جمعه 28 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيام نوروزی ميرحسين موسوی: سال ۸۹ سال استقامت و پايداری بر مطالبات برحق و قاونی ملت ايران است، کلمه

کلمه:ميرحسين موسوی به مناسبت فرا رسيدن عيد نوروز و بهار سبز طبيعت پيامی ويدئويی خطاب به ملت ايران صادر کرد. مهندس موسوی سال ۸۹ را سال استقامت و پايداری بر مطالبات برحق و قاونی ملت ايران دانسته و تاکيد دارد: سال جديد سال استقامت بر اين مطالبات به حق و قانونی است و ما حق عقب کشيدن و عقب‌گرد در ارتباط با اين مطالبات را نداريم و آن را خيانت به ملت و اسلام، خون شهدا می‌دانيم.ما اين قانون اساسی را در ميان امواج خون شهدا به دست آورديم و نمی‌توانيم آن را راحت از دست بدهيم و همه بايد به آن بازگردند.

پيشاپيش به دليل آنکه اکثر کاربران اينترنت در ايران از اينترنت کم سرعت استفاده می کنندو کيفيت ويدئو بر اساس توان استفاده ی اين عزيزان تنظيم شده است از علاقمندان عذر خواهی می کنيم و خشنوديم که جنبش سبز ايران با پر و بال شکسته پريدن را هنر خود می داند.

به گزارش کلمه متن کامل اين پيام ويدئويی به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قافله ی به هم پيوسته ی شهدا

فرا رسيدن موسم سبز بهاری و عيد ملی نوروز را به همه ملت تبريک می‌گويم. جا دارد به ويژه از خانواده شهدا و رزمندگانی که برای استقلال کشور دفاع کردند و از خانواده جانبازان و همه کسانی که آسيب ديدند، ياد کنم و شهدا و آسيب‌ديدگان سال ۸۸، چون اين قافله به هم پيوسته است و سرنوشت اين شهدا را در طول تاريخ کشور به هم پيوسته می‌دانم. اگر امروز ايرانی سرافراز و ملتی آزاد داريم ناشی از اين فداکاری‌ها و رنج‌ها است.
شهدا زندگان واقعی هستند. نزد خدا روزی می خورند و در سرنوشت ما تاثير می گذارند. طبيعی است که مردم خواستار حفظ حرمت اين خانواده ها باشند.

تبريک به ايرانيان داخل و خارج از کشور ايرانيانی با هويت همبسته

جا دارد به اقشار، اقوام، قوميت‌ها، فرهنگ‌ها و جناح‌ها و همه ملت تبريک عرض کنم به ويژه جا دارد امسال از ايرانيان خارج از کشور نيز ياد کنم. ملت ما به هم پيوسته هستند و اين از برکات جنبش سبز است. دامنه اين جنبش آنچنان فرا رفته است که در آن سوی دنيا مردم خود را وابسته به هويت عميق ايرانی، اسلامی، می‌دانند و برای انقلاب و عظمت و پيشرفت کشور زحمت می‌کشند و سعی می‌کنند در سرنوشت کشور و ميهن خود مشارکت داشته باشند به ويژه جوانان داخل و خارج از کشور، گروهی که بيشترين قربانی‌ها و خسارت را دادند.

در سال جديد ياد و يار خانواده شهدا و آسيب ديدگان باشيم

تا جايی که من اطلاع دارم نسل سوم و چهارم ايرانيان خارج از کشور درست مثل جوانان داخل ايران، در حال فعاليت هستند و در اين فرصت سال جديد را به همه آنان تبريک می‌گويم. خانواده‌های آسيب‌ديدگان و شهدا در اين باره نقش والايی داشته‌اند و جا دارد ملت عزيز ما در سال جديد، به ويژه در روزهای اول سال يار اين خانواده‌ها باشند و به طور مناسب، در ديدارها امکان دلگرمی آنان را فراهم آورند.

سالی که بر ما رفت…

سالی که گذشت برای ملت ما سال ويژه‌ای بود. ملت عزيز ما شاهد شور و هيجان وسيعی به خاطر انتخابات بودند و آنچه زيبا بود محبت مردم به يکديگر و صفوف متحد مردم از همه جناح‌ها بود که دراين سال شاهد بوديم. اين انتخابات می‌توانست به يک جشنواره بزرگ برای ملت تبديل و سرآغاز حرکت جديد در تاريخ کشور شود. اين حرکت منجر به حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رأی شد و شما به طور وسيع و بی‌سابقه در اين انتخابات شرکت کرديد و عزم خود را برای تغيير، دگرگونی و استقلال کشور و حاکميت عدالت و آزادی نشان داديد. اما پاسخی که به اين حضور داده شد متأسفانه منجر به اين شد که در فاصله کوتاهی پس از انتخابات مردم با شعار «رأی من کجاست» و يا «رأی من را پس بده» به خيابان‌ها آمدند. ريشه اين مسئله از روز ۲۲‌خرداد شروع شد. هنوز ساعت ۵ نشده بود که يکی از ستادهای مهم انتخاباتی بنده مورد حمله قرار گرفت و ساعت ۸ شب ستاد مرکزی انتخابات اينجانب نيز مورد حمله قرار گرفت و تا فردا صبح چند بار تيتر روزنامه کلمه سبز با حضور نيروهای امنيتی عوض شد.

پاسخی از سوی حاکميت که در شان ملت ايران نبود

وضعيتی که پيش آمد يک ذهنيت را برای مردم در مورد عدم مديريت صحيح و اسلامی انتخابات شکل داد که ريشه بسياری از اتفاقات در کشور شد. دنباله موضوع، پاسخی بود که به اعتراضات داده شد که اين پاسخ در خور عظمت، آزادگی و سرافرازی ملت ما نبود. جنايات کهريزک، مسئله خوابگاه‌های دانشجويی، کشتار ۳۰ خرداد و حتی ۲۵ خرداد و حوادث بعدی از جمله روز عاشورا، مورد انتظار مردم کشور ما نبود.

اگر مسئله سياسی بود بايد به شيوه سياسی حل می‌شد و مردم بايد اقناع می‌شدند و به مردم توضيح می‌دادند. اما اينگونه نشد و پاسخ‌ها درخورشان نبود. يکی از به يادماندنی‌ترين روزهای اين جريانات، روز ۲۵ خرداد بود که ملت به صورت گسترده در اين روز حضور پيدا کردند و آن را به روز تعيين‌کننده‌ای در تاريخ کشور تبديل کردند. آن روز همواره شهادت خواهد داد که روحيه مردم در روزهای پس از انتخابات چگونه بود.

مردم چه می خواستند؟

مردم به صورت مسالمت‌آميز در حالی که شعارهای ملی و اسلامی می‌دادند و بدون ايجاد هيچ‌گونه تنش، رأی و نظر خود را اعلام کردند و ما انتظار داشتيم پاسخی درخور اين روحيه لطيف ملت داده شود اما اتفاقات بعدی آن را نشان نداد و ما شاهد برخوردهايی از نوع ديگر بوديم که مسئله را دشوار کرد.

در ۲۲ خرداد مردم می‌خواستند با شرکت در انتخابات آزاد در سرنوشت خود سهيم باشند و آينده را خود شکل بدهند اما اتفاقاتی که بعداً افتاد منجر به بيداری در ميان ملت ما شد. ملت اشکالات و انحرافاتی را کشف کردند و مطالبات جديدی با طيفی وسيع شکل گرفت. اين روند از خواسته‌هايی مثل رأی و تعيين تکليف انتخابات آغاز و به مطالبات ديگر رسيد. آنچه جنبش عظيم سبز با تعاملی که بين افراد شکل داد نتيجه‌گيری کرد که همه مطالبات در تحقق اهداف قانون اساسی و آن هم بدون تنازل بايد تجلی يابد و اين امر تبديل به شعار گسترده‌ای شد که اکثريت هم آن را قبول کردند.

ناديده گرفتن بخشی از قانون اساسی بی معنا کردن همه آن است

حقيقت اين است که اين شعار اهميت فوق‌العاده‌ای برای سرنوشت کشور ما دارد. قانون اساسی يک ميثاق ملی است. بدون آن ما وحدت نداريم بلکه هرج و مرج داريم و دورنمای تاريکی داريم. قانون اساسی مجموعه‌ای به هم پيوسته است و باطل کردن يا تضعيف بخشی از آن به مثابه بی‌معنا ساختن آن است.

قانون اساسی را بايد يکپارچه ديد. زمانی که قانون اساسی تدوين شد، حتی آن کسانی که آن عناصر را تدوين می‌کردند برای آن که انسجام قانون آسيب نبيند، مقدمه‌ای برای آن تهيه کردند که اهميت آن هم زياد است. در تمام اينها اصول به يک مجموعه از ارزش‌ها، خواست‌ها و مطالباتی يکپارچه تأکيد می‌شود که نمی‌توانند از هم جدايی بگيرند. اکنون هم مردم که مشکلات اجرايی، سياسی و انتخاباتی و .. را ديدند راه حل را در اين می‌بينند که راه گشودن به آينده درخشان برای ملت بازگشت به قانون اساسی آن هم بدون دخالت دادن سلايق سياسی است.

عقب نشينی از اجرای بی تنازل قانون ؛ خيانت به ايران و اسلام
مطالبه ای که از آن کوتاه نمی آييم…

اگر اصلی از قانون اساسی ايراد هم دارد باز هم راه اصلاح آن معلوم است و بايد با نظر مردم و مطابق سازوکارهای موجود در قانون اساسی اصلاح شود. اينگونه نيست ما بتوانيم حق داشتن رسانه‌های آزاد و يا آزادی‌های مطرح در قانون اساسی، يا انتخابات آزاد، غيرگزينشی و رقابتی، عدم تجسس بر احوال مردم و وارسی نامه‌های مردم را بنا به مصلحت خود و برخلاف قانون اساسی در کشور جاری کنيم و فکر کنيم می‌توانيم يک نظام منظم داشته باشيم و مشکلات را حل نماييم.

سال ۸۹ با مسائل و مشکلاتی روبرو هستيم. بخشی از آن به شکل‌گيری اين مطالبات بازمی‌گردد که مطالبات به حقی است و راه عظمت ملت، رستگاری تمامی جناح‌ها و مسير پيشرفت ملت است و اين مطالبات ادامه خواهد يافت و سال جديد سال استقامت بر اين مطالبات به حق و قانونی است و ما حق عقب کشيدن و عقب‌گرد در ارتباط با اين مطالبات را نداريم و آن را خيانت به ملت و اسلام، خون شهدا می‌دانيم. ما اين قانون اساسی را در ميان امواج خون شهدا به دست آورديم و نمی‌توانيم آن را راحت از دست بدهيم و همه بايد به آن بازگردند.

با همه مشکلات کاش نظام اجرايی کار آمد بود

در کنار اين مسئله، مشکلات ديگری نيز وجود دارد که قبلاً هم بود و امسال تشديد می‌شود که اميدوارم اينگونه نشود. دورنمای اقتصادی کشور دورنمای روشنی نيست و من از اين مسئله خشنود نيستم. دوست می‌داشتم که علی‌رغم تمام مسائل و مشکلات يک کارآمدی را در نظام اجرايی برای حل مشکلات می‌ديدم ولی آن را نمی‌بينم. پيش‌بينی رشد اقتصادی در سال ۸۹، رشد بسيار کمی است معنای اين روند در کنار کاهش سرمايه‌گذاری، به معنای بيکاری و فقر وسيع است و انبوه قشرهای مستضعف و لاغر شدن طبقات ميانی که پيش روی ما است. از طرف ديگر به دليل نبود سياست‌های روشن، ماجراجويی و بی‌تدبيری وضعيت پيرامونی ما، وضعيت خوبی نيست و يک وضعيت تهديدکننده عليه ما شکل گرفته است. ما بدترين حالت را در سياست خارجی و روابط بين‌الملل داريم و به نظر می‌رسد ساير تحريم‌ها و فشارهای بيشتری را شاهد باشيم.

جنبش سبز دامنه امواج خود را گسترش دهد

در اين شرايط جا دارد جنبش سبز اول فکر کند که دامنه امواج خود را به همه اقشار، قوميت‌ها و استان‌ها بکشاند و در عين حال اصل‌ جاودان تکافل اجتماعی–اسلامی را زنده کند. به مردم، همسايگان و محلات بايد با توليد کار، اشتغال و کمک رسيدگی کنيم و انواع راه‌های ديگری که در اين ارتباط پيش روی مردم قرار دارد.

ساده تر زندگی کنيم به همنوعان کمک کنيم مشکلات مردم را کم کنيم

زندگی‌ها را ساده‌تر کنيم و با کم کردن تشريفات بيشتر به فکر مردم باشيم و بتوانيم مقدار زيادی از مشکلاتی که تصور می‌شود مردم با آن روبرو می‌شوند را کم کنيم. رسيدگی به خانواده شهدا و آسيب‌ديدگان و رفت و آمد با آنها، يقيناً هم موجب رضايت حضرت حق خواهد بود و هم باعث می‌شود نور اميدی بتابد.

راهی که گريزی از آن نيست…

اراده ملت بايد تجلی کند بترسيد از پشت کردن به خواست مردم

من اعتقاد دارم راه عظمت ملت ما از اين مسير می‌گذرد و يقيناً ملت اميدوار است که اين راه را برود و چاره‌ای نداريم تا اين راه را برويم و انشاء‌الله خداوند ما را به نتيجه قطعی خواهد رساند چرا که ملت خواسته غيرعادی ندارد. يک انتخابات درستی که گزينشی نباشد که عده‌ای درجه دو انتخاب کنند و عده‌ای از روی انتخاب آنها، انتخاب کنند درخور شأن ملت ايران نيست. ملت ايران، ملتی بزرگ، پيشرفته و متمدن است و درست نيست مثل يک ملت غيرمتمدن و نادان با آن برخورد شود و برای او تعيين تکليف کنند. اجازه دهيد افکار و انديشه‌های ملت و اراده ملی آنان حضور تجلی يابد و يقيناً اسلامی خواهد بود و نتايجی خواهد داشت و ايران پيشرفته و آباد توأم با عدالت و آزادی را برای ما به ارمغان می‌آورد.نبايد بترسيم، بايد از پشت کردن به خواسته‌های ملت هراس داشته باشيم .

نيايش روح الله از زبان فرزند رو ح الله

اين سخنان را با يک دعا از حضرت امام(ره) پايان می‌برم که مناسبتی با وضعيت کنونی ما هم دارد.

حضرت امام(ره):

بارالها، تو خود شهدای ما را در جوار رحمت خود جای گزين. و معلولان ما را شفا و مفقودان و اسيرانمان را به دامان خانواده‌هايشان بازگردان و به همه ما صبر و توفيق عنايت فرما.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016