلمت، همگان را برای برگزار کردن هر چه با شکوه تر و زيباتر مراسم يلدای امسال فرا می خواند.

همچنين، همزمان با يلدا، فرا رسيدن کريسمس، هوناکا، و ديگر جشن های مربوط به اين روزها را به باورمندان آنها در سرزمين مان و در کل جهان تبريک می گويد.

با مهر و احترام
شکوه ميرزادگی
از سوی کميته بين المللی نجات پاسارگاد
دسامبر ۲۰۰۹ (يلدا)


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016