جمعه 28 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رسوايی حکومت در مهم ترين پايگاه سنتی دينی، تاکيد مجدد مراجع تقليد بر مشروع نشناختن دولت احمدی نژاد، پويان فخرايی

سفر رييس دولت به قم برای جلب حمايت مراجع تقليد ساکن اين شهر دوباره با شکست مواجه شد و مراجع مطرح قم او را به حضور نپذيرفتند.
سفر اخير احمدی نژاد به قم برخلاف تبليغات وسيع انجام شده در مورد آن کاملاً اثبات کننده اين موضوع بود که مراجع تقليد، دولت کنونی را به مشروعيت نمی شناسند و با وجود تمام فشارها حاضر به ملاقاتی کوتاه با وی نمی شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محمود احمدی نژاد در سفر خود به قم تنها توانست با سه تن از مراجع حکومتی؛ جعفر سبحانی، مکارم شيرازی و نوری همدانی، ديدار کند و آيات عظام صافی گلپايگانی، وحيد خراسانی، موسوی اردبيلی، گرامی، جوادی آملی، صانعی و نماينده آيت الله سيستانی او را به بيت خود راه نداند.
هدف اصلی اين سفر اثبات ارتباط و حمايت مراجع از دولت احمدی نژاد عليرغم اخبار مبنی بر ديدارهای هفته گذشته مراجع و رايزنی های آنان در مورد مسائل جامعه و همچنين فشارهای حاکميت برای نقض استقلال حوزه علميه بود
هفته گذشته روزآنلاين در گزارشی پيرامون اتحاد مراجع قم و نجف در عليه حاکميت از ديدار مراجع تقليد با يکديگر و رايزنی ايشان از تداوم بحران در کشور و تهديد استقلال حوزه های علميه خبر داد و با اشاره به نگرانی آنان پيرامون هتک و تحقير مراجع و تلاش برای مطيع سازی حوزه ها از اتحاد ايشان عليه رهبر جمهوری اسلامی خبر داده است.
ديدارهای احمدی نژاد در قم درحالی به ملاقات با نوری همدانی و مکارم شيرازی و جعفر سبحانی از روحانيون حکومتی و همچنين ملاقاتی با مصباح يزدی حامی اصلی احمدی نژاد محدود شد و شنيده می شود آيات عظام وحيد خراسانی و صافی گلپايگانی به نمايندگانی که از سوی آقای خامنه ای برای ترغيب مراجع به ديدار با احمدی نژاد اعزام شده بوند، با تندی پاسخ داده اند که بهتر است ايشان به جای برنامه ريزی برای افزايش اعتبار احمدی نژاد به فکر اعتبار مهمترين حکومت شيعه باشند که با رفتارهای اخير کاملاً خدشه دار شده است.
عدم پذيرش احمدی نژاد در حالی صورت می گيرد که عليرغم تمام تبليغات منفی نهادهای وابسته به سازمان تبليغات اسلامی و سپاه در دوران رياست جمهوری خاتمی در سفرهای وی به قم از سوی تمامی مراجع تقليد مورد استقبال قرار می گرفت.
يک روز قبل از سفر احمدی نژاد به قم صافی گلپايگانی در ديدار با دادستان تهران در مواضعی کاملاً صريح خواستار برخورد قاطع با مقصران فاجعه کهريزک شده بود و با اشاره به برخوردهای قضايی با معترضان توصيه نمود مسوولان قضايی با عطوفت با مردم برخورد نمايند.
همان روز آيت الله وحيد خراسانی نيز اوضاع نابسامان اقتصادی مردم انتقاد نمود و گفت امروزه فقر در جامعه بيداد می کند.
مطابق خبری که توسط سايت خبری ميزان خبر منتشر شده است هفته گذشته آيات عظام صافی گلپايگانی، وحيد خراسانی، سيد صادق شيرازی و جوادی آملی ديدارهايی با يکديگر داشتند که با توجه به برخورد يکسان آنان با درخواست ملاقات احمدی نژاد به نظر می رسد تصميم به عدم پذيرش احمدی نژاد و به مشروعيت شناختن وی نيز در اين ديدارها مورد تاکيد قرار گرفته است.

دولت احمدی نژاد از دوره ی اول تا به حال روابط سردی با قم داشته است و در پی برگزاری انتخابات خرداد ماه گذشته بجز نوری همدانی هيچيک از مراجع قم حاضر به فرستادن پيام تبريک و پذيرفتن مشروعيت او به عنوان رييس دولت نشدند و به سرکوب معترضان توسط نيروهای حکومت اعتراض کردند.
احمدی نژاد نيز در همين راستا تلاش کرد تا با تعيين رديف بودجه برای حوزه ی علميه، حوزه های علميه را که هميشه مستقل از حکومت بوده اند را به زير سلطه ی دولت بکشند و اين امر با مقاومت روحانيون سرشناس ساکن اين شهر مواجه شد.
سفر امروز احمدی نژاد نشان داد که قم همچنان دولت دهم را نامشروع می داند و تلاشهای مقام رهبری در حمايت از وی نيز نتوانسته است نظر مراجع تقليد را تغيير دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016