شنبه 26 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

چگونه بزرگداشت پدر فاطمه رجبی ميتينگ "ضد نظام" شد؟! آينده

در حالی که خانم فاطمه رجبی مدعی شده مراسم بزرگداشت پدرش در فرهنگسرای ابن‌سينا به ميتينگ سياسی ضدنظام تبديل و در آن کودتای سبز تبليغ شده، بررسی‌های خبرنگار «آينده» مفهوم دقيقتر ميتينگ ضدنظام از ديدگاه اين بانوی شهير عرصه فرهنگ و ادب را روشن کرده است.

در حالی که خانم فاطمه رجبی مدعی شده مراسم بزرگداشت پدرش در فرهنگسرای ابن‌سينا به ميتينگ سياسی ضدنظام تبديل و در آن کودتای سبز تبليغ شده، بررسی‌های خبرنگار «آينده» مفهوم دقيقتر ميتينگ ضدنظام از ديدگاه اين بانوی شهير عرصه فرهنگ و ادب را روشن کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


طبق متن مصاحبه خبرگزاری فارس با خانم رجبی، در مراسم يادبود استاد دوانی در فرهنگسرای ابن‌سينا، ‌در اين مراسم علاوه بر حمايت از سران فتنه و کودتای مخملی توسط سخنران مراسم، شعارهايی توسط برخی حاضرين عليه مسئولان نظام سرداده شد و سخنران اصلی برنامه، بدون هيچ‌گونه ارتباط و شناختی از پدر مرحوم ايشان و يا حتی قرابت فکری با علامه دوانی، مراسم يادبود را تبديل به ميتينگ سياسی کرده و به تبليغ کودتای سبز که توسط ملت ايران خنثی شد، پرداخته است.

در حالی که وی به حضور معدود بستگان پدرش در اين مراسم اشاره کرده، هر سه پسر ايشان شامل آقايان محمد، محمدعلی و محمدحسن رجبی که هر سه از چهره‌های شاخص فرهنگی و فعال در حوزه تهران، نگارگری و تاريخ،‌هستند در مراسم حضور داشته و دعوت از سخنرانان نيز توسط آنان انجام شده است.

همچنين برخلاف ادعای خانم رجبی که مدعی ترک مراسم توسط آيت‌الله نورانی شده ، آيت‌الله نورانی تا پايان مراسم و حتی صرف شام نيز حضور داشته و ترک مجلس از سوی وی صحت ندارد.

از سوی ديگر، بررسی تصاوير و فيلم اين برنامه، اثری از شعار عليه مسئولان نظام يا سخنی عليه نظام ديده نمی‌شود و تنها جمله سياسی که حجت‌الاسلام محمدجواد حجتی کرمانی، بيان کرده، انتقاد از عملکرد خانم رجبی بدون آوردن نام او بوده که به اعتقاد وی باعث درگذشت مرحوم دوانی بوده است.

با اين وصف به نظر می‌رسد خانم رجبی بيان يک جمله عليه خود را به معنای تبديل مراسم بزرگداشت پدرش به ميتينگ ضدنظام می‌داند.

گفتنی است در ماه‌های پايانی حيات استاد علی دوانی که فاطمه رجبی نيز به انتشار برخی نوشته‌های ويژه خود در خصوص شخصيت‌های نظام روی‌آورده بود، آن مرحوم از دخترش خواست به اين شيوه خود پايان دهد، اما..

لازم به ذکر است بزرگداشت استاد دوانی، بيست و چهارمين مورد از سلسله برنامه های فرهنگسرای ابن سيناست که با هدف تکريم و نکوداشت مفاخر شهر تهران برگزار شده است. تا کنون بزرگانی از جمله دکتر علی شريعتمداری، دکتر کاردان، سردار اسماعيل کوثری، غلامعلی افروز ، دکتر عباس شيبانی، حجت الاسلام قرائتی، دکتر اعوانی، دکتر دينانی، دکتر گرجی، علامه طباطبايی و... مورد تقدير قرار گرفته اند و هيچ گونه جهت گيری، مباحثه، شعار و يا سخنرانی سياسی در مراسم بزرگداشت آيت الله دوانی نبوده است.

درمراسم ياد استاد دوانی حجت الاسلام و المسلمين سيد هادی خسروشاهی، محقق ، حجت الاسلام و المسلمين محمدجواد حجتی کرمانی،‌محقق و نويسنده ، استاد حسن انوشه، محقق و مولف و مترجم ، پيرامون سه موضوع "نيم قرن دوستی و همکاری با استاد دوانی"، "استاد دوانی در آئينه خاطره ها"، "نگاهی ديگر به کتاب مفاخر اسلام،‌" سخن گفتند و شعرخوانی خانم کاظمی،‌ سخنرانی حجت الاسلام رضا مختاری،‌ نويسنده و محقق و استاد محمدرضا کائينی پيرامون "ناگفته هايی از حيات اخلاقی و اجتماعی،‌ و از ديگر بخشهای مراسم ياد استاد بود و سخنرانان اين مراسم توسط فرزندان آيت الله دوانی انتخاب شده و نسبت به يکديگر اصل و فرع نداشته اند.

همچنين به دليل تقارن برنامه با ماه محرم الحرام هيچگونه شعاری بجز قرائت فاتحه و صلوات توسط حضار عنوان نشده. حتی حاضران بدون درخواست مجريان برنامه از کف زدن به منظور تشويق حضار خودداری کرده وتنها به قرائت صلوات بسنده کردند و فيلم کامل برنامه به منظور پخش در صدا وسيمای جمهوری اسلامی (گروه معارف) ضبط گرديده و موجود است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016