جمعه 23 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

در سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی طرفداران حکومت همه کار کردند؛ سبزها سرکوب شدند، ویژه خبرنامه گویا

22bahmanvijeh1.jpg
سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران حال و هوای دیگری داشت و همانند سی سال گذشته یک دست نبود. این بار مخالفان حکومت و معترضان به نتایج انتخابات دهم ریاست جمهوری ایران که خرداد ماه سال جاری برگزار شد، در شمال میدان آزادی تهران جایی که هر سال رئیس جمهوری ایران سخنرانی می کند دست به تجمع و اعتراض به عملکرد حکومت ایران زدند.

البته با توجه به تبلیغات گسترده معترضان و حامیان جنبش سبز در سایتهای اینترنتی از جمله تویتر و فیس بوک برای حضور گسترده در تظاهرات 22 بهمن، اما جمعیت معترضان و مخالفان جمهوری اسلامی در حد انتظار جنبش سبز نبود.

22bahmanvijeh2.jpg

با وجود عدم استقبال فراگیر از تظاهرات 22 بهمن توسط سبزها، اما طبق گزارشات رسیده، در پی درگیریهای پراکنده امروز در تهران که نقاط مرکزی و شمالی تهران را در بر گرفت، ده ها مجروح و یا دستگیر شدند. در بین مجروحان افراد میانسال دیده می شدند که بیشتر بر اثر شلیک گاز اشک آور و یا فلفل دچار تنگی نفس شده بودند. زنی میانسال در میدان صادقیه تهران در حضور دیدگان طرفداران دولت به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و از ناحیه ران پا بر اثر ضربات باتوم مجروح شد و بر زمین افتاد. در عین حال حامیان محمود احمدی نژاد با سردادن شعار مرگ بر منافق به حمایت از نیروهای امنیتی پرداختند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حکومت ایران به گمان اینکه شمار زیادی از حامیان میرحسین موسوی – یکی از کاندیداهای معترض به نتایج انتخابات- در تظاهرات امروز شرکت خواهد کرد، تدابیر شدیدی را اتخاذ کرده بود که در چند ماه گذشته و پس از انتخابات بی سابقه بود. اما به دلیل حضور کم رنگ معترضان، جمعیت سبزها در محاصره نیروهای امنیتی سرکوب و یا محو شد.

تمام ساختمان های منتهی به میدان آزادی و اطراف میدان صادقیه تهران پر بود از ماموران اطلاعاتی و امنیتی و از بالای ساختمان ها از تجمع کنندگان فیلم برداری می کردند. بسیاری از دستگیر شدگان ماه‌های گذشته پس از آزادی تاکید کرده اند که همین تصاویر ملاک تشکیل پرونده و میزان جرم متهم در دادگاه خواهد شد و با بازبینی چندین باره اگر در یکی از فیلم ها فرد دستگیر شده شناسایی شود، حتی ممکن است به اعدام محکوم شود. در دادگاه متهمان روز عاشورا در هفته گذشته یکی از دستگیرشدگان با پخش تصاویرش در دادگاه محارب شناخته و به اعدام محکوم شد.

22bahmanvijeh3.jpg

اما در مقابل طرفدارن حکومت و دولت احمدی‌نژاد همه کار کردند و آزادانه شعار مرگ بر موسوی و مرگ بر کروبی سر می‌دادند و حضور چشمگیری در تظاهرات امروز داشتند که تعدادشان به صدها هزار نفر می رسید. نیروهای بسیجی پس از حمله به مهدی کروبی با سردادن شعار "ماشاالله! حزب الله" به تشویق یکدیگر پرداختند.

حامیان دولت پلاکارد و پوسترهایی در دست داشتند که آشکارا و برای اولین بار به آیت الله خامنه‌ای همانند بنیانگذار جمهوری اسلامی- آیت الله خمینی- لقب امام داده بود. جمعی از بسیجیان نیز با ساختن تابوت کشورهای انگلیس و امریکا و اسرائیل به عنوان سران فتنه، مراسم تشییع جنازه به راه انداختند.

عده ای دیگر از طرفداران حکومت با ساختن عروسک ندا آقا سلطان- یکی از کشته شدگان پس از انتخابات- شمایل ندا را بر دست می چرخاندند و او را شهید قلابی و سناریوسازی اسرائیل و انگلیس می‌نامیدند.

البته تفریحات دیگری هم بود؛ چادرهایی برپا شده بود که تعداد زیادی دمپایی در سبد قرار داده بودند و عکس سران کشورهای غربی را نیز بر تخته های چوبی چسبانده بودند و از مردم می‌خواستند که با دمپایی بر تخته ها بکوبند و جایزه بگیرند.

بسیاری از کارشناسان بر این نظر هستند که برخوردهای شدید هفته‌های گذشته با دستگیرشدگان و اعدام دو تن از آنان به جرم محاربه و نیز احکام زندان طولانی مدت برای بسیاری دیگر از بازداشت شدگان، در حضور کم رنگ در تظاهرات امروز تاثیر زیادی داشته است. اما عده ای دیگر معتقدند که نبود یک انسجام و وحدت حزبی در بین سران جنبش سبز [ آقایان موسوی و کروبی] موجب سردرگمی و ریزش در بین این جنبش اصلاح طلب شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016