پنجشنبه 5 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دیدبان حقوق بشر "حملات هماهنگ" به مدافعان ایرانی حقوق بشر را محکوم کرد، راديو فردا

سازمان دیدبان حقوق بشر روز چهارشنبه در بیانیه‌ای از «حملات هماهنگ علیه گروه‌های حقوق بشری» توسط رسانه‌های دولتی، قوه قضاییه و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی خبر داد.

به گفته این سازمان مدافع حقوق بشر که مقر آن در نیویورک آمریکاست، رسانه‌های دولتی و نیروهای امنیتی ایران «حملات هماهنگ‌شده‌ای را علیه گروه‌های حقوق بشر تحت عنوان دفاع از کشور در برابر جنگ سایبری آغاز کرده‌اند».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اشاره دیدبان حقوق بشر به بازداشت ۳۰ نفر در ایران در هفته آخر اسفندماه سال گذشته است که دادسرای عمومی و انقلاب تهران در اطلاعیه‌ای آنها را «عناصر شبكه‌های سازمان‌يافته جنگ سايبری» نامید.

در اطلاعیه دادسرای انقلاب تهران تاکید شده بود که «جنگ اطلاعاتی سایبری» با بودجه آمریکا توسط سازمان سیا و «برای بی‌ثبات ‌سازی ایران» شکل گرفته است.

به گفته دیدبان حقوق بشر، مقامات جمهوری اسلامی «خودسرانه» مدافعان حقوق بشر در ایران را بازداشت و وب‌سایت‌های آنها را مسدود کرده و سعی دارند این افراد را «همدست سازمان‌های امنیتی خارجی و گروه‌های تروریستی» معرفی کنند.

جو استورک، معاون بخش خاورمیانه این سازمان، در این باره می‌گوید: «حکومت [ایران] برای توجیه ساکت کردن صداهای منتقد باقی‌مانده در کشور از روش کهنه جاسوسی خارجی و تئوری‌های توطئه بهره می‌گیرد.»

به گفته آقای استورک، «اگر قرار باشد کسی در جنگ سایبری مجرم باشد، این خود حکومت است که تبلیغات تمام‌عیاری علیه گروه‌های حقوق بشر داخلی به راه انداخته است».

دادسرای انقلاب تهران پیش از نوروز در اطلاعیه خود اعلام کرد که گروه‌های مخالف حکومت در ایران «تحت پوشش سازمان‌های حقوق بشر محلی از جمله کمیته گزارشگران حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر و مجموعه فعالان حقوق بشر» پروژه‌ای را با عنوان «ایران پراکسی» اجرا می‌کردند.

کانون مدافعان حقوق بشر در واکنش به این اتهام در بیانیه‌ای اعلام کرد که «هیچ گونه کمک مالی از مراجع داخلی و بین‌المللی دریافت نکرده و صراحتاً اعلام می‌نماید که مخالف هر گونه دریافت کمک مالی از حکومت‌های داخلی و خارجی است».

کانون مدافعان حقوق بشر با مشارکت شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، و محمد سیف‌‌زاده، محمدعلی دادخواه، عبدالفتاح سلطانی و محمد شریف، از وکیلان دادگستری فعال در پرونده‌های حقوق بشر در ایران، پایه‌گذاری شده است و فعالیت این کانون علاوه بر پیگیری موارد نقض حقوق بشر، دفاع از زندانیان سیاسی - عقیدتی و نیز حمایت از خانواده زندانیان سیاسی را شامل می‌شود.

در حالی که مقامات ایران هنوز هویت تمام ۳۰ نفر بازداشت‌شده در هفته آخر اسفندماه گذشته را اعلام نکرده‌اند، به گفته دیدبان حقوق بشر «گروه‌های حقوق بشر داخلی نگران‌اند که برخی از همکاران آنها جزء این گروه باشند».


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016