پنجشنبه 22 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مشاهدات يک شاهد عينی از آزادی به سمت صادقيه: حمله به مردم و فيلمبرداری مخفيانه از معترضين

من امروز به همراه چند تن از دوستانم از خيابان آزادی ساعت ۱۰ به سمت فلکۀ دوم صادقیّه راه افتاديم. زير پل تاج در خيابان ستّارخان مملو از نيروهای سپاهی و بسيجی بود. اتوبوس ما نرسيده به فلکۀ دوم صادقیّه برای اينکه کودتاچيان راه را بسته بودند توقّف کرد و ما به سمت فلکۀ دوم صادقیّه راه افتاديم. حضور مردم در آرياشهر و خيابان های اطراف بسيار چشمگير بود. امّا همگان در سکوت منتظر اتّفاقی بودند. حاميان دولت کودتايی که عکس های خامنه ای و مرگ بر اسرائيل و آمريکا در دستانشان بود از شمال به جنوب به سمت ميدان آزادی حرکت می کردند. صدها نيروهای ضدّ شورش در آرياشهر و خيابان های اطراف حضور داشتند و با کوچکترين حرکتی برخورد شديد می کردند و بازداشت می کردند مردم را.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


من به چشم های خودم ديدم خانمی را چند نفر از آن ها گرفته بودند و در حالی که با صدای بلند جيغ می زد به پشت ماشينی برده تا ديده نشود و مورد ضرب و شتم قرار دادند و با مردمی هم که صحنه را مشاهده می کردند شديداً برخورد می کردند. من خودم که ايستاده اين صحنه را می ديدم يکی از نيروهای يگان ويژه به سمتم آمد و مرا از دوستانم جدا کرد و با گذاشتن تفنگ بزرگ خود که سر بزرگی هم داشت (مخصوص شلّيک گاز اشک آور بود) سعی داشت من و سايرين را بترساند امّا بعد از مدّتی رهايم کردند. ساعت ۱۱ تعدادی از مردم که از متروی صادقیّه به سمت فلکه دوم آمده بودند با سر دادن شعارهای الله اکبر و مرگ بر ديکتاتور در حالی که دست های خود را به صورت "وی" بالا گرفته بودند ناگهان با هجوم گستردۀ نيروهای انتظامی مواجه شدند و به شدّت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. همچنين به مردمی که بالای پل عابر پياده ايستاده بودند و مشغول فيلم برداری و تماشای وقايع بودند نيز حمله ور شدند و روی پل را خالی کردند.
در کل تعداد سبزها بسيار زياد بود و اين را می شد از تيپ و قيافه هاشان و از اينکه شعارهای کودتاچيان را تکرار نمی کردند فهميد. چند صحنۀ جالب هم ديدم که کودتاچيان ايستگاه های کيک و سانديس زيادی برپا کرده بودند و جيره خواران نظام به سمت آن ها حمله می بردند. همچنين "بانک سپه" سمتی در خيابان تدارک ديده بود که جيره خواران نظام به آن جا رفته و پس از پر کردن کاغذی از اطّلاعات خود به آن ها وعده داده می شد يک کارت عابر بانک سپه که ۱۰ هزار تومان در آن موجودی هست برای آن ها ارسال شود!
بعد از اتمام سخنرانی احمدی نژاد مردم که به سمت بالا حرکت می کردند و در حال پيوستن به هم بودند مورد حمله و شلّيک تير از سوی کودتاچيان واقع شدند و وحشيانه به آن ها حمله شد (البتّه به نظر نمی رسيد تيرها واقعی باشند و بيشتر شبيه تير مشقی بودند). در راه برگشت به منزل، دوست بنده در حالی که با خانوادۀ خود بود جلوی چشم ما و والدينش بازداشت شد و به بهانۀ اينکه "دهمين بار است که اينجا می بينيمت" ايشان را بردند و قرار شد آزادش کنند و پدرش برای پيگيری وضعش رفت امّا بعد از ساعتی معلوم شد بازداشتش کرده اند.
همچنين نيروهای بسيجی در مواردی افراد بسيجی ای را طیّ يک حرکت مضحک و از پيش برنامه ريزی شده دستگير کرده و از جيب آن ها چند نارنجک و سيم و کابل در آورده و به گوشه ای می بردند امّا او را نمی زدند و خطاب به مردم می گفتند: "ديديد حرومزاده ها رو!" چند خانم مسن هم خطاب به آن ها می گفتند دروغگو!
در خيابان ستّارخان صدها تن از نيروهای سرکوبگر اعمّ از لباس شخصی و انتظامی و سپاهی و يگان ويژه و بسيجی سوار بر موتور در حالی که به انواع و اقسام لوازم سرکوب مانند اسلحه و گاز اشک آور و سپر و کلاهخود و ماسک ضدّ اشک آور و باتوم و زنجير و لباس ضدّ گلوله بودند و بعضی از آن ها کاملاً روی خود را پوشانده بودند به سمت شرق (ميدان توحيد) حرکت می کردند و بعضی از آن ها در حالی که تَرک آن ها دوربينی را مخفيانه روی پای خود نشانده بود از مردم فيلم برداری می کردند. تعداد اين موتورها بسيار زياد بود (به چند صد تا می رسيد) در خيابان ستّارخان مردمی را که گوشه ايستاده بودند و شعارهای کودتاچيان را تکرار نمی کردند با شعار "مرگ بر منافق" به سمتشان حمله ور شده و تعداد زيادی را بازداشت کردند! فقط به جرم اينکه چرا شعارهای ما را تکرار نمی کنيد! همچنين در ساعت ۱۳ بعد از ظهر سر خيابان "حبيب اللهی" صدها نفر از سپاهی ها و بسيجی ها در حالی که بعضی از آن ها چهره هايشان را پوشانده بودند سوار بر موتور حضور داشتند!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016