جمعه 20 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

استمرار آلودگی شديد آب در زندان خطر شيوع بيماری ها را افزايش داده است، فعالين حقوق بشر و دمکراسی

بنابه گزارشات رسيده به "فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران" از روز گذشته آب نوشيدنی زندانيان در زندان گوهردشت کرج دچار آلودگی شديد و بوع متعفنی ميدهد و چندين ساعت پی در پی قطع بوده است.اين مسئله باعث شدت يافتن نگرانيها نسبت به شيوع بيماريهای خطرناک شده است.
روز چهارشنبه ۱۸ فروردين ماه آب نوشيدنی زندانيان در زندان گوهردشت کرج پس از چند ساعت قطع بودند هنگامی که مجددا وصل می شود دچار آلودگی شديد و بوی بسيار بدی می داد و بيشتر به آب فضلاب شباهت داشت. زندانيان بی دفاع و در بند ناچار به نوشيدن اين آب آلوده هستند.گفته می شود که تعدادی از زندانيان در اثر نوشيدن آب آلوده دچار ناراحتيهای گوارشی شده اند و عوارضی مانند اسهال ،حالت تهوع،سر درد و بی حالی را در پی داشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آب مصرفی زندانيان در زندان گوهردشت کرج از چاههای حفر شده تامين می شود و زندانيان از آب تصفيه شده سيستم شهری محروم هستند. در هفته های اخير فاضلاب زندان به آب چاههای مصرفی زندانيان نشت کرده است و اين مسئله چندين هفته است که ادامه دارد.زندانيان همچنين به دليل قطع مستمر و سرد بودن آب امکان استحمام از آنها گرفته شده است و اين مسئله باعث شيوع بيماريهای پوستی در ميان آنها شده است.
عليرغم گذشت چند هفته از آلودگی شديد و قطع مستمر آب ولی تا به حال برای رفع اين مشکل هيچ اقدامی صورت گرفته نشده است. اين مشکل در تمامی بندهای زندان گوهردشت کرج ادامه دارد. تراکم زياد بندهای زندان گوهردشت که گاها تا چند برابر ظرفيت معمول خود زندانی در آن جای داده اند. خطر شيوع بيماری جان زندانيان را مورد تهديد قرار داده است.از طرفی ديگر همزمان با آلوده شدن و قطع آب در سطح زندان ، آب معدنی و ساير نوشيدنيها موجود در فروشگاه زندان جمع آوری می شود و زندانيان امکان تهيه و تامين نوشيدنی مورد نياز خود را ندارند.
از طرفی ديگر مدتهاست که اکثر سرويسهای بهداشتی بند ۶ عملا غير قابل استفاده می باشند.سالنهای اين بند که بصورت چند طبق و بالای همديگر قرار دارند.آب دفع شده زندانيان که در طبقات بالا می باشند بر روی سرويسهای که در طبقات پاين قرار دارند نشت می کند. بطوری که زندانيان طبقات پايين که قصد استفاد از سرويسهای بهداشتی را دارند بايد کيسه پلاستيکی بر روی خود بکشند تا خيس نشوند. شرايط بهداشتی بندها بشدت آلوده است.در حال حاضر تعدادی از سرويسها بهداشتی عملا غير قابل استفاده هستند و بيش از ۶۰۰ نفر بايد از ۳ الی ۴ سرويس بهداشتی استفاد کنند .
فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران،نسبت به شيوع بيماريهای خطرناک بخاطر آلودگی شديد آب و قطع مستمر آن که جان زندانيان را در معرض خطر جدی قرار داده هشدار ميدهد و از کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و سازمانهای مدافع حقوق بشری خواستار اقدامات عملی برای پايان دادن به جنايتهای سيستماتيک و سازمان يافته عليه زندانيان در ايران است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016