سه شنبه 24 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعطای جايزه نيم ميليون دلاری موسسه کيتو به اکبر گنجی، بی‌بی‌سی

اکبر گنجی خبرنگار جنجالی و زندانی سياسی پيشين ايران برنده جايزه ۵۰۰ هزار دلاری ميلتون فريدمن موسسه کيتو برای پيشبرد آزادی در سال ۲۰۱۰ شده است.

موسسه تحقيقاتی کيتو که در واشنگتن مستقر است روز دوشنبه با اعلام اين خبر علت اعطای جايزه را حمايت اکبر گنجی از "دمکراسی سکولار و افشای دخالت حکومت در قتل مخالفين رژيم مذهبی ايران" ذکر کرده است.

ادوارد اچ کرين رئيس موسسه کيتو در بيانيه ای که بر روی وبسايت اين موسسه منتشر شده گفته است: "اکبر گنجی در مبارزه برای آزادی در ايران رنج های عظيمی را تحمل کرده است."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: "با توجه به آنچه بر او رفت، اگر از ادامه راه منصرف می شد، کسی بر او خرده نمی گرفت، اما او همچنان به تفکر و نگارش برای آنکه ايران را به مکان بهتری برای مردمش تبديل کند ادامه داد، در حاليکه با کلامش آزادی شخصی و امنيت خود را به خطر می انداخت."

در ادامه بيانيه موسسه کيتو آمده است بيشترين شهرت گنجی مجموعه مقالات کاوشگرانه او در سال ۱۹۹۹ درباره قتل های زنجيره ای در ايران بود که به مرگ پنج روشنفکر دگرانديش انجاميد."

مجموعه اين مقالات بعدها تحت عنوان تاريکخانه اشباح منتشر شد که در آن برخی از مقام های عاليرتبه ايران از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی رئيس جمهوری پيشين و رئيس مجمع تشخيص مصلحت را با اين قتل ها مرتبط می دانست.

بيانيه موسسه کيتو می افزايد اين کتاب که يکی از پرفروش ترين کتابها در ايران شد "گمان می رود به شکست انتخاباتی نامزدهای محافظه کار در انتخابات مجلس در سال ۲۰۰۰ کمک کرد."

اين موسسه سپس به ماجرای کنفرانس برلين، زندانی شدن اکبر گنجی به مدت شش سال و اعتصاب غذای او اشاره کرد که موجب واکنش گروه های حقوق بشر جهانی و برندگان جايزه نوبل شد.

موسسه کيتو خاطرنشان می کند اکبر گنجی پس از ترک ايران همچنان سرسختانه با حمله نظامی آمريکا به ايران و عراق مخالفت کرده و می گويد: "شما نمی توانيد با حمله برای کشوری دمکراسی بياوريد."

جايزه ميلتون فريدمن برای پيشبرد آزادی در سال ۲۰۰۲ تاسيس شد و هر دو سال به يک چهره سرشناس تعلق می گيرد.

در ميان اسامی اعضای کميته گزينش برنده سال ۲۰۱۰ نام فريد زکريا سردبير نشريه بين المللی نيوزويک و ساموئل بريتان نويسنده روزنامه فايننشال تايمز به چشم می خورد.

موسسه کيتو يکی از مراکز تحقيقاتی واشنگتن در زمينه سياست گذاری عمومی است که وابستگی حزبی ندارد و مدافع اقتصاد آزاد و محدود کردن دخالت های حکومت است.

اين موسسه از منتقدين حمله جورج بوش به عراق در سال ۲۰۰۲ بود اما از سياست های مهاجرتی و مالياتی رئيس جمهور پيشين حمايت می کرد.

اکبر گنجی در حال حاضر در نيويورک زندگی می کند.

اين جايزه قرار است ۱۳ مه طی مراسمی در واشنگتن رسما به او اعطا شود.

دولت ايران اعطای اين گونه جوايز را نشانه حمايت آمريکا از انقلاب مخملی می داند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016