شنبه 14 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ابوالحسن بنی‌صدر در گفتگو با سایت بلومبرگ: مخالفان، عزم سرنگونی حکومت ایران را ندارند، مردمک

ابوالحسن بنی‌صدر اولین رئیس جمهوری ایران می‌گوید که مخالفان حکومت ایران فاقد عزم لازم برای سرنگونی آن هستند.

آقای بنی صدر که خود از مخالفان حکومت ایران است به سایت بلومبرگ گفته است: جنبش مخالفان حکومت ایران فاقد عزم لازم و حمایت مورد نیاز توده مردم برای سرنگونی حکومت مذهبی هستند. او که خود زمانی کمک کرده تا انقلاب، شاه را سرنگون کند، می‌گوید آن زمان نسل جوان مصم بود از شر سلطنت خلاص شود در حالی که امروز طرفداران گروه‌های مخالف نسبت به آنچه برای‌اش مبارزه می‌کنند مردد و آشفته هستند. آنها بین آنچه آرزو داشتند و و آنچه فکر می‌کنند قابل دسترسی است، گرفتار اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جمهوری اسلامی ایران از خرداد ماه ۸۸ که با تظاهرات صدها هزار نفر در اعتراض به انتخاب مجدد محمود احمدی‌نژاد خیابان‌ها بسته شدند، با بزرگترین چالش خود رو‌به‌رو شده است. آیت‌الله خامنه‌ای که به نوشته بلومبرگ حرف آخر را در سیاست می‌زند، از محمود احمدی‌نژاد حمایت کرد و اتهام تقلب در شمارش آراء از سوی مخالفان را رد کرد.

نخست وزیر سابق، ميرحسين موسوى و رئیس مجلس سابق مجلس، مهدی کروبی که از هم پیمانان بنی صدر در مبارزه با شاه بودند، نیروهای مخالف حکومت را که به نام جنبش سبز شناخته می‌شوند، رهبری می‌کنند.

ابوالحسن بنی‌صدر با استناد به حضور محدود طبقه کارگر در اعتراضات خیابانی می‌گوید که تفاوت اصلی این حرکت با انقلاب سال ۵۷ این است که این بار همه شهرها و توده‌ مردم در شهرها طرف مخالف را نگرفتند برخی از طبقات اجتماعی به مخالفان نپیوستند. تظاهرات پس از انتخابات بیشتر در پایتخت، تهران و دیگر شهرهای بزرگ صورت گرفت، در حالی که بخش‌های وسیعی از کشور آرام ماند.

اولین رئیس جمهوری ایران می‌گوید مشکل دیگر گروه‌های مخالف این است که خواسته‌های هواداران آنها بیش از چیزی است که رهبران جنبش قادر به انجام آن هستند.

ناتوان از اصلاحات

به گفته آقای بنی‌صدر مهدی کروبی و میرحسین موسوی خواهان پایان دادن به حکومت مذهبی نشدند. حکومتی که به نظر او از تغییر دموکراتیک ناتوان است و برای هر گونه تغییر دموکراتیک مذهب باید از سیاست جدا شود.

آقای بنی صدر می‌گوید تحریم‌های بین المللی با هدف مهار برنامه هسته‌ای ایران ممکن است نتیجه معکوس در پی داشته باشد، به ویژه اگر آنها با تحریم‌ها به اقتصاد صدمه بزنند. به گفته وی حکومت ایران از بحران سود می‌برد و هر گونه تحریم باید معامله تجهیزات نظامی و فناوری را باید هدف قرار دهد که حکومت به وسیله آنها می تواند مخالفانش را سرکوب کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016