چهارشنبه 30 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مکارم شيرازی: وهابيت و بهائيت مجموعه‌‌ای از خرافات هستند، جمکران خواب نيست، فارس

خبرگزاری فارس: يکی از مراجع عظام تقليد گفت: فرقه‌های وهابيت و بهائيت مجموعه‌ای از خرافات هستند چرا که به دنبال دور کردن مردم از اسلامند.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آيت‌الله مکارم شيرازی صبح امروز در درس خارج فقه خود به مبحث دروغ پرداخت و با اشاره به اينکه دروغ بستن به پيامبر(ص) و خدا حرام است، اظهار داشت: امام باقر(ع) خطاب به اصحابش فرمود دروغی بر ما مبنديد، حديثی خلاف نقل نکنيد چرا که اگر چنين کاری انجام دهيد، ايمان بر باد می‌رود.
وی در ادامه با اشاره به حديث امام محمد باقر(ع) افزود: امام محمد باقر(ع) خطاب به اصحابش اظهار می‌داشت زياد سعی نکن رئيس شوی چرا که ممکن است از همه عقب‌تر باشی.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين استاد حوزه خاطرنشان کرد: امام محمد باقر(ع) همچنين می‌فرمايند مردم به وسيله ما از مردم درآمد جمع نکنيد چرا که سبب فقر شما می‌شود و روز قيامت بايد جواب همه اين حرف‌ها را بدهيد.
وی يادآور شد: امام محمد باقر(ع) می‌فرمايند اگر اصحاب در نقل حديث از ما درست عمل کرده باشند، روز قيامت او را ياری خواهيم کرد و غير از اين رسوا می‌شوند.
آيت‌الله مکارم شيرازی با بيان اينکه دروغ بستن به پيامبر و ائمه اطهار در طول تاريخ بوده است، افزود: اين دروغ بستن‌ها انگيزه‌های مختلفی دارد که کسب درآمد و دور کردن مردم از دين از جمله آنها است.
وی با بيان اينکه اگر به گسترش دامنه خرافات نگاه کنيم، مسائلی را می‌بينيم که در اسلام نيست، تصريح کرد: يکسری افراد برای خودشان مسائلی را درست می‌کنند که در اسلام وجود ندارد و هدف آن خراب کردن چهره اسلام است و بهانه‌ به دست دشمن دادن است.
آيت‌الله مکارم شيرازی انگيزه پيدايش خرافات را در چهار چيز عنوان کرد و گفت: خواب يکی از انگيزه‌های پيدايش خرافات است.
وی با بيان اينکه خواب در اسلام حجت نيست، خاطرنشان کرد: اگر خواب حجت باشد هر روز برنامه‌‌ای تازه برای اسلام ساخته‌ می‌شود که اين همان به سوی خرافات رفتن است.
آيت‌الله مکارم شيرازی در پاسخ به سئوالی در مورد پيدايش جمکران بر اساس خواب خاطرنشان کرد: اساس جمکران خواب نيست و پيدايش آن در بيداری بوده است.
وی جهل را يکی ديگر از عامل افزايش خرافات بيان کرد و عنوان داشت: نبايد جادو و سحر را عنوان کرد چرا که اصل سحر درست است اما در ۱۰۰ تا يکی از آن درست است.
وی با بيان اينکه جهل عامل بسياری از افزايش خرافات است، اظهار داشت: برخی افراد با استفاده از جهل برخی از مردم به دنبال سوء‌استفاده و کسب درآمد هستند.
وی سوء‌استفاده را يکی ديگر از عوامل افزايش خرافات بيان کرد و اظهار داشت: برخی افراد به وسيله خرافات و بساطی که پهن می‌کنند مردم را از اسلام دور کرده و سوء‌استفاده‌های مالی و غيره از مردم می‌کنند.
اين استاد حوزه با بيان اينکه دشمنان به دنبال دور کردن مردم از اسلام هستند، خاطرنشان کرد: دشمنان به دنبال درآميختن اسلام با خرافات هستند چرا که معتقدند با اين کار مردم اسلام را کنار می‌گذارند.
وی با اشاره به اينکه می‌گويند اگر امام زمان (عج) ظهور کند قتل و خونريزی به راه می‌اندازد، گفت: امام زمان(عج) امام مهربانی است و هيچوقت چنين کاری انجام نمی‌دهد و دشمنان با بيان چنين خرافه‌هايی می‌خواهند مردم را از امام زمان دور کنند.
آيت‌الله مکارم شيرازی بار ديگر با تاکيد براينکه دشمنان عامل جهل و خرافات هستند، متذکر شد: فرقه‌های وهابيت و بهايت مجموعه‌ای از خرافات هستند چرا که اگر برخی از کتاب‌های آنها را ببينيم، همه‌اش خرافات است.
استاد حوزه علميه قم به فرقه شيطان‌پرستان اشاره کرد و اظهار داشت: اين فرقه به دنبال هوا و هوس خود هستند و مردم بايد مراقب باشند.
آيت‌الله مکارم شيرازی تاکيد کرد: اگر خرافه با مذهب آميخته شود، هيچ‌گاه آمرزيده نمی‌شويم.
وی بهترين راه مبارزه با خرافات را مراجعه مردم به علما برای گرفتن احکام خود بيان کرد و افزود: خرافات نمی‌گذارد مردم با علما ارتباط بگيرند و اگر مردم بتوانند همه امور خود را از علما بگيرند، ديگر خرافات جايی در زندگی آنها نخواهد داشت.
آيت‌الله مکارم شيرازی بار ديگر با برشمردن عواقب دروغ تاکيد کرد: بسياری اسم امام و پيغمبر را می‌آورند و با دروغ بستن به آنها درآمد کسب می‌کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016