دوشنبه 30 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مردی که از خود فرا‌تر رفت، داريوش همايون، سايت حزب مشروطه ايران

درگذشت آيت‌الله منتظری ضايعه بزرگی برای ملت ايران است. او مردی بود که بزرگ‌ترين مقام جمهوری اسلامی را در پای دفاع از انسانيت خود فدا کرد و دو دهه در حالت نيمه‌زندانی بسر برد. حضور دليرانه و روشنگرانه او برای مبارزه مردم ايران، برای نگهداری آبروی دين در جامعه‌ای که با واقعيت زشت حکومت دينی روبرو شده است و برای همان انسانيتی که آماده بود زندگی خود را در پای آن بگذارد اهميت بسيار داشت و اکنون زنده نگه داشتن نام بلندش همچنان به پيشبرد آرمان‌های او کمک خواهد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آيت‌الله منتظری به عنوان يک انقلابی پيشين اسلامی که احتمالا تا پايان، پاره‌ای باور‌های خود را نگهداشته بود نمی‌تواند برای ما نمونه باشد ولی موضعی که نخست در کشتار سال ۶۷/۸۸ و سپس در برابر سياست‌های رژيم گرفت و به ويژه پشتيبانی‌اش از جنبش سبز به او جايگاهی می‌دهد که می‌بايد برای همه رهبران مذهبی نمونه باشد. او در برابر حکومت و از آن دشوار‌تر، مردمی که هنوز در افسون خمينی بودند ايستاد و با پشتيبانی از جنبش سبز و چالش مستقيم خامنه‌ای بزرگ‌ترين ضربه را به ولايت فقيه زد. کسی که خود از گزارندگان نظريه ولايت فقيه بود با روی آوردن به مردم و رويگردانی از استبداد آخوندی و اعتراف به اشتباه خويش بيش از هر کس پايه‌های حکومت اسلامی را سست کرد.

زنان و مردانی از جنس آيت‌الله منتظری در اين چرخشگاه بزرگ تاريخی که همه چيز زير بازنگری است نشان می‌دهند که برای رستگاری ملت ما صفات افراد بيش از عقايد آنان اهميت دارد. ما به آدم‌های متفاوتی نياز داريم. آدم‌هائی که دلاوری ايستادگی بر اصول، چالش کردن دوستان و هواداران و خرد متعارف، شکستن قالب‌ها، جبران اشتباهات را داشته باشند، با انسانيتی که فرا‌تر از هر سود شخصی و بستگی سياسی برود. آيت‌الله چنان مردی بود، رهبر طراز اول يک انقلاب و رژيم غير انسانی بود که سرانجام توانست دست بالا‌تر را به ارزش‌های انسانی خود بدهد و سرمشقی برای همه ما بگذارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016