یکشنبه 25 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشی از وضعيت زندانيان نهضت آزادی ايران، ميزان

پويان فخرايی ـ نهضت آزادی ايران از آن دسته گروههايی است که از روزهای اول تاسيس در بهار ۱۳۴۰ با مشکلات زيادی روبرو بوده و حتی پس از انقلاب نيز ـ به غير از يک دو سال اول ـ هيچ گاه به معنای واقعی نتوانسته است روی آزادی را ببينيد. برای اين مدعا شواهد بسياری وجود دارد که بارها گفته شده اند و نيازی به باز کردن آنها نيست تنها برای مثال و به صورت تيتر وار می توان به بازداشت و شکنجه اعضا در سالهای ۶۷، ۶۹ و ۸۰ اشاره کرد.

با روی کار آمدن دولت احمدی نژاد هر سال حلقه تنگتر و تنگتر شد و با برگزاری انتخابات دهم بسياری از اعضا اين حزب بازداشت شدند؛ از اين ميان مهندس محمد توسلی، رييس دفتر سياسی، عماد بهاور، رييس شاخه جوانان، محمد باقر علوی، عبدالرضا تاجيک(از روزنامه نگاران نزديک به اين تشکل) چهل و پنج روزی را در زندان گذرانند. وزارت اطلاعات بعد از اتفاقات روز عاشورا نيز در چندين نوبت به بازداشت ۱۵ عضو نهضت آزادی دست زد و در حال حاضر ۱۳ عضو اين تشکل در زندان به سر می برند که در زير به آنها پرداخته ام:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


۱. دکتر ابراهيم يزدی

دکتر ابراهيم يزدی ۷۸ ساله ساعت ۳ بامداد روز ششم دی (۲۷ دسامبر) در منزل شخصی خود بازداشت شد. او مبتلا به بيماری سرطان پروستات است و تا به حال تنها يک بار موفق به تماس با خانواده، برای درخواست دارو شده است. در آخرين گزارشها در مورد او آمده است دکتر يزدی در پی فشار بازجوبان به يکی از بيمارستانهای خصوصی تهران انتقال يافته اما ساعتی بعد، علی رغم مخالفت پزشکان از بيمارستان به محل نامعلومی منتقل شده است.

۲. مهدی قلی زاده

مهدی قلی زاده عضو شاخه جوانان نهضت آزادی، زمانی که برای ديدار اقوام خود از سوئد(محل تحصيل) به تهران آمده بود در جريان درگيری های روز عاشورا بازداشت شد. او تا به حال با خانواده خود ملاقاتی نداشته و تنها دو بار اجازه تماس تلفنی به او داده شده است. از وضعيت قلی زاده خبر چندانی در دست نيست.

۳. ليلا توسلی

ليلا توسلی ۲۶ ساله دختر رييس دفتر سياسی نهضت آزادی است، که نيروهای اطلاعاتی نيمه ششم دی ( ۲۷ دسامبر) با آزار خانواده او را از منزل پدر به زندان اوين منتقل کردند و تا به حال تنها يکبار اجازه تماس با خانواده را داشته است.

۴. کيوان مهرگان

مهرگان از اعضای نهضت آزادی و دبير سياسی ضميمه روزنامه ی اعتماد است. او هشتم دی ( ۲۹ دسامبر) در دفتر روزنامه اعتماد، توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد. او در تماس با خانواده جرم خود را ارتباط با نهضت آزادی و فعاليت های خبری اعلام کرده است.

۵. عبدالرضا تاجيک

رضا تاجيک از خبرنگاران به نام روزنامه های ايران و از نزديکان به نهضت آزادی است. او هشتم دی(۲۹ دسامبر )توسط نيروهای وزارت اطلاعات در دفتر روزنامه اعتماد بازداشت شد. تاجيک در آخرين تماس به خانواده ی خود گفته بازجويی او تمام شده است و همراه با دو زندانی ديگر در يک سلوس نگهداری می شود. همچنين گزارش شده است که وضعيت روحی او نامساعد است. او در روزهای بعد از انتخاب خرداد ماه نيز به مدت ۴۵ روز در زندان اوين، بند ۲۰۹ زندانی بوده است.

۶. سيد امير خرم

خرم از اعضای ارشد نهضت آزادی است(عضو شورای مرکزی و دفتر سياسی) که روز ۱۳ دی ماه(چهارم دسامبر )و در پی احضار به دفتر پيگيری های وزارت اطلاعات بازداشت و تا بحال يکبار موفق به ديدار باخانواده خود شده است. امير خرم سابقه بازداشت و ۳ ماه زندان انفرادی در سال ۸۰ را با خود دارد. او در دادگاه بدوی سال ۸۰ به چهار سال و نيم زندان محکوم شد.

۷. محسن محققی

محققی از اعضای با سابقه ی نهضت آزادی ايران، روز۱۳ دی ماه(چهارم دسامبر) و در پی احضار به دفتر پيگيری های وزارت اطلاعات بازداشت شده و تا بحال يکبار اجازه تماس تلفنی با منزل به او داده شده است. امير خرم سابقه بازداشت و ۳ ماه زندان انفرادی در سال ۸۰ را دارد. او در دادگاه بدوی سال ۸۰ به چهار سال زندان محکوم شد.

۸. دکتر سارا توسلی

سارا توسلی، دندانپزشک و فرزند ديگر مهندس محمد توسلی است که سابقه هيچ گونه فعاليت سياسی ندارد. او ۱۳دی ماه(چهارم دسامبر) در پی احضار به دفتر پيگيری های وزارت اطلاعات بازداشت شد. او تا به حال تنها دو بار اجازه يافته با خانه خود تماس بگيرد و حتی فرصت صحبت با پسر ۳ ساله خود را نيافته است. همسر سارا توسلی(فريد طاهری) نيز يک هفته پس از او بازداشت شد و از آن زمان در زندان به سر می برد.

۹. مهدی معتمدی مهر

مهدی معتمدی مهر، مسئول کميته آموزش نهضت آزادی است که روز۱۳ دی ماه (چهارم دسامبر ) و در پی احضار به دفتر پيگيری های وزارت اطلاعات بازداشت شد. او بعد از سی روز تنها يک باز اجازه صحبت کوتاه تلفنی با خانواده خود را يافته است. همچنين گزارش شده او در بازجويی ها مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. معتمدی مهر پيش از انتخابات ۴۵ روز در بازداشت وزارت اطلاعات در يک سلول انفرادی در اوين به سر برد.

۱۰. محمود نعيم پور

نعيم پور از اعضای با سابقه نهضت آزادی روز۲۷ دی ماه (۱۸ ژانويه) و در پی احضار به دفتر پيگيری های وزارت اطلاعات بازداشت شد. او تا به حال يک بار با خانواده خود تماس گرفته است. او در سال ۸۰ هشت ماه زندانی بود که ۶ ماه آن در سلول انفرادی گذشت. او همچنين در بازداشتهای سال ۶۹ پنج ماه در زندان بود و متحمل شکنجه های طاقت فرسايی گشت.

۱۱. خسرو قشقايی

قشقايی از اعضای با سابقه نهضت آزادی روز ۲۷ دی ماه (۱۸ ژانويه) در پی احضار به دفتر پيگيری های وزارت اطلاعات بازداشت شد. او تا به حال يک بار با خانواده خود تماس گرفته است.

۱۲. فريد(محمد) طاهری

طاهری روز ۲۷ دی ماه (۱۸ ژانويه) در پی احضار به دفتر پيگيری های وزارت اطلاعات بازداشت شد. او تا به حال يک بار با خانواده خود تماس گرفته است. او همسر سارا توسلی (دختر مهندس محمد توسلی) است که روز چهارم دسامبر بازداشت شد.

۱۳. غفار فرزدی

دکتر غفار فرزدی مسئول شاخه آذربايجان و عضو شورای مرکزی نهضت آزادی است. او روز۲۱ بهمن (۱۰فوريه) در تبريز و در آستانه ی تظاهرات ۲۲ بهمن در موج بازداشت فعالان اصلاح طلب شهر تبريز بازداشت شد و از آن زمان در بازداشتگاه وزارت اطلاعات اين شهر نگهداری می شود. فرزدی پيش از اين درسال ۸۰ بازداشت و به شش سال زندان محکوم شده بود. او همچنين چندی روزی بعد از انتخابات در زندان به سر برده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016