چهارشنبه 7 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آلمان دخالت در وقايع عاشورا و بازداشت ديپلمات های خود در اين روز را تکذيب کرد، راديو فردا

سخنگوی دولت آلمان با رد اتهام های وزارت اطلاعات ايران مبنی بر دست داشتن اين کشور در نا آرامی های روز عاشورا ادعای تهران مبنی بر دستگيری دو ديپلمات آلمانی در اين روز را تکذيب کرد.

آندرياس پشکه، سخنگوی دولت آلمان در کنفرانس خبری خود گفت که اطلاعاتی در باره بازداشت های روز ۲۷ دسامبر (روز عاشورا) ندارد ولی افزود که نمی تواند دستگيری دو ديپلمات آلمانی را تاييد کند.

وی اظهار داشت: «هيچ ديپلمات آلمانی در روز ۲۷ دسامبر سال گذشته دستگير نشده است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای پشکه همچنين دخالت ديپلمات های آلمانی در اعتراض های مخالفان در ايران را رد کرد و گفت: «اگر اين اتهام ها مطرح شده باشد ما قاطعانه آنها را رد می کنيم.»

معاون وزير اطلاعات جمهوری اسلامی ايران در نشستی که از سوی خبرگزاری های داخلی ايران پوشش داده شده است، از دو نفر به عنوان «يوگی» و «اينگو» به عنوان ديپلمات های آلمانی نام برده است که به گفته وی، «يکی از شبکه هايی که افراد آن در جريان اغتشاشات روز عاشورا دستگير شدند» را هدايت می کردند.

اين مقام امنيتی که نامش فاش نشده است گفته که نقش اين دو ديپلمات «در حوادث عاشورا برای جمهوری اسلامی ايران مسجل شده» است.

وی افزوده است: «اين شبکه که به سرويس اطلاعاتی آلمان وابسته است از تعدادی از زنان و مردان جوان ايرانی تشکيل می ‌شد که از طريق يکی از گروه ‌های سبز فعاليت‌ های تبليغاتی و ارتباط با سايت ‌ها و عوامل خارجی داشتند.»

معاون وزير اطلاعات ايران با بيان اينکه «عکس‌ها و فيلم‌ های ارتباط ديپلمات‌ های آلمانی با جوانان مرتبط با آن‌ها موجود است» گفته است: «دو نفر از ديپلمات‌ های آلمانی که در اغتشاشات روز عاشورا حضور داشتند و توسط پليس دستگير شدند نيز دارای همان علائم و نشانه ‌های سبزی بودند که از طريق آنها در اختيار جوانان مرتبط با اين سفارتخانه - که دستگير شدند و در روز عاشورا نيز در صحنه حضور داشتند- قرار گرفته بود.»

وی افزوده است: «بنا داريم اعتراضات ديپلماتيک خود را توسط وزارت خارجه به سفارت آلمان در تهران اعلام کنيم.»

مقام های جمهوری اسلامی و بويژه آيت الله علی خامنه ای، رهبر ايران، در ماه های گذشته قدرت های خارجی را به دست داشتن در اعتراض های مخالفان به نتيجه انتخابات متهم کرده و گفته اند که سازمان های جاسوسی غربی اين حوادث را سازماندهی کرده اند.

کشورهای غربی اين اتهام ها را رد کرده و در مقابل از ايران خواسته اند تا موجب سرکوب معترضان را متوقف و حق آزادی بيان و آزادی اجتماعات را به رسميت بشناسد.

در جريان تظاهرات ماه های پس از انتخابات دهم رياست جمهوری در ايران هزاران نفر بازداشت و به گفته مخالفان، حداقل ۸۰ نفر نيز کشته شده اند.

اين اعتراض ها پس از آن آغاز شد که وزارت کشور ايران محمود احمدی نژاد را به عنوان فرد پيروز در انتخابات رياست جمهوری معرفی کرد ولی معترضان در تظاهرات خودجوش خود اين نتيجه را ناشی از «تقلب و سازماندهی گسترده آراء» اعلام کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016