جمعه 2 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افزايش شمار متقاضيان پناهندگی ايرانی در آلمان، دويچه وله

شمار متقاضيان پناهندگی از آلمان در سال ۲۰۰۹ افزايش داشته است. ايران از نظر شمار پذيرش درخواست‌های پناهندگی در مقام دوم ايستاده است. تقاضای پناهندگی شهروندان ايرانی از آلمان، نسبت به سال قبل ۴۳ درصد افزايش داشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شمار متقاضيان پناهندگی در آلمان در سال ۲۰۰۹ ميلادی در مقايسه با سال‌های پيش از آن رشد چشمگيری داشته است. اداره‌ی فدرال مهاجرت و پناهندگان (Bundesamt für Migration und Flüchtlinge) آلمان اعلام کرده است که در سال ۲۰۰۹ تقريباً ۲۷۷۰۰ درخواست پناهندگی دريافت کرده است که رشد ۲۵ درصدی در مقايسه با سال قبل را نشان می‌دهد. اما با توجه به اين افزايش، درخواست پناهندگی از کشور آلمان در مقايسه با ديگر کشورهای اروپايی، همچنان در سطح پايينی قرار دارد. شمار پناهندگانی که ده سال گذشته از اين کشور تقاضای پناهندگی کردند، ۱۰۰ هزار تن بوده است. اين درحالی است که در سال ۱۹۹۲ اين رقم به ۴۴۰ هزار تن می‌رسيد.

بيشترين مهاجران، پناهجويان افغانی

اداره‌ی فدرال مهاجرت و پناهندگی آلمان، علت افزايش درخواست پناهندگی از آلمان را، بيش از همه افزايش ورود پناهجويان افغانی به آلمان دانسته است. بر پايه‌ی اين گزارش در سال گذشته ۳۳۷۵ شهروند افغانستان از آلمان تقاضای پناهندگی کرده‌اند که ۲۷۰۰ تقاضا بيش از سال گذشته است و افزايش ۴۰۰ درصدی را نشان می‌دهد. در بخش ديگری از اين گزارش به افزايش متقاضيان پناهندگی از ايران ، نيجريه و هند اشاره شده است. سازمان کمک‌رسانی به پناهجويان در آلمان با نام Pro Asyl "وضعيت دراماتيک در کشورهای مبدأ" را عامل افزايش پناهجويان می‌داند.

رشد ۴۳ درصدی مهاجرت از ايران

در سال گذشته ۱۱۷۰ تن از ايران تقاضای پناهندگی کرده‌اند که نسبت به سال ۲۰۰۸، رشدی ۴۳ درصدی را نشان می‌دهد. ۴۸ درصد از درخواست‌کنندگان، به عنوان پناه‌جو شناخته شده‌اند، ولی تنها با ۷ درصد به عنوان پناهنده به رسميت شناخته شده و بيش از ۴۰ درصد دولدن "Dulden" می‌شوند که در لغت به معنای "تحمل" است. کسانی که اين نوع اقامت را دارند، از حقوق مشابه با کسانی که با درخواست پناهندگی‌شان موافقت شده، برخوردار نيستند.
ايران از نظر شمار درخواست‌های پناهندگی از آلمان پس از کشورهای افغانستان، عراق، ترکيه و کوزوو در مقام چهارم ايستاده است.
وزارت کشور آلمان در سال ۲۰۰۹، بيش از هشت هزار متقاضی را به عنوان پناهنده به رسميت شناخت که بيش از ۵۵۰۰ تن از آنها پناهندگان عراقی بودند. به تشخيص مراجع ذی‌صلاح، برای ۱۶۱۱ تن از متقاضيان پناهندگی به دليل احتمال مجازات مرگ يا شکنجه در کشورشان در صورت بازگشت، دستور ممنوعيت استرداد پناهجو به کشور مبدأ، صادر شد. گفتنی است که در اين سال تقاضای پناهندگی بيش از ۱۱ هزار متقاضی نيز پذيرفته نشده است.

سياستی دوگانه؟

اما همان‌گونه که اشاره شد، آلمان از برخی ديگر کشورهای اروپايی از نظر پذيرش پناهجو فرسنگ‌ها فاصله دارد. سازمان Pro Asyl با انتقاد از سياست‌های مربوط به پذيرش پناهجو در اين کشور، اشاره می‌کند که پناهجويان در آلمان در مقايسه با کشورهای ديگر اروپايی برای يافتن پناه، از شانس کمتری برخوردارند. به گفته‌ی اين سازمان "مجموع نرخ پناه‌دادن" در سال ۲۰۰۹ به ۳۳ درصد رسيده است که در سال ۲۰۰۸ سی و هفت درصد بوده‌است. سازمان کمک‌رسانی به پناهجويان در آلمان، اين رقم را غير قابل قبول می‌داند.
اين سازمان در ادامه‌ی انتقاد خود از عملکرد دولت در قبال مسائل پناهندگی، می‌افزايد، دولت آلمان از يک سو در برنامه‌های پذيرش پناهجو در سطح بين‌الملل شرکت کرده و پناهجويان عراقی را پناه می‌دهد و از سوی ديگر از شهروندان عراقی پناهجويی که سال‌هاست در آلمان به سر می‌برند، حفاظت خود را دريغ می‌کند. اين سازمان با اشاره به وضعيت نابسامان عراق، خواهان دادن پناه‌دادن به پناهجويان عراقی شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016