سه شنبه 27 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی وزارت امور خارجه: انگليس در بحران يمن نقش داشت، توليد سوخت در داخل منافاتی با خريد يا معاوضه‌ ندارد، ايسنا

ـ پيشنهادات رسيده برای تامين سوخت راکتور تهران را بررسی می‌کنيم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در مورد تامين سوخت راکتور تحقيقاتی تهران پيشنهادات مختلفی مطرح شده که در دست بررسی است و اگر پيشنهادی تامين کننده نياز کشور ما باشد به آن پاسخ مناسب داده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رامين مهمان‌پرست صبح سه‌شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در مورد اين که چه پيشنهاداتی از سوی سه کشور آمريکا، روسيه و فرانسه به ايران شده است که روز گذشته رييس سازمان انرژی اتمی به آن اشاره کرد؟ خاطرنشان کرد: موضوع فعاليت هسته‌يی صلح‌آميز روال طبيعی خود را دنبال می‌کند و با نظارت آژانس توليد اورانيوم غنی‌شده ۲۰ درصد آغاز شد. اولين محصول آن تحويل داده شده و به‌کار خود نيز ادامه خواهد داد.


پيشنهادات مکتوب و شفاهی برای تامين سوخت راکتور تهران مطرح شده است

وی افزود: در مورد تامين سوخت راکتور تحقيقاتی تهران پيشنهادات مختلفی از سوی کشورهای مختلف بعضی به صورت شفاهی و بعضی ديگر به صورت نامه مطرح شده است. همه‌ی آنها در دست بررسی است. اگر پيشنهادی تامين‌کننده‌ی نظرات کشور ما باشد به آن پاسخ مناسب داده خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی کشورمان، هم‌چنين در پاسخ به اين پرسش که صالحی اعلام کرده است که فرانسه، روسيه و آمريکا پيشنهادات جديدی برای انتقال اورانيوم ارايه کرده‌اند اما روسيه و فرانسه اين مساله را تکذيب کرده‌اند؟ گفت: پيشنهادات مختلفی برای تامين سوخت راکتور تحقيقاتی تهران داده می‌شود. شفاهی و مکتوب اين پيشنهادات اعلام شده است. برای اين که سوخت مورد نياز راکتور تحقيقاتی تهران تامين شود ما برنامه‌ی توليد را در داخل در دستور کار داريم و هم‌چنان آماده خريد سوخت يا معاوضه‌ی سوخت نيز هستيم. بايد شروطی که مورد نظر ماست تامين شود که در صورت تامين آن‌ها حتما نسبت به انجام آن اقدامات لازم را انجام خواهيم داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او ادامه داد: ما برنامه‌های بلندمدتی برای آينده‌ی کشور و رشد و توسعه‌ی آن در بخش‌های مختلف داريم. در بخش‌های مختلف از جمله پزشکی، کشاورزی و برق هسته‌يی نياز به فعاليت صلح‌آميز در کشورمان داريم. بايد برای نيازهای وسيع آينده اقدام به تاسيسات مختلف هسته‌يی و نيروگاه کنيم و برای تامين نياز سوخت اين نيروگاه‌ها بايد طراحی‌های لازم به عمل آيد. يکی از اقدامات برای تامين سوخت اين است که در داخل با تکيه بر دانش فنی جوانان‌مان اين کار را انجام دهيم. مساله‌ی توليد سوخت در داخل هيچ منافاتی با خريد يا معاوضه‌ی سوخت ندارد. برای ما تامين نيازهای‌مان در اولويت است. چنان چه برای خريد سوخت يا معاوضه‌ی آن شرايطی که تامين‌کننده‌ی نظرات ماست ارايه شود آن را با ديد مثبت بررسی می‌کنيم.


گفت‌وگو با وزير خارجه ترکيه درباره مباحث منطقه‌يی و بين‌المللی است

مهمان‌پرست هم‌چنين در مورد سفر امروز احمد داوود اوغلو ـ وزير امور خارجه ترکيه ـ به کشورمان و نيز مباحثی که قرار است در گفت‌وگوهايش با مقامات کشورمان انجام شود، گفت: اين سفر در راستای توسعه همکاری‌های دوجانبه و رايزنی‌های مستمری که بين مقامات دو کشور وجود دارد است. مباحث مختلف مربوط به منطقه و مسايل بين‌المللی در اين گفت‌وگوها مطرح می‌شود، اين نشان دهنده‌ی نزديکی و صميمت دو کشور ايران و ترکيه است. وی امروز وارد کشورمان شد.

وی اضافه کرد: دو کشور از جايگاه مهم و موثری در منطقه برخوردار هستند و رابطه‌ی بسيار خوب و نزديکی با يکديگر دارند. طبيعی است که تردد مقامات عالی دو کشور برای رايزنی، بسط و توسعه‌ی همکاری‌های دوجانبه و موضوعات مهم منطقه‌يی و بين‌المللی انجام شود و ممکن است موضوعات زيادی را در بر بگيرد.

دستيار ويژه‌ی وزير امور خارجه‌ی کشورمان، در مورد سفر وزير امور خارجه‌ی آمريکا به کشورهای عربی حاشيه خليج فارس و اين که آيا اهداف آمريکا در منطقه تامين می‌شود؟ گفت: اظهاراتی که مقامات کشور آمريکا در رابطه با نزديکی و همکاری بيش‌تر با جهان اسلام مطرح کرده‌اند بايد در عمل و واقعيت نشان دهد که چه مقدار قابل تحقق است. رويکردی که تاکنون ديده شده است رويکردی مبتنی بر واقعيت‌ها نيست و برای حل مشکلات مسير درستی را دنبال نمی‌کنند.


رويکرد اروپا برای نزديکی به جهان اسلام تا زمانی که بر مبنای واقعيت‌ها نباشد، مثبت نيست

وی افزود: تلاش می‌کنند با نشان دادن خطرات تصنعی و غيرواقعی مردم منطقه را نگران کنند و از اين طريق به اهداف خود دست پيدا کنند. اين سياست‌ها کارآيی خود را از دست داده است. بحث ايران‌هراسی در منطقه برای فريب افکار عمومی و گمراه کردن آن‌ها از خطر اصلی رژيم نامشروع صهيونيستی در منطقه است. رژيمی که دائما به تجاوز و حملات خود در منطقه ادامه می‌دهد. ما رويکرد مسوولان اروپايی برای نزديک شدن به جهان اسلام تا زمانی که بر مبنای واقعيت‌ها و ديدن حقايق استوار نباشد را مثبت تلقی نمی‌کنيم.

خبرنگار ديگری پرسيد عکس‌العمل منطقه در مورد اقدامات کلينتون ـ وزير خارجه‌ی آمريکا ـ برای کسب نظر کشورهای عربی عليه ايران را چگونه ارزيابی می‌کنيد که مهمان‌پرست خاطرنشان کرد: رويکرد همکاری، هم‌گرايی و مشارکت برای از بين بردن تهديدات واقعی و رسيدن به ثبات و امنيت و رشد و توسعه جزء محورهايی است که در دستور کار مذاکرات ما با همه‌ی کشورهاست. رويکرد اين کشورها در اين مسير می‌تواند به وضعيت منطقه‌ی ما کمک کند و اصلا با توجه به ظرفيت‌هايی که در کشورهای منطقه و مردم منطقه وجود دارد بايد اين مسير برای هم‌گرايی و همکاری بيش‌تر طی شود.


چين و روسيه واقع بين باشند


نبايد از روش‌های فشار، تهديد و تحريم استفاده کرد

او در ادامه در پاسخ به اين پرسش که آمريکا به چين و روسيه فشار می‌آورد تا عليه ايران قطعنامه‌ای تصويب کنند. توصيه‌ی شما به کشورهای چين و روسيه چيست؟ اظهار کرد: توصيه‌ی ما اين است که واقع‌بين باشند و به خاطر دسترسی يک کشور مستقل و آزاد به حقوق اساسی خود نبايد از روش‌های فشار، تهديد و تحريم استفاده کرد. هر چند که اين روش‌ها جواب نمی‌دهد و نداده است اما اين رويکرد و عملکرد کشورها در اذهان مردم پايدار و ثابت خواهد ماند و مردم نسبت به عملکرد کشورهای مختلف در طول تاريخ قضاوت خود را خواهند داشت.


رژيم صهيونيستی رسواتر از اين است که بخواهد تاثيرگذار باشد

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان در مورد اقدامات رژيم صهيونيستی برای ترغيب و يا تحت فشار قرار دادن کشورها برای کمک به تحريم ايران، گفت: اين اقدامات جايی برای توجه ندارد. رژيم صهيونيستی رسواتر از اين است که بخواهد تاثيرگذار باشد و روابط بين جمهوری اسلامی ايران و دنيای کنونی را تحت تاثير قرار دهد. آن‌ها برای گمراه کردن افکار عمومی تلاش می‌کنند تا از فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌يی ايران چهره‌ی منفی ترسيم کند. در صورتی که خطر واقعی در منطقه‌ی ما رژيم صهيونيستی و جناياتی که انجام می‌دهد و سلاح‌های هسته‌يی است که دائما بر ذخاير خود می‌افزايد، است.


از عاری شدن منطقه خاورميانه از سلاح‌های هسته‌يی کاملا حمايت می‌کنيم

مهمان‌پرست در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد اين که سعود الفيصل در مصاحبه‌ی مطبوعاتی مشترک خود با کلينتون گفته است بلندپروازی‌های اتمی ايران تهديدی برای منطقه است، گفت: اطلاعاتی که ما از اظهارات ايشان بدست آورده‌ايم اين است که تمرکز اظهارات وی در مورد لزوم عاری بودن منطقه‌ی خاورميانه از سلاح‌های هسته‌يی است. اين نقطه‌ی توجه اصلی وی بوده است که اگر اين مبنا محور کار کشورهای منطقه قرار گيرد کاملا رويکرد مثبتی است. ما از عاری شدن منطقه خاورميانه از سلاح‌های هسته‌يی کاملا حمايت می‌کنيم. جزء پيشگامان اين طرح ما و مصر بوده‌ايم و از اولين کشورهايی بوديم که خاورميانه‌ی عاری از سلاح‌های هسته‌يی را پيشنهاد کرديم. خطر واقعی متوجه رژيم صهيونيستی و سلاح‌هايی که در اختيار دارد است. مطالبی که به عنوان تصنعی و جعلی به کشور ما و بعضی کشورهای ديگر نسبت داده می‌شود را صحيح تلقی نمی‌کنيم.

وزير امور خارجه‌ی کشورمان، هم‌چنين در مورد حمله موشکی اخير به پاکستان نيز، خاطرنشان کرد: اين حمله موشکی می‌تواند برای افکار عمومی مردم جهان بسيار روشن کننده باشد. اخيرا خانم کلينتون اظهاراتی داشته‌اند در مورد اين که ايران به سمت ديکتاتوری نظامی پيش می‌رود که البته پاسخ لازم به وی داده شد اما بايد اشاره کنم که حمله به مردم بی‌گناه و از بين بردن انسان‌هايی که غيرنظامی هستند در کشورهای مختلف مانند افغانستان، پاکستان و عراق نشان‌دهنده‌ی رويکردی است که ديکتاتوری نظامی را تلقی می‌کند يا کشور ايران که در طول ۳۱ سال گذشته بارها به اشکال مختلف با انتخابات و رفراندوم و حضور پرشکوه مردم با پشتوانه‌ی مردم حرکت کرده است. اين‌ها نشان‌دهنده‌ی جناياتی است که آمريکايی‌ها در کشورهای مختلف انجام می‌دهند و کاملا محکوم است و افکار عمومی نسبت به آن‌ها به شدت ابراز انزجار می‌کنند.


اجلاس خلع سلاح اتمی ۲۷ و ۲۸ فروردين ۸۹ در تهران برگزار می‌شود

مهمان‌پرست در ادامه از برگزاری اجلاس خلع سلاح اتمی در روزهای ۲۷ و ۲۸ فروردين ۸۹ در تهران خبر داد و گفت: شخصيت‌های زيادی اعم از مقامات رسمی، انديشمندان، دانشمندان و مراکز تحقيقاتی موسسات مطالعاتی برای اين اجلاس دعوت شده‌اند.

رييس دستگاه ديپلماسی کشورمان، افزود: توجه جهان امروز به مساله‌ی خلع سلاح بايد حتما به نتيجه‌ی ملموسی برسد. آن چه که آينده‌ی بشريت نياز دارد سلاح هسته‌يی نيست بلکه الزام و اجبار کشورهای دارنده‌ی سلاح به از بين بردن اين سلاح‌هاست. کشورهايی که مدعی برقراری صلح و امنيت به صورت يک‌جانبه در دنيا هستند بايد در اين که سلاح‌های هسته‌يی‌شان را از بين ببرند پيشگام باشند و بيش از اين افکار عمومی را نسبت به خود حساس نکنند. اين اجلاس با حضور مقامات مختلفی در تهران برگزار خواهد شد.

وی در مورد جزاير مصنوعی در خليج فارس و تاثير آن بر محيط زيست منطقه نيز، اظهار کرد: اين جزاير در برهم زدن وضعيت محيط زيست منطقه نقش جدی و موثر دارد. کارشناسان مختلف محيط زيست و مقامات حقوقی کشورمان اين مساله را در دستور کار مذاکره با کشورهای منطقه برای رسيدگی قرار داده‌اند.


استرداد باغ قلهک توسط مقامات قضايی در حال پيگيری است

دستيار ويژه‌ی وزير امور خارجه‌ی کشورمان، هم‌چنين در مورد استرداد باغ قلهک نيز، گفت: اين بحث، بحثی حقوقی است و رسيدگی به آن توسط مقامات قضايی ادامه دارد. زمانی که به نتيجه‌ی مشخصی برسند آن نتيجه اعلام خواهد شد.


کمک آمريکا به مردم منطقه اين است که سريع‌تر از منطقه خارج شود

مهمان‌پرست در ادامه در مورد رويکرد کشورهای منطقه به حضور وزير امور خارجه‌ی آمريکا در خاورميانه، افزود: کشورهای منطقه هشيارتر و بيدارتر از اين هستند که منافع جمعی منطقه‌ی خود را تحت‌الشعاع بعضی از اهداف سياسی و تبليغاتی کشورهای فرامنطقه‌يی قرار دهند و معتقديم با روابط خوبی که ميان کشورمان و کشورهای منطقه وجود دارد می‌توانيم راه‌حل‌های مثبت، سازنده و موثر در ايجاد صلح و ثبات و امنيت در منطقه پيش‌رو قرار دهيم. کاری که کشورهای فرامنطقه‌يی از جمله آمريکا می‌توانند انجام دهند تا کمکی به مردم منطقه باشد و لطفی در حق آن‌ها باشد اين است که سريع‌تر از منطقه خارج شوند.

او در ادامه در واکنش به اقداماتی در اروپا در مورد هتاکی به قرآن به‌خصوص در نروژ، گفت: اهانت به مقدسات مذهبی و اديان مختلف را محکوم می‌کنيم. بايد به ارزش‌ها و مقدسات احترام گذاشت. کشورهای اروپايی متاسفانه به بهانه‌ی آزادی بيان اهانت به مقدسات را جايز شمرده‌اند. اين خطای بزرگی است. اگر هر چه سريع‌تر مانع آن نشوند با عکس‌العمل جهان اسلام روبه‌رو خواهند شد. برای تحقق وعده‌هايی که کشورهای مدعی آزادی بيان و حقوق بشر می‌دهند بهتر است راه‌های درستی انتخاب شود. اين اقدامات به هيچ‌وجه قابل توجيه نيست و تمام ادعاهای کشورها زير سوال می‌برد. اين مساله مغايرت جدی با مساله‌ی حقوق بشر، حقوق مذاهب و اديان و به ويژه در نظر نگرفتن حساسيت‌های جهان اسلام دارد.


پروژه‌ی ايران‌هراسی در منطقه کارآيی خود را از دست داده است

دستيار ويژه‌ی وزير امور خارجه‌ی کشورمان، در ادامه در مورد ورود دو ناو اسراييلی به خليج‌فارس برای رزمايش مشترک آمريکا و اسراييل در خليج فارس اظهار کرد: اقداماتی که صورت می‌گيرد که پروژه‌ی ايران‌هراسی را در منطقه ترويج کنند کارآيی خود را از دست داده است. تمام تلاش کشورهای فرامنطقه‌يی از جمله کشورهای غربی برای نجات رژيم صهيونيستی از وضعيت بسيار بدی که در آن قرار گرفته فشارهای داخلی و مسائل بيرونی تلاش مذبوحانه‌ای است که اقتدار پوشالی اين رژيم را به رخ مردم منطقه بکشد. مردم منطقه نسبت به اين اقدامات هشيار هستند و به ويژه پس از شکست‌های مفتضحانه‌ای که رژيم صهيونيستی در جنگ لبنان و غزه متحمل شد اين‌گونه اقدامات به نمايش اقتدار ظاهری رژيم صهيونيستی کمکی نخواهد کرد.


انگليس در بحران‌های يمن نقش داشت

مهمان‌پرست در مورد نقش دولت انگليس در رخدادهای اخير يمن نيز ضمن استقبال از آغاز گفت‌وگو و آتش‌بس، تصريح کرد: از ابتدا راه‌حل اين مساله را برخورد نظامی نمی‌دانستيم اما بايد به نقش کشورهايی که در پشت صحنه به اين بحران دامن زده‌اند و سعی کرده‌اند برای اين که چهره‌شان فاش نشود کشور ديگری را به مداخله در اين بحران متهم کنند اشاره کنيم. آن چه که به نظر می‌رسد اين است که يکی از کشورهايی که در بحران يمن نقش داشت کشور انگليس بوده است و برای اين که چهره‌ی واقعی خود در اين بحران نشان داده نشود تلاش می‌کردند با تبليغات کشورهای ديگر و کشور ما را به دخالت و مداخله در اين مساله متهم کنند اما بايد بدانند اين‌گونه اقدامات و مداخلات از ديد افکار عمومی پنهان نخواهد ماند.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان، در پايان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اين که سفير ايران در مسکو گفته است جاسوس فرانسوی در ايران دستگير شده است، اين جاسوس و هويت وی کيست؟ گفت: شايد منظور وی خانم کلوتيد ريس بوده است. خبرنگار پرسيد گفته شده است وی در زندان است که مهمان پرست پاسخ داد بايد از خود سفير بپرسيد.

به گزارش ايسنا، مهمان‌پرست در ابتدای اين نشست ضمن تبريک به مناسبت ايام دهه‌ی فجر، گفت: حضور پرشکوه مردم عزيزمان در راهپيمايی ۲۲ بهمن اقتدار نظام را بيش از پيش به جهانيان نشان داد و حمايت يکپارچه‌ی مردم از نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران و بيعت مجدد با مقام معظم رهبری را تبريک می‌گويم. هم‌چنين حلول ماه ربيع‌الاول را به تمام مسلمانان جهان تبريک می‌گويم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016