دوشنبه 30 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نيروهای بسيج و سپاه از ساعت‌ها قبل مسجد اعظم، محل برگزاری مراسم امشب برای آيت‌الله منتظری را اشغال کردند، مراسم لغو شد، بی‌بی‌سی

پيکر آيت الله حسينعلی منتظری، از مراجع تقليد شيعه و از منقدان سرشناس رهبران کنونی جمهوری اسلامی، روز دوشنبه، ۲۱ دسامبر (۳۰ آذرماه) در شهر قم، محل اقامت او، تشييع و پس از اقامه نماز به امامت آيت الله موسی شبيری زنجانی در حرم حضرت معصومه به خاک سپرده شد.

قرار بود دوشنبه شب مراسمی هم در مسجد اعظم قم برگزار شود که به گفته فرزند آقای منتظری اين مراسم از جانب خانواده او لغو شده است.

سعيد منتظری به بی بی سی فارسی گفت که اعضای خانواده مطلع شده اند که مسجد اعظم از ساعت ها قبل، توسط نيروهای بسيج و سپاه پر شده و به همين دليل مراسم دوشنبه شب را لغو کرده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او در مورد وضعيت اطراف بيت آقای منتظری گفت: "اطراف منزل مثل حکومت نظامی شده است و انواع و اقسام نيروهای نظامی و انتظامی با سپر و باتوم در آنجا مستقر شده اند و اجازه رفت و آمد به بيت را نمی دهند".

مراسم تشييع آقای منتظری حدود ساعت ۹ بامداد از برابر خانه او آغاز شد در حاليکه جمعيت کثيری از عزاداران، خودرو حامل پيکر آيت الله فقيد را تا محل اقامه نماز ميت مشايعت می کردند.

به گزارش خبرگزاری کار ايران - ايلنا - قبل از اقامه نماز، پيام تسليت آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، و پس از آن پيام احمد منتظری، فرزند آيت الله حسينعلی منتظری، قرائت شد.

يک شاهد عينی به بی بی سی فارسی گفت که در هنگام خوانده شدن پيام آيت الله خامنه ای، گروهی از تشييع کنندگان با فرياد کشيدن و سر دادن شعار نسبت به آن اعتراض کردند.

بر اساس گزارش ايلنا، احمد منتظری در سخنان خود از سوگواران خواست تا پس از پايان مراسم نماز، صحن حرم را ترک کنند.

خبرگزاری رويتر به نقل از شاهدان عينی، شمار عزاداران را "صدها هزار تن" گزارش کرده و سايت کلمه، متعلق به ميرحسين موسوی، از رهبران مخالف دولت، هم گفته است که تشييع پيکر آيت الله منتظری با حضور صدها هزار نفر از نقاط مختلف کشور به سوی حرم حضرت معصومه تشييع شد.

آقای موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالف دولت به همراه شماری از مراجع تقليد، روحانيون ارشد و فعالان سياسی، از جمله آيت الله يوسف صانعی، آيت الله سيد جلال الدين طاهری اصفهانی، محمود هاشمی شاهرودی، قربانعلی دری نجف آبادی، علی اکبر محتشمی پور، هادی غفاری، هادی خامنه ای (برادر رهبر جمهوری اسلامی)، غلامحسين کرباسچی شهردار سابق تهران، حبيب الله پيمان و عزت الله سحابی از چهره های ملی مذهبی در مراسم تشييع حضور داشتند.

اکبر هاشمی رفسنجانی رئيس مجمع تشخيص مصلحت و محمد خاتمی رئيس جمهور سابق نمايندگانی را برای شرکت در مراسم خاکسپاری آيت الله منتظری به قم فرستاده بودند. از طرف آقای هاشمی رفسنجانی، آقايان نوری شاهرودی و علمی حسينی و از طرف آقای خاتمی نيز محمد شريعتی دهاقان در اين مراسم شرکت داشتند.

يک شاهد عينی به بی بی سی گفت که مأموران مانع از ورود آيت الله صانعی به داخل صحن حرم حضرت معصومه، محل دفن آيت الله منتظری شدند که اين امر اعتراض گروهی از مردم حاضر در صحنه را برانگيخت.

تنش های پراکنده

شاهد عينی ديگری به بی بی سی فارسی گفت که پس از مراسم تشييع جنازه، برخی نيروهای لباس شخصی به گروهی از تشييع کنندگان حمله کردند و درگيری های پراکنده ای اتفاق افتاد.

به گفته او، اين نيروها به پاره کردن پوسترهای آيت الله منتظری اقدام کردند و کوشيدند هواداران را از اطراف بيت او متفرق کنند.

آقايان موسوی و کروبی به مناسبت درگذشت آيت الله منتظری عزای عمومی اعلام کرده و از مردم خواسته بودند در مراسم عزاداری آيت الله شرکت کنند.

برخی گزارش ها حاکی از آن بوده که ماموران دولتی در چند شهر از جمله تهران، از عزيمت چند دستگاه اتوبوس حامل فعالان سياسی منتقد دولت برای شرکت در مراسم تشييع جنازه آيت الله منتظری جلوگيری کرده اند يا به بازرسی آنها پرداخته اند.

سايت کلمه هم از اقدام ماموران در متوقف ساختن يک اتوبوس حامل دانشگاهيان و فعالان سياسی که از تبريز عازم قم بوده خبر داده است.

گزارش هايی هم از دستگيری برخی افراد که به قصد شرکت در مراسم تشييع جنازه آقای منتظری عازم قم بودند، منتشر شده است.

يک شاهد عينی به بی بی سی فارسی گفت که زمانی که مراسم تشييع جنازه در قم جريان داشت، محدوديت امنيتی چندانی به چشم نمی خورد، اما حضور مأموران امنيتی محسوس بود.

او گفت که در جريان تشييع پيکر آيت الله منتظری، برخی شعارهای متداول مخالفان هم داده شد. به گفته وی در بعضی از اين شعارها به تندی از رهبران ايران انتقاد می شد.

واحد مرکزی خبر، خبرگزاری وابسته به صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران نيز در خبری نوشته است: "در حاشيه مراسم تشييع و تدفين آيت الله حسينعلی منتظری و با وجود درخواست خانواده ايشان درباره پرهيز از منحرف کردن اين مراسم، عده ای سعی کردند با شعارهای افراطی و ساختارشکن، فضايی جنجالی و ملتهب به وجود آورند که با واکنش مردم روبرو شدند".

گفته می شود که آيت الله منتظری وصيت کرده بود در محلی در حرم حضرت معصومه در قم دفن شود اما با توجه به اختلاف وی و رهبری جمهوری اسلامی، در مورد اجرای اين خواست آيت الله فقيد ترديدهايی ابراز می شد.

پيش از تدفين آيت الله منتظری، سايت پارلمان نيوز، پايگاه فراکسيون اقليت مجلس شورای اسلامی، گزارش کرد که موافقت اوليه برای خاکسپاری آيت الله منتظری در حرم حضرت معصومه از پيش کسب شده است.

اين سايت به نقل از ناصر منتظری، نوه آيت الله، گزارش کرد که موافقت اوليه برای دفن آيت الله در کنار مزار محمد منتظری، فرزند او در داخل حرم، گرفته شد.

ناصر منتظری به خبرنگار پارلمان نيوز گفت که "اگر اختلافاتی بر سر محل دفن ايشان مطرح بوده، بين خود مسئولان بوده و به بيت ايشان چيزی منتقل نشده است".

او همچنين گفته است که وصيت نامه آقای منتظری در اختيار فرزند ارشد او است و قرار است در سايت آيت الله منتظری منتشر شود.

در ايران مراسم روز سوم، هفتم و چهلم درگذشتگان هم به طور سنتی رايج است و انتظار می رود به مناسبت درگذشت آيت الله منتظری نيز چنين مراسمی برگزار شود.

گزارش های رسيده از تعطيلی بازار و برگزاری مراسم عزاداری در نجف آباد، محل تولد آيت الله منتظری حکايت دارد.

از اصفهان هم به نقل از شاهدان عينی خبر می رسد که مردم عزادار در ميدان امام خمينی تجمع کرده و مشغول عزاداری بوده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016