شنبه 28 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شلاق و زندان؛ مجازات صراحت بيان محمد نوری‌زاد، کلمه

کلمه: حکم محمد نوری زاد صبح امروز در شعبه ی ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی از طرف قاضی پيرعباسی به وکيل نوری زاد آقای عليزاده طباطبايی ابلاغ شد. به گزارش خبرنگار “کلمه” در اين حکم محمد نوری زاد به سه و نيم سال زندان همراه با پنجاه ضربه شلاق محکوم شده است . متهم بيست روز مهلت دارد تا به اين حکم اعتراض کند.

محمد نوری زاد به دليل سه نامه به رهبری و مقاله ای در نقد سخنان جناحی رييس قوه قضايه ۱۲۰ روز پيش بازداشت شده است که ۷۰ روز آن را در انفرادی بوده. وی در حال حاضر در بند ۲۴۰ و در يک سلول سه نفره اسير است . نوری زاد صد و شش روز گذشته را در اعتراض به بازداشت غير قانونی و برخورد توهين آميز بازجوها روزه سياسی گرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


متن حکم دادگاه بدوی نوری زاد حاوی نکات بديع و عجيبی است به طوری که اگر مخاطب ندانسته با اين متن حقوقی مواجه شود آن را با سرمقاله روزنامه کيهان اشتباه می گيرد. نکته عجيب اين حکم توهين به محمد نوری زاد در متن يک سند حقوقی و متوهم خواندن وی و نيز نيت خوانی و سوء برداشت از نامه های دلسوزانه وی است . به طوری که در حکم آمده، علت اين نامه ها اين بوده است که کانديدای مورد نظرش اعتماد عمومی را جلب نکرده است!

به گزارش “کلمه”متن حکم دادگاه بدوی محمد نوری زاد به شرح زير است:

محمد نوری‌زاد متهم است به: فعاليت تبليغی عليه نظام جمهوری اسلامی ايران و توهين به مقام معظم رهبری، رئيس جمهور، رئيس قوه قضائيه و آقای علم‌الهدی امام جمعه‌ی مشهد که ايشان شخصاً شاکی بوده و شکوائيه ضميمه‌ی پرونده است. متهم در دادگاه نيز، ضمن پافشاری بر صحت کردار مجرمانه‌ی خود، تمامی اعمال خود را انتقاد سازنده دانسته است. دادگاه، نظر به اينکه در هيچ آئينی، توهين، انتقاد سازنده محسوب نمی‌شود و هيچ عرفی اهانت را انتقاد و دلسوزی نمی‌داند و نظر به‌اينکه رفتار متهم، هيچ سنخيتی با انتقاد و خيرخواهی نداشته بلکه با ظرافت‌های مکتسبه از وادی هنر به نحو مقتضی به هتک حيثيت افراد و در برخی موارد همه‌ی ملت پرداخته‌است. و متهم چون کانديدای منظور نظرش نتوانسته اعتماد مردم را جلب کند، توهين‌های زيادی به مردم نيز کرده‌است. محتوای چهارصد و اندی پرونده که مجموع مصاحبه‌ها و نامه‌های متهم می‌باشد، که شان قلم مانع نقل آن است. ممکن است اين الفاظ در محيطی دارای قبح و زشتی کمتری باشد اما نسبت به شخصيت‌هايی که متهم آن الفاظ را به‌کار برده، بسيار وقيح است. البته دادگاه از سن و سال متهم توقع تعادل داشته وليکن در اين سن و سال(۵۸ سالگی) به جهت عدم موفقيت کانديدای موردنظر وی اينچنين دچار توهمات سنين جوانی شود که نتواند خود را کنترل کرده و مطالبی که حداقل در ظاهر انتقاد است، به بيانی دور از کينه و بغض بيان کند، خيلی جای تامل دارد و در کلمات و ادبيات دشمنان ديرين و نشانه دار نيز اين مقدار هتاکی وجود ندارد.

متهم درعين حال خود را دوست و همدم با رهبر معرفی کرده‌ که به نظر می‌رسد با وجود چنين دوستی برای تخريب شخصيت مقامات کشوری نيازی به دشمن نيست.

درهرصورت، دادگاه اتهامات را وارد دانسته و باتوجه به عدم تنبه متهم با استناد به مواد ۵۰۰ و ۵۱۴ و ۶۰۹ و ۶۰۸ حکم به محکوميت متهم به:
۱-تحمل يک سال حبس تعزيری با احتساب ايام بازداشت قبلی به جهت فعاليت تبليغی عليه نظام جمهوری اسلامی ايران و تخريب چهره‌ی سی‌ساله‌ی نظام اسلام
۲-دو سال حبس تعزيری به‌جهت توهين به مقام معظم رهبری
۳-نود و يک روز حبس به‌جهت توهين به رئيس‌جمهور
۴- نود و يک روز حبس به‌جهت توهين به رئيس‌ قوه قضائيه
۵-پنجاه ضربه شلاق به‌جهت توهين به حضرت آيت‌الله علم‌الهدی، امام‌جمعه‌ی مشهد و نماينده‌ی مردم در مجلس خبرگان رهبری
صادر و اعلام می‌گردد.

اين رای ظرف بيست روز پس از ابلاغ، قابل تجديدنظر‌خواهی در محاکم تجديد نظر استان تهران می‌باشد.

رئيس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی و دادرس علی‌البدل محاکم عمومی تهران؛ پيرعباسی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016